Intravel

Zugdidi, Grúzia egy kevésbé ismert városa

Grúziában sok gyönyörű szép hely van, szinte felsorolni is nehéz. Bár talán Grúziában a természet a legszebb, azért városokból is van pár híresebb, érdekesebb. Ezeket, mióta fapados is jár Grúziába, már a magyarok is egyre jobban ismerik: Kutaiszi (mégiscak ide lehet repülni Budapestről), Tbiliszi, Batumi vagy épp Gori sokak listáján szerepel. Ezeknél kicsit kevésbé ismert város Zugdidi, nyugat-Grúziában, közel az abház határhoz.

S6302903

Zugdidi főtere.

Ez azonban nem is véletlen, ugyanis a város annyira azért (szerintem) nem is érdekes, és különleges, mint a fentebb említett helyek. Leginkább a festői Mestia felé átutazóban járnak erre emberek. Mi azért utaztunk el ide, még 2011-ben, mert ez azon kevés helyek egyike volt Grúziában, ahova Tbilisziből éjszakai vonattal el lehetett jutni. Az ilyen utazásokra pedig szükség volt, mert pénzszűkében ez volt a legolcsóbb módja az ország-járásnak, ha így összekombináltuk az utazást és a szállást.

S6302884

Pálmafa a központban.

Ha már azonban ott voltunk, megnéztük, hogy mit is kínál Zugdidi, Szamegrelo-Zemo Szvaneti 40ezres fővárosa. Egy napra való látnivalót nem igazán. Mi reggel 6 körül érkeztünk, és este 10-kor indult vissza a vonatunk, ennyi időre elég látnivaló nincs a városban, de egy kellemes fél napot azért el lehet tölteni.

S6302854

Zugdidi utcakép.

A vasútállomástól rövid séta Zugdidi központja. Nem kell megijedni, az állomásról egy elég vidékies hangulatú utcára jutunk ki, de ez nem azért van, mert ilyen messze van az állomás a központtól, hanem azért, mert a város ilyen kicsi :). Az állomástól 1 kilométer a Chkhousi-folyó hídja, ez után már gyakorlatilag a belvárosban vagyunk.

S6302829

A Chkhousi-folyó.

Az érkezés után, egy teával indítottuk a napot, hogy kicsit magunkhoz térjünk. Akkor még nem volt olyan sok turista Grúziában, erre meg aztán főleg ritkán vetődött el bárki is, így a teázót üzemeltető házaspár nagyon megörült, hogy külföldiek jöttek az ő városába. Furcsa mód azt kérte, hogy fényképezzem le őket, de e-mail címet, vagy bármilyen elérhetőséget nem adott. Tehát a kép nem kellett neki, ő csak azt akarta, hogy szerepeljen az útról készült képeim között.

S6302832

A teázó tulajdonos házaspárja.

A teázóval szemben állt egy kiégett ház. Bár 2011-ben még csak alig 3 év telt el a 2008 nyarán lezajlott grúz-orosz háború óta, túl sok nyomát ennek az országban szerencsére nem láttuk. Itt, az abház határtól 30 kilométerre láttunk egyetlen egy kiégett házat, ezen kívül mást nem. Persze a háború csak pár napig tartott, de azért rosszabbra számítottunk.

S6302830

A 2008-as grúz-orosz háború egyetlen nyoma amit láttunk, ez a kiégett ház volt.

Zugdidi központját a Tbiliszi-Szenaki főút egy kiszélesedő része alkotja. A két irányú útpálya között széles, parkos rész kapott helyet, több szoborral, és emlékművel. A szubtrópusi éghajlat jeleként itt egész sok pálma vegyül a többi növény közé. Ennek a központi résznek az északi végén található a város talán legfőbb látnivalója a Dadiani-palota.

S6302835

A főtéren lévő hatalmas grúz zászló esténként szökőkútként funkcionál.

A Dadiani-palota vagy kastély, a Dadiani család kastélya volt, ők voltak Mingrélia hercegi családja. A palota David Dadiani idején épült 1840-ben. A kastélyon érdekesen keverednek az angol kastélyok stílusjegyei tipikus közel-keleti motívumokkal. A kastély előtt szépen gondozott park található. A palotában ma helytörténeti és régészeti múzeum működik. A Dadiani-palota az egész Kaukázus egyik legimpozánsabb nemesi palotája.

S6302852

A Dadiani-kastély.

Közvetlenül a palota mellett található a Zugdidii Botanikus Kert, melyet a palotával együtt, 1840-ben hoztak létre. Több tulajdonosváltás után az 1970-es évekre a Grúz Tudományos Akadémiához került, akik a Tbiliszii Botanikus Kert részeként üzemeltetik a mai napig. A kert telis-tele van egzotikus növényekkel dél-kelet Ázsiából, az amerikai kontinensről, Indiából vagy épp a Mediterráneumból.

S6302866

A botanikus kert részlete.

A botanikus kert (ottjártunkkor legalábbis) teljesen ingyen látogatható, tulajdonképpen a kastélypark folytatása. Ezt a programot mindenképpen ajánlom, akár több órát is el lehet tölteni a park mélyén, egzotikus növények között bolyongva. A kertben sajnos a szovjet időkben felhúztak egy-két beton-kockaépületet, amiket évek óta nem használnak, és így nem nyújtanak túl szívderítő látványt. Ezek kizökkenthetnek a természetben való elmélyülésből, de szerencsére csak egy-két ilyen van, így nem zavaróak.

S6302880

Egy érdekes fa.

A kert közepén egy kisebb tó is helyett kapott, ennek partján akár el is lehet fogyasztani egy étkezést, madárcsicsergés közepette. Én mindenképpen ajánlom, hogy ha valaki Mestia felé utazik, akkor a kastély-botanikus kert párosra szánjon akár csak egy órácskát, mert felejthetetlen élményben lesz része.

S6302878

A kertben lévő tó, háttérben, a kép jobb szélén picit látni az egyik használaton kívüli, szovjet időkben épült épületet.

Nekünk persze jóval több időnk volt, így még sétálgattunk egy kicsit, csak úgy céltalanul a városban. Leginkább a szubtrópusi hangulat volt az, ami megragadott, mindenhol magasba törő pálmafák, citrom- és narancsfák nőttek, akár magánházak kertjeiben is. Érezhetően más világ volt ez, mint Tbiliszi az ország belsejében.

S6302887

Citromfa az egyik ház udvarán.
S6302889

Pálmafák egy udvarban.

Ezen kívül persze meg lehet nézni a kötelező közintézményeket (városháza, színház, templom stb.), de ezek annyira azért nem érdekesek Zugdidiben (szerintem). A városban mászkálással, egy kis kocsmában sörözgetéssel persze el lehet tölteni egy napot, de azért ha van pénzetek, akkor inkább menjetek tovább Mestia felé. Nekünk most nem volt, majd legközelebb!

S6302899

A városi színház.

Este még megnéztük a kastélyt és a város főterét kivilágítva, ezt kár lett volna kihagyni, a kastély például egész érdekes, zöldes fénnyel volt megvilágítva. Végül visszatértünk a vasútállomásra, és vártuk, hogy felszállhassunk az éjszakai vonatra, mellyel innen Goriba utaztunk vissza.

S6302910

Az esti, tbiliszii vonat várja indulását.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!