Intravel

Vonattal a Magas-Tátrába

Idén másodjára jártunk a Magas-Tátrában (legutóbb tavaly voltunk, de akkor még nem írtunk cikket élményeinkről, ezt most pótoljuk). A két utazás alapján képet alkothattunk róla, hogy hogyan is lehet eljutni ebbe a gyönyörű magashegységbe. Természetesen mindkét alkalommal vonattal utaztunk, Budapestről Kassai átszállással. A Budapest-Kassa-Poprád/Csorba menetrenddel nem fárasztanánk senkit, az a MÁV-csoport oldalán nagyon jól össze van szedve (link a cikk végén), inkább egy-két hasznos, gyakorlati infóval segítenénk a térségbe készülőknek.

20180428_161525

Hófödte hegycsúcsok, az előtérben szálloda, és éppen érkező vonat Tátralomnicon.

Jegytípusok

 

A MÁV leginkább a 36,5 eurós tátrai kirándulójegyet ajánlja, ami 4 napig érvényes, ezen négy nap alatt egy Budapest-Kassa-Poprád/Csorba oda-vissza utat lehet vele megtenni, valamint ebben a 4 napban korlátlan számban lehet utazni a Tátrai Villamosvasúton, a Tátrai Fogaskerekűn, valamint a Poprád-Kakaslomnic-Tátralomnic vasúton. Fontos, hogy a Budapest-Kassa szakasz IC-jeire szóló helybiztosítást ez a jegy nem tartalmazza, azt külön kell megvenni. Nem kötelező, de erősen javallott, különben a Budapest-Miskolc szakaszon előfordulhat, hogy állni kényszerülünk. Ez irányonként 3 euróval dobja meg a költségeket, így 42,5 euróval érdemes valójában kalkulálni.

20190422_115343

Átszállás Kassán.

Aki szeretne spórolni, annak érdemes lehet megnézni, hogy a Budapest-Kassa szakaszra van-e még SparDay jegy, ez csak 9 euró irányonként, és már tartalmazza a helybiztosítást is, így a Budapest-Kassa út oda-vissza, helyfoglalással letudható 18 euróból. A Kassa-Poprád szakaszra 10,6 euróért lehet oda és vissza útra jegyet venni. A Tátrai kisvasutakra pedig 3 napos jegyet lehet 8 euróért kapni. 4 napos út esetén, mint amilyet a tátrai kirándulójeggyel lehet csinálni, még utolsó nap le kell jönni a hegyről (már ha a szállás nem Poprádon van), ez a szállás helyétől függően 1,5-2 euró (de a 1,5 eurós zónába már a Magas-Tátra nagyobb része belefér). Így az út 38,1 euróból kihozható, ami 4 euróval (vagy 10%-al) olcsóbb. Nem túl sok, szóval nem biztos, hogy megéri a macerát, de ha valakinek minden forint számít, akkor ezzel pár euróval beljebb lehet kerülni :).

20180430_125307

Csorba (Strba) állomás, a kirándulójegyek Budapesttől eddig érvényes.

Magyarország nyugati részéről érdemes lehet inkább Pozsony fele menni, de erről az irányról személyes tapasztalataim nincsenek.

Vonatok

 

Budapest és Kassa között naponta 2 IC vonat közlekedik, egy reggel, egy pedig este, nyilván a legtöbben odafele a reggeli, visszafele az esti vonattal mennek (2019-ben, pályafelújítás miatt Budapest és Hatvan között vonatpótló buszok közlekednek). Ez nem túl bő választék, de még éppen elégséges. Kassa és a Magas-Tátra között már jóval bővebb a kínálat. A tátrai kirándulójegy alapból a gyorsvonatokat ajánlja, ezek Kassa és Pozsony között közlekedve megállnak mind Poprád (Poprad-Tatry ), mind Csorba (Strba) állomásokon. Ezek a gyorsvonatok reggeltől estig 2 óránként közlekednek, a Budapestről érkező és oda induló IC-k kényelmes csatlakozást biztosítanak ezekhez a vonatokhoz. Én is ezeket a vonatokat ajánlom, 1 óra 20 perc alatt meg lehet velük tenni az utat Kassa és Poprád között, nem állnak meg túl sok helyen, de helyfoglalásra nincs szükség.

DSC_3953

Érkezés Kassáról Poprádra.

Óránként indulnak személyvonatok, ezekkel Csorbára már nem lehet eljutni, mert Kassától csak Poprádig közlekednek. A menetidő 1 óra 50 perc és 2 óra között mozog, minden bokorban megállnak, így ezeket a vonatokat nem ajánlanám.  A másik végletet az Intercity és a Supercity járatok jelentik, ezekből naponta összesen 4-5 közlekedik csak. Ezekre kötelező helyjegyet venni, így a kirándulójegy mellé mindenképpen rá kell fizetni 3 eurót irányonként. Az IC-járatok csak Poprádon állnak meg, Csorba állomáson áthaladnak, a napi egy SC-Pendolino viszont Csorba állomáson is megáll. A menetidő 1 óra 5-6 perc körül alakul, tehát alig gyorsabb, mint a gyorsvonat, így szerintem a pluszpénzt nem igazán éri meg.

20180501_102603

Poprád-állomás, a háttérben, az árnyékban megbújik egy kassai személyvonat.

Gyorsvonatoknál érdemes tudni, hogy bizonyos kocsikba helyjegy váltható 1 euróért. Ez nem kötelező, és ilyen kocsiba is lehet ülni sima jeggyel, helyjegy nélkül, de előfordulhat, hogy útközben felszáll valaki, akinek az adott helyre szól a jegye, ilyenkor sajnos át kell ülni. De tapasztalatom szerint ez nem gyakori jelenség, így ezen nem aggódnék. Aki biztosra akar menni, az keressen olyan kocsit, amelyben nincs ilyen lehetőség. Az ülőhelyek feletti “expressreservierung” feliratú címkék mutatják a foglalható helyeket, ahol nincs cetli, oda biztos nem fog érkezni helyjegyes utas.

20180501_114029

Kassa-Pozsony gyorsvonat valahol Kassa és Poprád között.

Tátrai Vasutak

 

A kiránduló jegy korlátlan utazást tesz lehetővé több vasútvonalon is. Ha valaki esetleg nem kirándulójeggyel jön, akkor is érdemes a tartózkodása idejére 1,3 vagy 7 napos jegyet vennie, mert a Magas-Tátra főbb településeit, a kirándulóhelyek kiindulópontjait jól összekötik ezek a vasútvonalak. A hálózat gerincét a Tátrai Villamosvasút (Tatranska Elektricka Zeleznica) adja. Ennek fő vonala Poprádról indul, és Ótátrafüred (Stary Smokovec) érintésével Csorbatóig (Strbske Pleso) közlekedik. Ehhez a vonalhoz Ótátrafüreden csatlakozik egy szárnyvonal Tátralomnic felé. Minden vonalon óránként közlekednek vonatok, főszezonban napközben, Poprád és Csorbató között néha félóránként indulnak vonatok, csökkentve ezzel kicsit a zsúfoltságot. A menetrend úgy van szerkesztve, hogy a Poprád-Csorbató vonatok egymással Ótátrafüreden találkoznak, és ezekhez csatlakozik a tátralomnici vonat is, így bárhonnan bárhova legfeljebb egy, pár perces átszállással el lehet jutni. Ettől korahajnalban és késő este lehetnek kisebb eltérések.

20180430_085306

A Tátrai Villamosvasút legfontosabb csomópontja, Ótátrfüred. Jobb oldalt a Tátralomnicról pár perce megérkezett, és oda jó tíz perc múlva visszainduló vonat. Bal oldalon épp érkezik egy másik vonat Csorbató felől, ami rövid állás után megy tovább Poprádra, pár perc múlva pedig érkezik a vonat Poprád felől, ami később Csorbató felé indul tovább. 

A Villamosvasutat két, kisebb jelentőségű üzem egészíti ki. Az egyik a Fogaskerekű vasút mely Csorba és Csorbató között közlekedik. Mivel maga a Csorbató kissé kiesik a Tátralomnic-Ótátrafüred tengelytől, ahol a legtöbb túraútvonal található, így a fogaskerekű csak azoknak ajánlott, akiknek a szállása kifejezetten Csorbán, vagy a Csorbatónál található. Nekik jó lehet vonattal Csorbáig utazni, és onnan a fogaskerekűvel felmenni a Csorbatóig.

20180430_121118

Fogaskerekű vonat Csorbató állomáson. A háttérben a Tátrai Villamosvasút két szerelvénye.

Több szállás is található Csorbán, a fogaskerekű alsó végállomásánál, ezeket azonban én nem javaslom olyanoknak, akik Ótátrafüred, vagy Tátralomnic környékén akarnak túrázni, mert ezekhez Csorbáról nagyon sokat kell utazni. A fogaskerekű vonatjai Csorbán leginkább a Pozsony felől érkező, vagy oda induló vonatokhoz csatlakoznak, Csorbatónál az átszállás a villamosvasút vonatjaira esetleges, ezek nincsenek annyira szépen összehangolva, mint a villamosvasút Ótátrafüreden.

20180430_131851

A Fogaskerekű lassan 50 éves kocsijainak hangulatos utastere.

A másik vasútvonal a Poprád-Kakaslomnic-Tátralomnic vonal, valójában azonban itt is át kell szállni két vonat között Kakaslomnicon, de itt a csatlakozás biztosított. A vonatok ezen a vonalon két óránként közlekednek. Ennek a vonalnak a jelentősége elhanyagolható a másik kettőhöz képest, olyanoknak lehet jó, akik Kakaslomnicon vagy Tátralomnic alsóbb részén (Az Eurocamp éskörnyéke) szállnak meg.

20180428_174517

Kakaslomnic felé várja indulását a vonat Tátralomnic vasútállomásán.

Fontos viszont tudni, hogy a tátrai jegyek-bérletek nem érvényesek a Tarajkára menő siklóra, illetve a különféle kabinos és ülőszékes felvonókra. Ezekre a helyszínen külön kell jegyet venni.

20180501_081931

Azon vasútvonalak térképe, melyre jó a kirándulójegy.

Egyéb tippek

 

Szállást véleményem szerint érdemes a Tátrai Villamosvasút végállomásainak közelében foglalni, tehát Poprádon, Tátralomnicon, Ótátrafüreden vagy a Csorbatónál. A kisvasúton ugyanis néha igen nagy zsúfoltság alakulhat ki (főleg szezonban), ami nehézkessé teheti a köztes megállókban a le- és felszállást, ezt elkerülhetjük, ha a végállomás közelében van a szállás. Én magam leginkább talán Tátralomnicot ajánlanám, oda ugyanis Kakaslomnic felé nagyobb csomagokkal is kényelmesebben lehet utazni, a kevésbé zsúfolt vonatokon, de még közel van Ótátrafüred, ami talán a legtöbb kiránduló út kiindulópontja.

DSC_4054

Tátralomnicra érkezik a vonat Ótátrafüred felől.

Nagyobb boltok Poprádon, a vasútállomástól párszáz méterre találhatók, ide szükség esetén le lehet jönni, de kisebb boltok minden településen vannak. Tátralomnicon és Ótátrafüreden Sintra szupermarketek is vannak, ezek kb. egy nagyobb magyar falusi ABC méretével és kínálatával rendelkeznek, szerintem egy pár napra bőven elégséges választékkal rendelkeznek.

20180430_085320

Poprád felé tartó szerelvény Ótátrafüreden.

Ha még nem voltatok Kassán, akkor a tátrai kirándulást érdemes lehet összekötni Kassa megnézésével is. A hazaúton én szerintem amúgy sem érdemes a MÁV által ajánlott gyorsvonattal jönni Kassáig, arról ugyanis mindössze 9 perc van átszállni, azaz már egy kisebb, pl. 10 perces késés is azt eredményezheti, hogy a napi utolsó Kassa-Budapest vonatot lekési az ember. 2 vagy 4 órával korábbi vonattal érkezve viszont biztos, hogy elérjük Kassán a budapesti vonatot, és még Kassán is körbe lehet nézni ennyi idő alatt (aki komolyabban meg szeretné nézni Kassát, annak érdemes azért inkább 4-6 órát rászánni a városnézésre, a 2 óra csak rohanásra elég).

20190422_170748

Kassa állomás kijelzőjén a 18:02-kor induló budapesti vonat.

A Tátrai túrázásról, látnivalókról később egy külön cikkben számolunk be, ahogy Kassát is be fogjuk mutatni. A menetrendekről, további árakról részletesen (ahogy a cikk elején is ígértük) MÁV-csoport Magas-Tátra oldalán olvashattok. Kalandra fel!

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

3 gondolatok ezen: “Vonattal a Magas-Tátrába

  1. andras23vatai

    Pozsony irányába utazni azoknak a 26 alatti diákoknak éri meg, akik kiváltották az ingyen utazásra jogosító szlovák vasúti kártyát (utánajárós művelet, de megéri). A Budapest-Párkány retúrjegyet 6,50 euróért vesztegetik, mellé Párkánytól Pozsonyig a kártyára slovakrail.sk-n vagy pénztárban váltani kell egy eurós gyorsvonati pótjegyet. Onnan kb. kétóránként van vonat, arra figyeljünk, hogy az IC-kre nem érvényes a diákkártya. A gyorsvonatok 4-4,5 óra alatt érnek Csorbára-Poprádra, kártyával ide is csak az egy eurós pótjegyet kell megvennünk.
    A Tátrai Villamosvasút járatai a kártyát felmutatva ingyen igénybevehetőek, ellentétben a nagyvasúttal, ahol az ingyenjegyet is ki kell váltani.
    Amint azt Ruba úr írta is korábban, van az északi Pozsony-Kassa vonalon éjszakai, fekvőhelyes vonat, lehet ezzel is kísérletezni. Komfortfokozattól függően 8-12 euró, egy olcsóbb szállás ára, így aki szeretne már szombat délelőtt belefogni a „tátrázásba”, kellően nomád és nem zavarja a koránkelés, annak péntek délutáni indulással ez elérhető.
    Visszaúton ugyanez a művelet, de más, lassabb úton is megközelíthető Párkány, szép tájakon, ez főleg vasútbarátoknak ajánlott.

  2. Pingback: Tippek tátrai túrázáshoz - Intravel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük