Ukrajna a legnagyobb, és talán legkevésbé ismert szomszédunk. Magyarország térképét nézegetve szerényen megbújik a jobb felső sarokban, a hatalmas szlovák és román területek közé ékelődött pici földdarabként. Persze az eszünkkel tudjuk, hogy Ukrajna nagyobb, de mégsem gondolunk rá igazán soha, legfeljebb Kárpátalja kerül néha-néha elő. Pedig Ukrajnához képest a mi kis Magyarországunk tűnik egy apró foltnak a térképük bal szélén. Ha mégis arra szánnátok magatokat, hogy felfedezzétek ezt a nem mindennapi országot, akkor joggal merül fel a kérdés, hogy mivel érdemes utazni. Az autó nem a legoptimálisabb választás, a rossz állapotú utak, és a rendőrökről hallott rémtörténetek nem túl biztatóak. Repülővel viszont Budapestről csak Kijev érhető el, és bár Kijev is nagyon jó hely, az ország ennél azért többet tartogat, ráadásul a repülő egyen-műanyag élménye nem segít hozzá minket az ország megismeréséhez. A rossz utak a buszos utazást is megkeseríthetik, így az ideális választás a vonat, mellyel a legkényelmesebben lehet megtenni a hatalmas, Ukrajnán belüli távolságokat, és amelyekkel a kisvárosoktól a milliós metropoliszokig mindenhova el lehet jutni.
Kijev, Szent Szófia székesegyház.
Általános tudnivalók
2018. decembertől közvetlen nappali IC járat indult Munkácsig, Budapestről. Ezzel az ukrajnai utazási lehetőségek egész széles palettája jött létre. Főleg Munkácsra lett persze sokkal egyszerűbb az eljutás, de Kárpátalja többi része, és Lviv, Kijev, de akár kelet-Ukrajna is közelebb került Magyarországhoz. Az eddigi záhonyi és csapi átszállások mellett sok esetben megfontolandó a munkácsi átszállás is. Ugyan Budapestről van közvetlen kocsi egész Kijevig, mellyel többek közt, Szolyva, Lviv (Lemberg, Lvov) és persze Kijev is elérhető, ám a nemzetközi díjszabás miatt a közvetlen eljutás sokszorosa az átszállásosnak. Például ha az ember Budapestről Lvivbe szeretne eljutni, akkor mehet a közvetlen kocsiban, mely 92 euróba (vagyis kb. 30000Ft-ba) kerül oda-vissza. Ha viszont Záhonyig belföldi vonattal megyünk, majd onnan kishatárforgalmi vonattal megyünk át Csapra, ahonnan ukrán belföldi vonattal megyünk Lvivig, akkor kb. 15000Ft-ból ki lehet hozni az utazást. Ráadásul időben sem feltétlenül hosszabb az átszállásos verzió, a közvetlen kocsi hosszas kerék-csere procedúrája (az eltérő nyomtáv végett van erre szükség) miatt.
Fonódó vágányok a csapi állomás első vágányán: Az egyik a Magyarországon is használt normál nyomtáv, a másik a főleg az egykori szovjet területeken használt széles.
Ezért a lenti táblázatokban ezek az eljutási lehetőségek is szerepelnek, ezért szerepel mind Záhonynál, mind Csapnál két időpont. Tehát például a Magyarország-Ukrajna irányú táblázatoknál, Záhonynál az érkezés a belföldi vonat érkezési ideje Záhonyba, az indulás pedig a Záhony-Csap kishatárforgalmú vonat indulási ideje Csapra, és így tovább. Az átszállásoktól nem kell félni, kényelmes egyszerű átszállások, de lent olvashattok róla részletesen is. Általánosságban elmondható, hogy az egy órás idő-eltolódás miatt Ukrajna felől Magyarországra eljutni több lehetőség adódik, mint fordítva, ezt a lenti táblázatokban láthatjátok majd. Mint hogy a legtöbb út alapja egy Budapest-Záhony, illetve egy Budapest Csap út, ezek költségét külön nem tüntetem fel az egyes opciók alatt, ott csak az ukrán belföldi eljutás ára szerepel. A magyar szakaszon, Budapesttől Záhonyig, vonattól függően 5-6 ezer forint az eljutás, irányonként (feltéve, hogy a MÁV hálózatán semmilyen kedvezményre nem vagytok jogosultak). A Záhony-Csap kishatárforgalmi retúrjegy 3,2 euró, de ez csak 4 napig érvényes, ha tovább szeretnénk maradni, akkor két egyirányú jegyet kell vennünk , darabját 2,1 euróért. Vagyis a Budapest-Csap-Budapest út ára legfeljebb 13000Ft (de ha például diákok vagytok, akkor kb. 7500Ft ez a szakasz), erre jönnek rá a lenti, ukrán belföldi árak, melyek Ukrán Hrivnyában (UAH) vannak megadva. Amennyiben Munkácson szállnátok át, akkor az oda-vissza jegy 42 euró , ami szintén kb. 13000Ft, tehát nagyjából mindegy, melyik járatot választjátok, igaz Munkácstól kissé olcsóbb lesz eljutni Kijevbe, mint Csapról.
Kijevből érkezett vonat Munkácson.
Csapon nem kell megijedni, minden ukrán vonat „megfordul”, vagyis arra indul tovább, amerről jött. Például egy Ungvár-Munkács járat, ha a peronon állunk, akkor jobb kéz felől érkezik, és felszállás után arra is fog visszaindulni. Arról, hogy mi merre van Csapon, ide kattintva olvashattok részletesebben. .
Hova utaznál?
Ukrajna nagy ország, ennek megfelelően ez az oldal is hosszan sorolja az egyes régiókba való eljutási lehetőségeket. Ha már tudod, hogy hova utaznál, akkor a lenti linkekkel gyorsan eljuthatsz a téged érdeklő részre :).
- Ungvár , és környéke
- Munkács és környéke
- Beregszász és környéke
- Nyugat-Ukrajna nagyvárosai, Kijev, Lviv, Odessza
- Közép- és kelet-Ukrajna
Vonatos eljutási lehetőségek Kárpátaljára
Magyarországon ha Ukrajna és az utazás kerül szóba, akkor a legtöbben a magyar kötődés miatt Kárpátaljában gondolkoznak. Kárpátalján vonattal tulajdonképpen 3 vasúti vonalon utazhatunk, melyeken a legtöbb érdekes helyre el lehet jutni. Szerencsére a magyar határ menti Csap a legnagyobb vasúti csomópont, így mind a 3 irány elérhető innen, nézzük meg ezeket egyesével!
Kárpátalja vasútvonalai a csapi elővárosi állomáson.
Ungvár
Ungvár, Kárpátalja 120 ezres székhelye alig 30km-re van a magyar határtól. Budapestről naponta többször is el lehet ide jutni vonattal. Ezen a vonalon tovább utazva több kárpátaljai kisváros is elérhető, köztük Perecsény, Nagyberezna a vonatok pedig egészen a lviv-megyei Szjankiig közlekednek, mely a Kárpátok fő gerincének közelében található. A vonatok Csapról elindulva eleinte nem haladnak túl gyorsan, de az első megálló után már kicsit gyorsabb tempóra kapcsolnak, Ungvár fele egy olyan jó 50-60-as csúcssebességgel haladnak.
Ungvár sétálóutcája
Budapest-Ungvár irány
Állomás | A | B | C | D | E | F |
---|---|---|---|---|---|---|
Budapest-Nyugati | - | 7:23 | 8:28 | 15:23 | - | 19:40* |
Szolnok | - | 8:38 | 9:50 | 16:38 | - | 21:04 |
Debrecen | 4:18 | 9:54 | 11:34 | 17:57 | - | 22:43 |
Nyíregyháza | 5:03 | 10:31 | 12:48 | 18:31 | - | 23:18 |
Záhony (érk) | 6:14 | 11:21 | 13:57 | 19:21 | - | 0:10 |
Záhony (ind) | 6:34 | 12:23 | 14:24 | 20:15 | - | 1:10 |
Csap (érk) | 7:52 | 13:40 (13:55) | 15:42 | 21:33 | - | 2:28 |
Csap (ind) | 10:02 | 15:57 | 17:10 | 21:56 | 23:03 | 6:56 |
Ungvár (Uzhgorod) | 10:32 | 16:28 | 17:46 | 22:22 | 23:28 | 7:27 |
Perecseny (Perecin) | 11:15 | - | 18:25 | - | 0:14 | 9:15 |
Nagyberezna (Velikij Bereznij) | 11:52 | - | 19:03 | - | 0:44 | 9:54 |
Szjanki | 13:43 | - | 20:57 | - | 2:24 | 11:12 |
A: Kelet-Magyarországról indulóknak lehetőségük van ezzel a korai vonattal is utazni, mellyel szinte ebédre fel lehet érni a Kárpátok-gerincéhez. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
B: A közvetlen, Budapest-Munkács IC-vel utazva Záhonyban nem is kell leszállni, és a csapi útlevélellenőrzés is a vonaton történik. A második, zárójeles időpont itt a csapi érkezésnél azt mutatja, hogy legkorábban ekkor lehet leszállni a vonatról. Véleményem szerint ez így sokkal kényelmesebb, kár, hogy csak naponta egyszer van ilyen lehetőség. Ebben a verzióban Csaptól az Odessza-Ungvár vonattal kell tovább utazni, a jegyár viszonylag borsos, plackarton 116 UAH. Ez a vonat csak Ungvárig közlekedik, így a távolabbi városok nem elérhetők vele.
C: Csaptól a Munkács-Szjanki (Mukachevo-Szjanki) vonattal kell tovább utazni. Fontos, hogy a csapi állomáson ezt Munkács-Ungvár járatként mondják be (Mukachevo-Uzhgorod), de nem kell megijedni, Ungvárról tovább fog menni Szjanki felé. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
Ungvár este.
D: Csaptól a Lviv-Ungvár vonat áll rendelkezésetekre ebben a verzióban. Ez távolsági vonatnak számít, így picit drágább, mint az elővárosi vonatok, kb 50 UAH a jegyár.
E: Az Aknaszlatina – Lviv vonat a nap utolsó járata a Kárpátokba. Mivel távolsági járat, a jegyek kissé drágábbak, de azért nem vészes. Ungvár, Perecsény és Nagyberezna elérése mind 75-80 UAH közötti összeget emészt fel, míg a Szjankiba menőknek 105 UAH erejéig kell a zsebükbe nyúlniuk.
F: Budapestről (figyelem, ez a vonat nem a Nyugatiból, hanem a Keletiből indul !) az utolsó záhonyi vonattal lehet elérni a nap első Csap felől Ungvárra, és tovább Szjankiig közlekedő vonatát. Nem túl kényelmes megoldás, gyakorlatilag egész éjszaka fent kell lenni, és Csapon 4 órát kell várni, de ha valaki minden áron reggelre akar Ungvárra érni, akkor ez is egy lehetőség. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
Az ungvári állomás szépen fel van újítva.
Ungvár-Budapest irány
Állomás | A | B | C | D | E | F | G |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Szjanki | 0:21 | - | 4:21 | 5:49 | 8:10 | 14:05 | 16:37 |
Nagyberezna (Velikij Bereznij) | 1:54 | - | 6:12 | - | 9:59 | 15:51 | 18:23 |
Perecseny (Perecin) | 2:18 | - | 6:49 | 7:30 | 10:39 | 16:30 | 18:59 |
Ungvár (Uzhgorod) | 3:04 | 5:13 | 8:24 | 8:05 | 12:30 | 17:15 | 20:24 |
Csap (érk) | 3:30 | 5:37 | 8:56 | 8:30 | 13:02 | 17:46 | 20:54 |
Csap (ind) | 5:30 | 8:22 | 10:25 | 10:25 | 14:10 (13:55) | 20:25 | 22:29 |
Záhony (érk) | 4:48 | 7:40 | 9:43 | 9:43 | 13:27 | 19:43 | 21:47 |
Záhony (ind) | 5:35 | 8:03 | 10:30 | 10:30 | 14:40 | 20:03 | 4:08 |
Nyíregyháza | 6:24 | 9:12 | 11:12 | 11:12 | 15:30 | 21:12 | 4:59 |
Debrecen | 6:58 | 10:26 | 12:26 | 12:26 | 16:01 | 22:26 | 5:33 |
Szolnok | 8:20 | 12:10 | 14:10 | 14:10 | 17:20 | - | 6:54 |
Budapest-Nyugati | 9:37 | 13:32 | 15:32 | 15:32 | 18:37 | - | 8:20* |
A: A nap első járata az éjjel közlekedő Lviv-Aknaszlatina járat. Nem túl kényelmes időfekvésben közlekedik, cserébe már reggelre Budapestre lehet érni. A jegyek árai megegyeznek az odaúti “E” verzió áraival.
B: Az első reggeli elektricska Ungvárról Munkácsig közledik (Uzhhorod-Mukachevo), A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén. Az átszállás Csapon itt elég szűkös, így itt mindenképpen, előre vegyétek meg a visszaúti jegyet, és azt Csapon előre érvényesítsétek is!
C: Szintén elég korán indul ez a vonat Szjankiból. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén. Akik Ungváron túlról jönnek, azoknak fontos infó, hogy ez a vonat 7:25-re ér Ungvárra, onnan 7:43-kor tovább indul, elmegy Ungvár-2 állomásra ott áll 10 percet, majd visszaindul, visszamegy Ungvárra, ahova 8:13-kor érkezik, és 8:24-kor indul tovább Csapra. Ezt az összesen egy órát szerintem érdemesebb az ungvári állomáson tölteni egy jó kávéval, mint oda-vissza zötykölődni az elektricskával.
Elektricska érkezik Ungvárra.
D: A “B” verziónál jóval gyorsabb, ha a Kijev-Aknaszlatina (Szolotvino) vonattal jöttök a Kárpátokból, igaz ez a gyorsaságért cserébe drágább. A jegyárak nagyjából megegyeznek az odaúti “E” verzió áraival, egy 10%-ot érdemes rászámolni.
E: Ez a nap utolsó vonata Szjankiból, mellyel még napon belül el lehet jutni Budapestig. A kényelmes, reggel 8 órás indulás az előnye, azonban Ungváron sajnos ez a vonat több, mint egy órát, egész pontosan 70 percet áll, bár legalább nem csinál olyan kis kirándulást, mint a „B” verzió vonatja. Nem indul olyan nagyon korán, így ezt az egy órás álldogálást nem számítva, ideális választás lehet a térségből Budapestre igyekvőknek. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén. Ez a vonat Csapon a közvetlen, Munkács-Budapest IC-hez csatlakozik, így itt a záhonyi átszállást megspórolhatjuk.
F: Ha valaki Magyarország keleti felébe utazik csak, az akár ezzel a délutáni vonattal is jöhet. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
G: Akárcsak az odaúti “G” verzió, ez sem épp a legkényelmesebb, több órás éjszakai, záhonyi várakozásra kell készülni (ennek egy része opcionálisan Csapon is eltölthető, ugyanis van egy későbbi kishatárforgalmi vonat, ami 3:28-kor indul, és 2:46-ra ér Záhonyba). Cserébe kora este elég elindulni hazafele. Ez a vonat Budapesten a Keleti-pályaudvarra megy, nem a Nyugatiba.
Elővárosi vonat (elektricska) utastere. Ungvár és Munkács felé közlekednek ilyen vonatok.
Munkács
A legfontosabb fővonal Ukrajna belseje felé Munkácson keresztül halad, így erre egész sok vonat közlekedik, helyi és távolsági vonatok egyaránt. Munkácsra ráadásul kényelmesen, átszállás nélkül is el lehet jutni, a napi Budapest-Munkács közvetlen kocsi igénybevételével. Ezen túl elméletileg hálókocsival, a Bécs-Kijev közvetlen kocsiban utazva is átszállás nélkül érhető el Munkács, ám a hálókocsi-felár miatt ez a verzió nem igazán éri meg, ráadásul a tengely-átszerelés miatt nem is gyorsabb, mint a többi átszállásos verzió. Munkácson túlhaladva, Szolyva és Volóc is ezen a vonalon fekszik, utóbbitól mindössze néhány kilométer a Vereckei-hágó, így érdemes ellátogatni ide is.
Munkács vára a vonatablakból.
Budapest-Munkács irány
Állomás | A | B | C | D | E | F | G |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Budapest-Nyugati | - | - | 7:23 | 8:28 | - | 13:23 | 19:40* |
Szolnok | - | - | 8:38 | 9:50 | - | 14:38 | 21:04 |
Debrecen | 4:19 | 5:38 | 9:54 | 11:34 | - | 15:54 | 22:48 |
Nyíregyháza | 5:03 | 6:48 | 10:31 | 12:48 | - | 16:31 | 23:23 |
Záhony (érk) | 6:14 | 7:57 | 11:21 | 13:57 | - | 17:21 | 0:15 |
Záhony (ind) | 6:34 | 8:35 | 12:23 | 14:24 | - | 18:37 | 1:10 |
Csap (érk) | 7:52 | 9:53 | 13:40 | 15:42 | - | 19:55 | 2:18 |
Csap (ind) | 9:06 | 10:23 | 14:10 | 16:58 | 17:56 | 21:04 | 6:03 |
Bátyú (Batevo) | 9:40 | - | - | 17:21 | 18:25 | 21:32 | 6:34 |
Munkács (Mukacsevo) | 10:35 | 11:33 | 15:30 | 17:59 | 19:14 | 22:22 | 7:30 |
Munkács (Mukacsevo) ind. | - | - | 16:06 | - | - | - | 8:38 |
Szolyva (Svaljava) | - | - | 16:46 | 18:31 | - | - | 9:20 |
Volóc (Volovets) | - | - | 17:30 | 19:06 | - | - | 10:06 |
Csaptól Munkács felé haladva a vonatok először Csap és Bátyú között átrakó- és rendező-pályaudvarok sokaságán haladnak keresztül. Itt a vonatok még nem haladnak túl gyorsan 40-50-es tempó az, amire számíthattok. Bátyú után a vonal a Kárpátok felé fordul, és a haladás is felgyorsul, Munkácsig már inkább 70-80km/órás sebesség a jellemző.
A: Kelet-Magyarországról érkezőknek lehet lehetőségük ezzel a korai vonattal menni Munkácsra. Ha valaki Debrecen-Nyíregyháza környékéről mondjuk Kijevbe utazna, az elmehet ezzel a vonattal Munkácsig, megnézheti a híres várat és a kicsiny belvárost, mielőtt koraeste tovább utazna Kijevbe. De ha csak Munkács a cél, akkor is érdemes lehet korán megérkezni :). A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
Munkács vasútállomása
B: Szintén csak kelet-Magyarországról érhető el a nap első Záhony-Munkács közvetlen járata. Azért lehet érdemes ezt az eljutást választani, mert ezzel egy csapi átszállás megspórolható.
C: A közvetlen Budapest-Munkács IC menetrendje, mellyel átszállás nélkül elérhető Munkács. Ezen a vonalon feltétlenül érdemes elgondolkozni a közvetlen vonat igénybevételén, hiszen itt 2 átszállást is meg lehet spórolni. A jegyár egy irányba, Budapesttől Munkácsig 21 euró, oda-vissza 42 euró. A vonat egy darab magyar IC kocsival közlekedik. Ez Munkácson kényelmesen csatlakozik a 16:06-kor induló Munkács-Sztrij elektricskához, mellyel elérhető Szolyva és Volóc is. Aki tovább utazna Munkácsról, az a jegyárakról a helyi vonatok viteldíjai táblázatban, a cikk közepén tájékozódhatnak.
D: Csaptól a 81-es számú, „Deszna” nevet viselő Ungvár-Kijev (Uzhgorod-Kyiv) vonattal kell tovább utazni. Mivel ez távolsági vonat, így nem a legideálisabb, csak hálókocsikkal közlekedik, emiatt jóval drágább, mint a helyi vonatok, de Munkácson túli célállomásokra legegyszerűbben mégis csak ezzel lehet eljutni. Ezen a vonaton ráadásul az ukrán vasút rendszere csak fülkés hálókocsiba enged foglalni, így egy Csap-Munkács útra 230 UAH-t kell kipengetni, Szolyváig 240UAH, míg Volócig már 250 UAH a jegyár.
E: Ez a verzió Csapig megegyezik az előzővel, Csapon kell egy órával többet várni, és a Szjanki-Munkács (Szjanki-Mukachevo) vonattal tovább utazni. Erre sokkal barátibb áron mérik a jegyeket, mint az a cikk közepén található “helyi vonatok viteldíjai” táblázatban olvasható.
F: Csaptól az utolsó helyi vonattal lehet Munkácsig utazni, igaz, elég későn ér Munkácsra ez a vonat, cserébe nem kell túl korán elindulni Budapestről sem. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
G: Budapestről (figyelem, ez a vonat nem a Nyugatiból, hanem a Keletiből indul !) az utolsó záhonyi vonattal lehet elérni a napi első Csapról Munkácson át Lvivig közlekedő vonatot. Ezzel a járattal a Kárpátok is olcsón elérhető. Sajnos ez az eljutás nem túl kényelmes a hosszú, éjszakai várakozások miatt.
A munkácsi állomás részlete.
Munkács-Budapest irány
Állomás | A | B | C | D | E | F |
---|---|---|---|---|---|---|
Volóc (Volovets) | - | - | 10:51 | - | - | 18:19 |
Szolyva (Svaljava) | - | - | 11:23 | - | - | 19:07 |
Munkács (Mukachevo) érk. | - | - | 11:50 | - | 19:43 | |
Munkács (Mukachevo) ind. | 5:20 | 8:25 | 12:30 | 16:30 | 17:30 | 20:57 |
Bátyú (Batevo) | 6:10 | 9:08 | - | - | 18:19 | 21:44 |
Csap (érk) | 6:39 | 9:35 | 13:40 | 17:30 | 18:50 | 22:12 |
Csap (ind) | 8:22 | 10:25 | 14:10 | 18:03 | 20:25 | 3:28 |
Záhony (érk) | 7:40 | 9:43 | 13:27 | 17:21 | 19:43 | 2:46 |
Záhony (ind) | 8:03 | 10:30 | 14:40 | 18:03 | 20:03 | 3:44 |
Nyíregyháza | 9:12 | 11:12 | 15:30 | 19:12 | 21:12 | 4:36 |
Debrecen | 10:26 | 12:26 | 16:01 | 20:26 | 22:26 | 5:19 |
Szolnok | 12:10 | 14:10 | 17:20 | - | - | 6:56 |
Budapest-Nyugati | 13:32 | 15:32 | 18:37 | - | - | 8:20* |
A: Munkácsból legkorábban ezzel a Munkács-Szjanki (Mukachevo-Szjanki) vonattal érdemes elindulni. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
B: Szintén egy Munkács-Szjanki helyi vonattal utazhatunk ebben a verzióban, sajnos a nap folyamán ez az utolsó, melynek még van csatlakozása Budapest felé. A 8:25-ös indulás Munkácsról szerintem nem vészes, és Csapon csak egy keveset kell várakozni.
C: A közvetlen, Munkács-Budapest IC menetrendje, visszaúton is érdemes ezt a járatot választani szerintem. Volóc és Szolyva felől ennek a vonatnak is van kényelmes csatlakozása Munkácson, 11:50-es érkezés után 12:30-kor indul vonatunk Budapestre. A Volóc-Munkács szakaszon elektricskával utazhattok. Az erre vonatkozó jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
D: Ha nem akartok egész Budapestig eljutni, akkor ez a délutáni Munkács-Záhony vonat is megfelelő lehet nektek. A csapi átszállást meg lehet spórolni ebben a verzióban, és kelet-Magyarország nagyvárosaiba egész emberi időben meg lehet érkezni.
E: Szintén kelet-Magyarország felé lehet eljutni ezzel az elektricskával. Ehhez csatlakozik az utolsó Csap-Záhony járat, melyről Záhonyban az utolsó debreceni vonatot még el lehet érni (mondjuk azért kicsit iparkodni kell:)). Alapvetően a Munkács-Záhony járat beindulásával sok értelme nem maradt ezt az opciót választani, de ha valaki nagyon ki akarja maxolni az idejét Munkácson, akkor ez is egy lehetőség. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
F: A napi utolsó vonat utasait sajnos 5 órás éjjeli, csapi várakozásra kényszeríti a menetrend. Ez nem túl biztató, de azért be lehet vállalni. Ez a vonat aztán a napi első Záhony-Budapest IC-hez csatlakozik. Fontos, hogy ez a vonat Munkácson több mint egy órát áll, mielőtt továbbindulna Csapra.
Váróterem a munkácsi vasútállomáson.
Beregszász
A legnagyobb magyar többségű város Ukrajna területén Beregszász. Ez a város sajnos kissé kiesik a főbb vasúti közlekedési útvonalakról, így ide már kicsit kevesebb lehetőségünk van eljutni, de azért ez sem megoldhatatlan. Beregszászon túl is több érdekes város várja az utazót, úgy mint Nagyszőlős, Huszt és Técső. Ha Técsőtől keletre szeretnénk utazni, Aknaszlatinába, vagy Rahóba, akkor viszont buszra kell szállni (Rahó megközelíthető Ukrajna belseje, Kijev és Lviv felől, de Magyarország felől érkező utasoknak ez nem reális opció).
Beregszász vasútállomása.
Budapest-Beregszász irány
Állomás | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Budapest-Nyugati | - | 7:23 | 13:23 | 19:40* |
Szolnok | - | 8:38 | 14:38 | 21:04 |
Debrecen | 4:18 | 9:54 | 15:54 | 22:48 |
Nyíregyháza | 5:03 | 10:31 | 16:31 | 23:23 |
Záhony (érk) | 6:14 | 11:21 | 17:21 | 0:15 |
Záhony (ind) | 6:34 | 12:23 | 18:37 | 1:10 |
Csap (érk) | 7:52 | 13:40 (13:55) | 19:55 | 2:28 |
Csap (ind) | 8:55 | 17:56 | 21:04 | 3:50 |
Bátyú (Batevo) érk. | 9:18 | 18:25 | 21:32 | 4:15 |
Bátyú (Batevo) ind. | - | 18:50 | 22:20 | - |
Beregszász (Beregovo) | 9:53 | 19:34 | 23:03 | 4:58 |
Nagyszõlõs (Vinogradov) | 10:43 | 20:45 | 0:08 | 5:52 |
Királyháza (Koroljevo) | 11:04 | 21:09 | 0:30 | 6:14 |
Huszt | 11:30 | - | - | 7:01 |
Técsõ (Tjacsiv) | 12:06 | - | - | 7:42 |
Aknaszlatina (Szolotvino) | 13:10 | - | - | 9:02 |
Ezek a vonatok visznek a leginkább magyarlakta vidékekre, Beregszász és környéke még ma is többségében magyarok lakta terület, de sok magyar él Técső és Nagyszőlős környékén is. Sajnos pont Beregszászra a legmacerásabb eljutni vonattal, de azért a dolog nem lehetetlen :). A vonatok Csap és Bátyú között a Csap-Munkács-Lviv-Kijev fővonalon közlekednek, így itt aránylag gyorsan haladnak. Bátyútól keletre azonban a Bátyú-Aknaszlatina mellékvonalon haladnak a vonatok, ahol sajnos a pályaállapotok már nem olyan jók, a vonatok sokszor szinte lépésben haladnak. Persze Ukrajna legtávolabbi, legfélreesőbb helyén ez nem túl meglepő, gondoljunk csak arra, milyen pályaállapotok vannak kis hazánk egy-egy mellékvonalán. Ennek ellenére a vonatos utazás megéri, hiszen a vonatok pontosak és nagyon olcsók, valamint a tájat is kényelmesen szemlélhetjük, amint a vonat ablaka előtt elvánszorog :).
A beregszászi állomás.
A: Kelet-Magyarországon élők elérhetik a Kijev-Aknaszlatina vonatot is Csapon. Ez távolsági vonat, így a jegyek picivel drágábbak mint a helyi vonatokon (lásd. a B pontban). Mivel a vonatot nappali utazásra veszitek igénybe, így a plackart kocsi tökéletesen megfelelő, erre a jegyek Beregszászig 78 UAH-ba kerülnek, Nagyszőlőstől Aknaszlatináig az összes állomás 100 és 115 UAH közötti áron érhető el.
B: Két átszállással megoldható az eljutás, a Budapest-Munkács IC-vel Csapig utazva. Csapon egy kis várakozás után egy Ungvár-Munkács járattal kell elutazni Bátyúig (sajnos itt a közvetlen, Budapest-Munkács vonat nem áll meg), majd Bátyútól egy Bátyú-Nevetlenfalu (ukránul Batovo-Djakovo) járattal kell továbbutazni. A jegyet Csaptól egyben meg lehet venni a kívánt célállomásig. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén..
C: Figyelem! Az itt bemutatott Bátyú-Királyháza járat csak pénteki napokon közlekedik! Ez a verzió már igazi átszállás-orgia, nem annyira ajánlom, de ez is egy lehetőség. Záhonyban, Csapon és Batyún is át kell szállni. Egyetlen előnye, hogy viszonylag kései budapesti indulással is el lehet érni Kárpátalja középső részeit. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
D: Budapestről (figyelem, ez a vonat nem a Nyugatiból, hanem a Keletiből indul !) az utolsó záhonyi vonattal kell elindulni. Csapra késő éjjelre lehet így megérkezni. Szerencsére a Lviv-Aknaszlatina vonat aránylag jól csatlakozik ehhez a járathoz, alig egy órát kell várni Csapon (a vonat Lvivből 3:31-re érkezik meg). Aki egészen Kárpátalja keleti részére utazik akár még alhat is egyet a vonaton. A jegyárak gyakorlatilag megegyeznek az “A” verzió áraival, nagyjából 1-2 hrivnyával kerülnek kevesebbe.
Beregszász fele közlekedő dízel-motorvonat utastere.
Beregszász-Budapest irány
Állomás | A | B | C |
---|---|---|---|
Aknaszlatina (Szolotvino) | - | - | 17:46 |
Técsõ (Tjacsiv) | 1:52 | - | 18:56 |
Huszt | 2:40 | - | 19:46 |
Királyháza (Koroljevo) | 3:23 | 6:20 | 20:35 |
Nagyszõlõs (Vinogradov) | 3:44 | 6:39 | 20:55 |
Beregszász (Beregovo) | 5:07 | 7:46 | 21:41 |
Bátyú (Batevo) érk. | 5:55 | 8:30 | |
Bátyú (Batevo) ind. | 6:10 | 9:06 | 22:20 |
Csap (érk) | 6:39 | 9:35 | 22:43 |
Csap (ind) | 8:22 | 10:25 | 3:28 |
Záhony (érk) | 7:40 | 9:43 | 2:46 |
Záhony (ind) | 8:03 | 10:30 | 3:44 |
Nyíregyháza | 9:12 | 11:12 | 4:36 |
Debrecen | 10:26 | 12:26 | 5:19 |
Szolnok | 12:10 | 14:10 | 6:56 |
Budapest-Nyugati | 13:32 | 15:32 | 8:20* |
Beregszász felől Budapestre sajnos csak több átszállással lehet eljutni a rosszul csatlakozó vonatok miatt.
A: Ez a Técső-Bátyú (Tjacsiv-Batovo) vonat az első a nap folyamán. Igen korán indul, Bátyún egész jó csatlakozása van Csap felé (egy Munkács-Ungvár-Szjanki vonatra kell átszállni), Csapon kicsit többet kell várni, de ez sem vészes. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
B: Bátyúig a Királyháza-Bátyú (Koroljevo-Batovo) vonattal kell elmenni. Bátyúnál szintén egy Munkács-Ungvár-Szjanki vonatra kell átszállni. A jegyárak a helyi vonatok viteldíjai táblázatban olvashatók a cikk közepén.
C: Az Aknaszlatina-Lviv távolsági vonattal minden nap el lehet jutni Kárpátalja keleti részéről Budapestre. Hátránya ennek az opciónak, hogy éjszaka közel 5 órát kell Csapon várakozni. Az árak megegyeznek az odaúti “D” opció jegyáraival.
A Kárpátaljai Magyar Főiskola épülete Beregszászon.
Helyi vonatok viteldíjai Kárpátalján
Fent csak a távolsági vonatok jegyárait tüntettem fel, ezeknek a viteldíjai ugyanis esetenként vonatonként is eltérhetnek. A helyijáratok díjszabása viszont egységes, így az egyszerűség kedvéért az alábbi táblázatba szedtem össze a viteldíjakat a fontosabb célállomásokra.
állomás neve | jegyár Csaptól (UAH/fő) | jegyár Munkácstól (UAH/fő) |
---|---|---|
Aknaszlatina | 63 | - |
Técső | 53 | - |
Huszt | 42 | - |
Királyháza | 40 | - |
Nagyszőlős | 34 | - |
Beregszász | 25 | - |
Volóc | 42 | 27 |
Szolyva | 32 | 18 |
Munkács | 25 | 0 |
Bátyú | 13 | 18 |
Csap | 0 | 25 |
Ungvár | 18 | 32 |
Perecsény | 25 | 40 |
Nagyberezna | 32 | 45 |
Szjanki | 53 | 65 |
Utazás Ukrajna Kárpátalján túli területeire
Az igazi Ukrajna persze a Kárpátoktól keletre kezdődik. Történelmi nagyvárosok, mint Lviv (Lvov, Lemberg), Ternopil, Kijev és Odessza várják az utazókat. Odessza több kilométeres homokos strandja ideális hely a pihenésre, kikapcsolódásra vágyóknak is. Míg Kárpátalján helyi, nappali vonatokkal is el lehetett érni célunkat, addig ezekbe a távoli nagyvárosokba már távolsági vonatra kell szállni. Ezek a vonatok éjszaka közlekednek, kizárólag hálókocsikkal. A hálókocsis vonatokról részletesebben egy külön írásban ide kattintva olvashattok.
Lviv óvárosa UNESCO-világörökségi helyszín.
Budapest-Lviv-Kijev/Odessza irány
Állomás | A | B | C | D | E | F | G |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Budapest-Nyugati | 7:23 | 8:28 | 8:28 | 13:23 | - | 15:23 | 19:40 |
Szolnok | 8:39 | 9:50 | 9:50 | 14:38 | - | 16:38 | 21:04 |
Debrecen | 9:53 | 11:34 | 11:34 | 16:02 | - | 17:57 | 22:37 |
Nyíregyháza | 10:31 | 12:48 | 12:48 | 16:36 | - | 18:31 | 23:19 |
Záhony (érk) | 11:16 | 13:57 | 13:57 | 17:28 | - | 19:21 | 0:11 |
Záhony (ind) | 12:23 | 14:24 | 14:24 | 18:37 | - | 20:41 | 1:10 |
Csap (érk) | 13:40 | 15:42 | 15:42 | 19:55 | - | 21:59 | 2:28 |
Csap (ind) | 14:10 | 16:58 | 18:53 | 20:56 | - | 23:03 | 5:27 |
Munkács (érk) | 15:30 | - | - | - | - | - | 6:19 |
Munkács (ind) | - | 18:05 | - | 22:00 | 23:19 | - | - |
Lviv (Lvov, Lemberg) | - | 22:25 | 1:15 | 2:20 | 2:53 | 6:00 | 10:14 |
Ternopil | - | 0:38 | - | 4:54 | - | - | - |
Hmelnickij | - | 2:27 | - | 6:55 | - | - | - |
Kijev | - | 7:27 | 10:46 | - | 10:13 | - | 17:21 |
Odessza | - | - | - | 14:51 | - | - | - |
A: A közvetlen Budapest-Munkács kocsi menetrendje. Korábban csak záhonyi és Csapi átszállással volt érdemes Ukrajnába utazni, ma viszont már érdemes lehet megfontolni a munkácsi átszállást is, ezért szerepel ez a vonat itt is. A jegyár Munkácsig irányonként 21 euró.
B: A nap első távolsági vonata, a 81-es számú Ungvár-Kijev viszonylatú „Deszna”. Csaptól Lvivig másodosztályon 310, első osztályon 700 grivnyát kell fizetni. Munkácson átszállva Lvivig 290 és 645 grivnya a jegy erre járatra. Ezzel a vonattal elérhető Ternopil és Hemlnickij is, de ezekbe a városokba elég lehetetlen időkben érkezik a vonat, így érdemesebb a későbbi, Ungvár-Odessza vonatot választani (lásd a „D” verziót). Kijevig utazók, függetlenül attól, hogy Csapon vagy Munkácson szállnak fel másodosztályon 535 UAH, első osztályon 1270 UAH-t kell, hogy fizessenek egy jegyért.
C: A nap második kijevi vonata a Szolotvino-Kijev járat, ez annyiból jobb, mint a korábbi “Deszna”, hogy harmad osztályú kocsi is van rajta, így olcsóbban lehet vele Kijevbe jutni. Ez a járat Munkácsot nem érinti, így mindenképpen Csapon kell leszállni, ha valaki ezzel akar utazni. Kijevig tehát plackarton 170UAH, kupé kocsiban 260UAH míg Luksz osztály választása esetén 560UAH-t kell fizetni.
D: Az odesszai járat, a 108-as számú „Hadzsibej” névre hallgató vonat, ezzel Kijev természetesen nem érhető el, de Lviv, Ternopil és Hmelnickij igen. Csapi átszállással Lvivig 3-ad osztályon 140 UAH-t kell fizetni. Ternopilbe utazóknak a 3-ad osztály 155 UAH, a másod 190 UAH, Hmelnickijbe a 3-ad osztály 165 UAH, a másod 205 UAH míg Odesszába harmad osztályon 225 UAH, másod osztályon pedig 295 UAH-ért juthatunk el, akik pedig szeretik a luxust, azok az első osztályú jegyért 855 grivnyát kell, hogy kiköhögjenek Odesszáig. Munkácson átszállóknak a következő összegeket kell kifizetni egy jegyért: Lviv, 3-ad osztályon 130 UAH, Ternopilbe harmadosztályon 145 UAH, másodosztályon 180 UAH, Hmelnickij harmadosztályon 160 UAH, másodosztályon 195 UAH és végül Odessza harmadosztályon 215 UAH, másodosztályon 280 UAH, és végül első osztályon 795 UAH.
Odesszai tengerpart.
E: Ez a vonat Csapon nem áll meg, így csak munkácsi átszállással érhető el. Alig áll meg, így relatív gyorsan Kijevbe lehet vele érni. Ez a vonat csak első- és másodosztályú kocsikkal közlekedik, egy Munkács-Kijev jegy 580 grivnyába kerül rá másodosztályon, míg első osztályon 1385 grivnyát kell fizetni..
F: Ha kora reggelre szeretnétek Lvivbe érni, akkor érdemes ezt a verziót választani. Kényelmes délutáni időben lehet Budapestről elindulni, így ebből a szempontból sem rossz ez a verzió. Munkácsot nem érinti, így csak csapi átszállás választható ezen az úton. Csaptól Lvivig plackarton 115 UAH, kupe kocsiban pedig 155 UAH a jegy. Egy Lvivi utazás részletes leírását, melynek során ezt a vonatot is igénybe vettem, itt olvashatjátok.
G: A (Bécs-)Budapest-Kijev közvetlen kocsi menetrendje. Ezzel a közvetlen kocsival érhető el Budapestről átszállás nélkül Lviv és Kijev. Erre egy oda-vissza jegy Lvivig 92, Kijevig 127 euróba kerül, szerintem ez nem feltétlenül éri meg, de mint írtam, ha valaki nagyon nem szeretne sokszor átszállni, annak jó lehet ez az opció. Figyelem, ez a vonat nem Budapest-Nyugati pályaudvarról indul, hanem a Keletiből!
A közvetlen kocsi tengelyátszerelésére (kerék-cseréjére) itt Csapon kerül sor, a képen jobb oldalt, hátul látszik a tengely-átszerelő (kék oszlopok)
Kijev/Odessza-Lviv-Budapest irány
Állomás | A | B | C | D | E | F | G |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Odessza | - | - | - | - | - | - | 21:09 |
Kijev (indulás) | 14:07 | - | 17:11 | 18:30 | 22:09 | - | - |
Hmelnickij | - | - | - | 23:56 | - | - | 5:44 |
Ternopil | - | - | - | 1:47 | - | - | 7:40 |
Lviv (Lvov, Lemberg) | 21:00 | 20:40 | 2:44 | 4:09 | 5:19 | - | 10:11 |
Munkács (érk) | - | - | - | 8:45 | 9:04 | - | 14:31 |
Munkács (ind) | 0:54 | - | - | - | - | 12:30 | - |
Csap (érk) | 1:40 | 3:30 | 8:30 | 9:46 | - | 13:40 | 15:30 |
Csap (ind) | 3:28 | 5:30 | 10:25 | 10:25 | - | 14:10 | 16:12 |
Záhony (érk) | 2:46 | 4:48 | 9:43 | 9:43 | - | 13:27 | 15:30 |
Záhony (ind) | 4:12 | 5:35 | 10:03 | 10:03 | - | 14:29 | 16:03 |
Nyíregyháza | 5:01 | 6:24 | 11:12 | 11:12 | - | 15:19 | 17:12 |
Debrecen | 5:33 | 6:58 | 12:26 | 12:26 | - | 15:51 | 18:22 |
Szolnok | 6:54 | 8:20 | 14:10 | 14:10 | - | 17:20 | 20:13 |
Budapest-Nyugati | 8:20* | 9:37 | 15:32 | 15:32 | - | 18:37 | 21:32 |
A: A közvetlen Kijev-Lviv-Budapest (-Bécs) vonatkocsi menetrendje. Ez a vonat Budapesten nem a Nyugati-pályaudvarra, hanem a Keletibe megy.
B: A Lviv-Aknaszlatina vonat menetrendje, mellyel kora hajnalra lehet Csapra érni. A jegyárak megegyeznek az odaúti “F” verzió áraival. Ez a járat Munkácsot nem érinti.
C: Kijevből a 13-as számú vonat indul korábban , ezzel egész korán haza is lehet érni Budapestre, illetve ez a vonat továbbít 3-ad osztályú kocsit, így aki olcsón akar utazni, annak ezt a vonatot érdemes választania. Aki esetleg évek óta jár Ukrajnába, annak szempont lehet, hogy ez a vonat a kevésbé használt Uzsoki-hágón kel át, erre eddig csak az egy szem Lviv-Szolotvino éjszakai vonat közlekedett, de az az éjszaka közepén kelt át itt, vagy lehetett menni elektricskával, de arra egy egész napot rá kellett akkor szánni. Ezzel a járattal viszont aránylag kényelmesen beutazható ez a szép vonal is, cserébe Munkácsot nem érinti. Az árak megegyeznek az odaúti „C” verzió áraival.
Kijev pályaudvara.
D: A 81-es számú, Kijev-Munkács-Ungvár járat menetrendje, mellyel akár a munkácsi IC-re is át lehet szállni. Az árak megegyeznek az odaúti “B” verzió áraival.
E: A csak páratlan napokon közlekedő Harkiv-Ungvár vonat menetrendje. Ez a vonat Csapot nem érinti, így mindenképpen munkácsi átszállással kell számolni. Erre a vonatra egy Kijev-Munkács jegy 585 grivnyába kerül másodosztályon, és 1400 grivnyába első osztályon.
F: A közvetlen Munkács-Budapest IC menetrendje.
G: Az Odessza-Ungvár vonat menetrendje. Jól látszik, hogy az egész napot strandolással, pihenéssel lehet még tölteni, csak este 9-kor kell felszállni a vonatra. A több mint 1400km-es távolság ellenére másnap este 9-kor már Budapesten lehet az ember. Nem is rossz! A jegyárak megegyeznek az odaúti “D” verzió áraival.
A közvetlen Kijev-Budapest hálókocsi Záhonyban.
Utazás közép- és kelet-Ukrajnába
Közép és kelet-Ukrajna nem az a kifejezett turista-paradicsom, de egy-két érdekesebb város itt is található. A háború ma már egyre alacsonyabb intenzitással, egyre kisebb területre húzódik vissza, így egyre több vonat közlekedik egészen keleti, szinte az orosz határ melletti célpontokra is. Ezeket a régiókat azért még ma sem ajánlanám, de mostanában már kelet-Ukrajna egyre nagyobb része válik biztonságosan járhatóvá. Zaporozsje kozák faerődje, Krivoy Rog bányái, Harkov és Dnyipropetrovszk szocialista belvárosai esetleg érdekesek lehetnek az Ukrajnába látogatóknak. Ha ti is szeretnétek felfedezni Ukrajna ezen kevésbé ismert vidékeit, akkor jó helyen jártok :)!
Kozák faerőd Zaporozsje városában a Dnyepper egyik szigetén. Háttérben Európa egyik legnagyobb vízerőműve.
Munkácsi átszállással
A közvetlen Budapest-Munkács IC beindítása Kelet-Ukrajna egy részét is egyszerűbben elérhetővé tette Budapestről. A naponta közlekedő Ungvár-Liszicsanszk járat keleti irányba kényelmesen csatlakozik a budapesti IC-hez Munkácson, míg visszaúton a Harkov-Ungvár járatról lehet átszállni (egyik járat sem érinti Csapot).
A | B | |
---|---|---|
7:23 | Budapest-Nyugati | 18:37 |
8:38 | Szolnok | 17:20 |
9:54 | Debrecen | 16:01 |
10:31 | Nyíregyháza | 15:30 |
12:23 | Záhony | 13:27 |
14:10 | Csap | 14:10 |
15:20 | Munkács | 12:30 |
22:38 | Munkács | 9:04 |
11:46 | Kijev | 22:09 |
15:17 | Konotop | - |
18:00 | Szumi | - |
22:07 | Harkiv (Harkov) | 15:10 |
4:15 | Liszicsanszk | - |
A: A Budapest-Munkács IC, és a hozzá csatlakozó Ungvár-Liszicsanszk járat menetrendje. Harmadosztályon, a megtett távtól függően 200-240 UAH a jegyár, míg másodosztályon 300-400 UAH-t kell fizetni.
B: Visszaúton a páratlan napokon közlekedő Harkiv-Ungvár járat áll rendelkezésre. Ez ára alapján egy igazi luxusvonat lehet (ezzel a járattal még nem utaztam), másodosztályon 820 UAH, míg első osztályon 2000 UAH a jegy ára.
Harkov Katedrálisa.
Kijevi átszállással
Nem olyan részletesen, mint fent, de azért az ide utazóknak is próbálunk kicsit segíteni. Ezek a helyek Csapról már nem közelíthetők meg átszállás nélkül, szerintem a legideálisabb egy kijevi átszállással tervezni az utazást ezekre a helyekre, de mindegyik városból több nyugat-Ukrajnai nagyváros is megközelíthető (Lviv, Odessza stb.), ha valaki inkább erre tervezné útját, az az ukrán vasút honlapján bátran nézelődhet (link lent, a cikk alján). Az alábbi táblázatokban csak a naponta közlekedő vonatokat tüntettem fel (a biztosabb tervezhetőség végett), ezeken kívül vannak ritkábban 2 naponta, vagy csak a hét bizonyos napjain közlekedő járatok, érdemes az ukrán vasút honlapján is nézelődni. Továbbá azokat a vonatokat sem írtam bele az alábbi táblázatokba, melyek használata esetén Kijevben éjszakázásra kényszerül az utazó. Tehát például kelet-Ukrajna felé a Kijevből nagyon korán reggel induló járatok nincsenek benne a táblázatban, mert ezeket a Magyarország felől jövő vonatokkal nem lehet elérni. Fontos, hogy a lenti vonatok egy részének nem a táblázatban szereplő utolsó város a végállomása!
Vasútállomás kelet-Ukrajnában, nem messze Harkovtól.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kijev (indulás) | 13:25 | 17:35 | 18:02 | 19:15 | 19:22 | 20:12 | 21:06 | 21:28 | 23:05 | 23:18 | 0:20 |
Harkov | 18:10 | - | 22:45 | - | - | - | - | - | 5:57 | - | 9:00 |
Dnyipropetrovszk (Dnyipro) | - | 23:29 | - | 3:38 | 2:57 | - | 4:30 | - | - | 6:47 | - |
Krivoy Rog | - | - | - | - | - | 3:16 | - | 6:23 | - | - | - |
Zaporozsje | - | - | - | 6:07 | 4:57 | 7:49 | 6:27 | - | - | - | - |
A-B-C: Ezek nappali “Intercity+” márkajelzésű vonatok, melyeket Kárpátalja felől jövet el lehet érni Kijevben. Általában gyorsabbak, mint az éjszakai vonatok, jellemzően ezek a vonatok Ukrajna legjobb állapotban lévő szerelvényeiből vannak összeállítva. A fent jelzett városokba a másodosztályú kocsiba 300-400 UAH között mozognak az árak, míg első osztályon 650-750UAH között kell fizetni.
D-J : Ezek különböző éjszakai vonatok, melyeken a már megszokott, három komfortkategória érhető el. Plackart kocsiba a jegyek 150 és 250 ukrán grivnya között mozognak célállomástól, és a vonat exkluzivitásától függően. Kupé választása esetén 250 és 550 UAH közötti jegyárakkal találkozhattok. Ha pedig az első osztály kényelmére vágytok, akkor 800 és 1300 grivnya közötti összeget kell leszurkolnotok. Főleg ez utóbbi esetben érdemes résen lenni, mert ugyanarra a célállomásra, két vonaton két teljesen különböző áron lehetnek a jegyek, és sokszor a különbség több mint kétszeres!
K: Bár éjszaka közlekedik, ez is egy ülőhelyes expressz-járat, így ezen a vonaton csak ülőkocsik érhetők el. Hogy ennek mi értelme van, azt én sem tudom megmondani. Egyetlen előnye, hogy sokkal olcsóbb, mint a nappali ülőkocsis vonatok, másodosztályra 180, elsőre is csak 250 UAH egy jegy. De ennyiért már 3-ad osztályú hálókocsiban is lehet utazni, szóval ennek tényleg nem sok teteje van.
A harkovi pályaudvar.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zaporozsje | - | - | - | - | - | - | - | 21:41 | 19:47 | - | 22:03 | - | 23:25 |
Krivoy Rog | - | - | - | 20:59 | - | - | - | - | 0:18 | - | - | - | - |
Dnyipropetrovszk (Dnyipro) | - | 7:01 | - | - | 22:39 | - | - | 23:27 | - | 23:48 | 0:03 | - | 1:28 |
Harkov | 7:15 | - | 13:11 | - | - | 21:07 | 23:12 | - | - | - | - | 22:41 | - |
Kijev (érk) | 12:01 | 12:48 | 17:56 | 4:56 | 5:52 | 5:34 | 6:03 | 6:09 | 7:08 | 7:13 | 8:07 | 8:33 | 9:14 |
A-B-C: Ezek itt is nappali “Intercity+” márkajelzésű vonatok. Előnyük, hogy még aznap el lehet érni Kijevben a Kárpátalja felé menő vonatokat, így aránylag gyorsan haza lehet ezekkel érni. Hátrányuk, hogy kissé drágábbak az éjszakai vonatoknál, és Kijevben kevesebb időt lehet eltölteni (már ha ez szempont). A jegyárak megegyeznek az odaúti “A-B-C” pontban részletezettekkel.
D-M : És ismét az éjszakai vonatok birodalmában járunk, a jegyárak a fenti “D-I” verziókkal egyeznek.
Éjszakai vonat szerelvénye Ungváron. Az ukrán vonatok jellemzően igen hosszúak.
Gyakorlati tudnivalók
Hogyan zajlik az útlevél-ellenőrzés, és a határátkelés vonattal, mikre kell figyelni az átszállásnál Záhonyban és Csapon?
Sokan talán megrettennek attól, hogy kétszer is át kell szállni ezen az úton (ha Ukrajna önmagában nem lenne elég ijesztő :)), pedig semmi lehetetlen nincs az egész procedúrában. A most következő bejegyzésben röviden elolvashatjátok, hogy hogyan néz ki a vonatos határátkelés Magyarország és Ukrajna között.
Odaút
Záhonyba érkezés után egy kis, egy kocsiból és egy mozdonyból álló vonatot kell keresni (a mozdony nem biztos, hogy rá van csatolva), melyen tábla jelzi az útvonalat : „Záhony-Chop”. Erre kell felszállni, lehetőleg a menetrendi indulás előtt 10-15 perccel, ekkor ugyanis megkezdődik az útlevél-ellenőrzés. A magyar határőrök végigjárják a vonatot, ez pár percet vesz igénybe. Ez után a vonat elindul, és hamarosan eléri a Tisza hídját, közben jön a magyar kalauz, aki ellenőrzi a jegyeket. A Tiszán átkelve már Ukrajnában vagyunk, a vonat hamarosan meg is áll a puszta közepén. Itt egy kis határőr-laktanya található. A határőrök körbejárják a vonatot, egyikük fel is száll. Neki még nem kell útlevelet mutatni. A vonat ez után tovább indul, és szép lassan bedöcög Csap állomásra. Az út nem hosszú alig 5 kilométer, ezt kb. 15 perc alatt teszi meg a vonat. Csapon az útlevél-ellenőrzés nem a vonaton zajlik, hanem az állomás-épületben.
A csapi állomás épülete.
A vonatról le kell szállni, és az állomás-épületen lévő nyitott ajtón kell bemenni, a peronon oldalanként 1-2 katona vigyáz, nehogy elkóboroljon valaki, így a helyes utat nem lehet elvéteni, csak a tömeget kell követni. A csarnokba lépve látszanak is a kis határőrbódék, ahova egyesével lehet menni. Az útlevelet be kell adni, a határőr feltehet egy-két kérdést, de semmi komolyra nem kell készülni. Tovább haladva a teremben jön a vámvizsgálat, 2-3 vámos áll egy-egy asztal mögött. Hozzájuk is egyesével lehet menni, picit beletúrhatnak a táskába, esetleg feltesznek egy-két kérdést, és már mehetünk is tovább. A vámterületet az állomás csarnokától elválasztó falon egy kis ajtó van nyitva, erre kell elhagyni a termet, és már meg is érkeztünk Ukrajnába. Az egész procedúra nem tart tovább 10-15 percnél, a vámosok és határőrök általában tudnak magyarul. Az egész átkelés, a záhonyi felszállástól az ukrán vámvizsgálat végéig kb. 40-45 percet vesz igénybe, ami töredéke az autós átkelés sokszor több órát igénybe vevő idejének, már csak ezért is megéri vonattal menni.
A Záhony – Csap kishatárforgalmi vonat egyetlen kocsija.
Visszaút
A visszaút a következő képen néz ki: A záhonyi vonat indulása előtt 20-30 perccel kinyitják a vámterület ajtaját (meg lehet figyelni, ahogy az emberek már ez előtt az időpont előtt szépen lassan elkezdenek sorban állni a bejárati ajtónál, szerintem a sorba felesleges túl korán beállni). A bejáratnál egy hölgy először a vonatjegyet ellenőrzi, utána az idefelé már megismert vámosok asztalaihoz kell menni, majd jönnek a határőr-bódék. Ha visszakaptuk az útlevelünket, akkor a csarnok végében kell várakozni. Bár a vonat bent áll, még nem lehet rá felszállni, az ajtó zárva van. Függetlenül attól, hogy mennyi idő alatt végeznek az emberek átvizsgálásával, az ajtót csak a vonat indulása előtt 1-2 perccel nyitják ki (ezért nem érdemes a kis ajtó előtti sorba beállni), ekkor tódul mindenki fel. A nagy nyomakodás annak szól, hogy a magyar határőrök majd elejétől hátra fele fogják átvizsgálni a vonatot, így aki a vonat elején foglal helyet, az hamarabb végez. Szerintem ezért kár nyomakodni, kb. 10 perc eltérés van, de persze mindenki maga dönti el, hogy részt kíván-e venni ebben a játékban. Felszállás után szinte egyből indul is a vonat. A Tisza hídja előtt ugyanúgy, ahogy odafele, vissza fele is megáll a vonat, a határőrök körbejárják, az egy szem határőr, aki Csapon felszállt, itt leszáll. A vonat pár perc múlva tovább indul, és rövidesen begördül Záhonyba. Itt meg kell várni, míg a magyar határőrök, majd vámosok is a színünk elé járulnak. Ha végeztek velünk, akkor nem kell megvárni a többieket, előrefele le lehet szállni a vonatról.
Hasznos linkek
A jegyvásárlás gyakorlati tudnivalóit is összeszedtük nektek, azt itt olvashatjátok:Gyakorlati útmutató ukrán vonatjegyekhez
A hálókocsikon elérhető kocsiosztályokról itt olvashattok bővebben: A Gördülő hoteltől a gördülő kollégiumig: Kocsi-osztályok az egykori Szovjetunió éjszakai vonatain
Az ukrán vasút honlapja, ahol a távolsági vonatok menetrendjeire lehet keresni (angolul): www.uz.gov.ua/en
A Lvivi vasút honlapja, ahol a kárpátaljai helyi vonatok menetrendjei érhetőek el (kizárólag ukránul): http://railway.lviv.ua/schedule/suburban/
A MÁV honlapja: www.mavcsoport.hu
Fontos! A fenti menetrendek, és árak tájékoztató jellegűek! Az oldalt szabadidőben, munka mellett készítjük, ezért az adatok naprakészségéért nem tudunk felelősséget vállalni. Utazás előtt mindig tájékozódjatok a hivatalos menetrendekből is!
Utoljára frissítve: 2019.12.28.
Pingback: Kijev, a hagymakupolás katedrálisok városa - Intravel
Gratulálok a weblaphoz,amely hiánypótló, a cikk pedig egy nagyon részletes és mindenre kiterjedő írás!
Némi tapasztalatom nekem is van a témában: 2013. áprilisában jártam egy barátommal Lvivben és Kijevben vonattal egy csütörtök délután Budapestről induló, majd vasárnap este ugyanitt végződő hosszú hétvége keretében, amely bár maradandó élmény, de mégiscsak egy erőltetett menet volt. Idén májusra tervezem, hogy visszatérek, ezúttal a feleségemmel mennénk repülővel Kijevbe az Eurovíziós dalfesztiválra és egy pár napos városnézésre.
Lenne egy rövid kérdésem is: Csapon a vasútállomáson még mindig érvényesíteni kell a pénztárban némi hrivnyáért a Záhonyban vett négynapos retúrjegyet, vagy az utóbbi időben megszűnt ez az érthetetlen gyakorlat?
Szia!
Amennyire én tudom, még mindig kell érvényesíttetni, de én pont ezért külön jegyekkel utazok. Egyrészt ritkán megyek olyan rövid időre, hogy a 4 napba beleférjek, így régebben egy Záhony-Ungvár retúrt vettem, ez 30 napig érvényes. Viszont ez már picivel drágább és az érvényesítéssel együtt már majdnem ott tartott, mintha külön vettem volna a Záhony-Csap, majd a Csap-Záhony jegyet. Ezért az utóbbi időben már így utazom, és akkor legalább nem kell a retúrjegyet őrizgetni, az érvényesítés miatt pedig a csapi vasútállomáson ígyis-úgyis kellett sorban állni a pénztárnál.
Szia!
Köszönöm a tippet, így tényleg célszerűbb a jegyvásárlás!
Az internetes jegyvásárlásról tudsz valami infót? Korrekt oldalon lehet foglalni, kocsi alaprajzon, konkrét helyre, bankkártyás fizetéssel. Arról nem találtam semmit, hogy hol lehet átvenni a jegyet, vagy csak elég kinyomtatni, és mennyire megbízható egyáltalán. Több helyen olvastam, hogy hosszabb távon frekventáltabb időszakban napokkal hamarabb elfogyhat a jegy, és ezt nem az állomási pénztárban szeretném megtudni 🙂
Az internetes jegyvásárlásról lesz külön , részletes bejegyzés 1-2 héten belül kész lesz. Képek, és részletes leírás lesz benne, megosztjuk majd facebookon, de ide is teszek majd be linket.
Nagyszerű, köszi!
Szia!
El is készült a cikk a jegyvásárlásról, itt olvashatod:
http://intravel.hu/mindent-az-ukrajnai-vonatjegyekrol/
Szia !
2016. augusztusában voltunk Ogyesszában, Csapról a 20.02-kor induló vonattal mentünk. A vonatjegyet az általad leírt neten vettem, de nekünk nem kellett a csapi pályaudvaron az igazolásra kiváltani a jegyet. Elég volt, hogy a a foglalás és vizakártyás fizetés után kinyomtattuk a két névre szóló jegyet és foglalást. A pravadnyica elfogadta, még útlevelet sem kért, pedig erre a net felhívja a figyelmet. Ezek szerint változott azóta valami ????
Szia!
Nem, nem változott semmi. Kétféle vonat van, az egyikre on-line jegyet is adnak el, a másikra nem. Az előzőekre neten váltott jegyet már ki sem kell váltani, elég felmutatni a kocsikísérőnek a nyomtatott papírt. A másikra váltott on-line foglalást viszont ki kell váltani egy jegypénztárban még indulás előtt.
Pingback: Gyakorlati útmutató ukrán vonatjegyekhez - Intravel
Pingback: Igazán olcsó nyaralás: Lviv - Intravel
Pingback: Csap, Ukrajna kapuja - Intravel
Szia, köszi a választ, akkor nyilván olyan vonatra foglaltam, ahol az egyszerűbb megoldás is ment.
Egyébként pedig nagyon élvezem a volt SZU-beli útjaidról készült beszámolókat. Az ukrán vonatok leírása tökéletes. Én SZV-n utaztam tavaly, de a mellettünk lévő kocsi plackartos volt. A pravadnyicát megkértem, hogy hadd kukkatsak be ( beszélek oroszul, ergo nyelvi probléma nem volt), készségesen megmutogatott mindent, meg elmagyarázta, hogy mi hogy működik abban a kocsiban. Mit ne mondjak, hangulatosabbnak tűnt, mint az SZV-n a kétszemélyes fülke.
Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszettek. Lesz még sok leírás itt, olyan helyekről is, amelyekről korábban nem volt 🙂
Örömmel várom.
Ja, még valami: írtad, hogy nem tudod miért szednek pénzt a csapi állomáson, Magyarországra történő kiutazáskor. Ungvári ismerőseim azt mondták még anno, kb 15 éve, amikor elkezdték ezt a pénzbeszedést ( “bilet komposztyírováty”), hogy az állomás felújítására megy a pénz. Nos évekig semmi nem történt a lázas pénzgyűjtésen kívül, legutóbb augusztusban azonban nagy megelégedéssel konstatáltam, hogy a tranzitzóna már valamelyest ki lett pofozva… szóval van haladás, ha nem is rohamléptű
Köszi az infót 🙂
Pingback: Vonattal Minszkbe - Intravel
Pingback: Moszkva olcsón, vonattal - Intravel
Pingback: A buszállomás trükk, avagy busz-menetrendek kelet-Európában - Intravel
Pingback: Utazás Csaptól Kijevig vonattal - Intravel
Pingback: Utazás szárazföldön Moldovába - Intravel
Pingback: Ukrán vasútállomások szolgáltatásai - Intravel
Pingback: Szárazföldön a Kaukázusba - Intravel
Menetrendváltástól lesz még egy közvetlen vonat keleti szomszédainkhoz!
A Hortobágy EC közvetlen kocsikkal Kijevig, illetve a Latorca IC Lvovig fog járni.
A Hortobágy azok számára lesz jó megoldás, akik az ország nyugati feléből jönnek, vagy csak egyszerűen átszállás nélkül szeretnének menni egészen az ukrán fővárosig. Ezen kívül a menetvonala is barátságosabb a Latorcáéhoz képest.
Véleményem szerint kicsivel jobb összeköttetésünk lesz Csappal, Munkáccsal, illetve Lvovval.
Köszi az infót, mi is értesültünk róla. A menetrendváltásra frissítjük majd a cikket :).
Pingback: Odessza, a tökéletes nyaralási helyszín - Intravel
Üdv!
Köszönöm a részletes tájékoztatást. Nyáron Odesszába mennénk, de sajnálattal olvasom, hogy mennyire megnehezítették az ukránok az oda és visszajutást. Érdeklődöm, hogy ha autóval mennék Bátyúba, ott van-e valami gazdaságos és biztonságos parkoló? Nem nagyon szeretnék a vonatra várni és a várótermekben és a városokban éjszakázni. Magyarországon, Nógrád megyében lakunk.
Tudnál számunkra javasolni egy élhető menettervet?
Előre is köszönjük.
Kedves Péter!
Sajnos Bátyúról, és az ottani parkolásról semmilyen információm nincs, így nem tudom sem ajánlani, sem ellenezni az ötletet. Viszont ha a vonatig mindenáron autóval szeretnétek menni, akkor én javaslom, hogy inkább Ungvárra menjetek, nagyobb város, jobban találhattok parkolót, és kevésbé szúr szemet egy “idegen” autó. Nógrádból valóban kissé macerásabb eljutni végig vonattal, így talán ez lehet a legjobb megoldás. Ungvárról 20:15-kor indul az odesszai vonat, ezt kocsival kényelmesen el lehet érni, visszaúton pedig 15:57-re érkezik.
Pingback: Vonattal, Budapestről Szentpétervárra - Intravel
Nagyon hasznos írás, köszönöm. Ez alapján terveztem meg ungvári kirándulásomat.
Annyi kiegészítéssel szeretnék élni, hogy ha a Latorca IC vonatot használjátok kishatármentiként, akkor meg kell venni a 6 km-es távra is a 695 forintos helyjegyet.
Szia!
Köszi az infót, mi legutóbb 2016 nyarán mentünk a Latorcával kishatárforgalmi vonatként, akkor még nem kellett rá helyjegyet venni. Záhonyban hozzácsatolták ugyanazt a kishatárforgalmi kocsit, ami egyébként ingázik Csap és Záhony között, és arra a normál kishatárforgalmi jegy érvényes volt. Most hogy néz ki a vonat, az IC-rész megy át Csapra? Vagy most már csak az ukrán hálókocsiba lehet felszállni egy megállóra? Ezek alapján majd frissítjük természetesen a cikket, előre is köszi a segítséget!
Üdv.:
Balázs
Szia!
Az UZ alkalmazásban elmerülve arra lettem figyelmes, hogy március 25-től az Ungvár-Odessza vonat (107Л) ismét érinti Csap állomást, míg 24.-ig csak ternopili vagy kijevi átszállást ajánl. Ezt a jó hírt így elsőre nem hinném el, lehet csak valami hiba csúszott a rendszerbe, tudsz esetleg valamilyen biztos forrást, ahonnan meg lehetne ennek igazságtartalmáról rendesen bizonyosodni?
Köszi előre is,
András
Szia!
Én is úgy látom, hogy március 25-től megint betér az odesszai vonat Csapra. Ezt támasztja alá, hogy a jegyfoglaló rendszerben is tudok jegyet venni Csapról Odesszába, szóval biztos nem valami hibáról van szó. Köszi az észrevételt a hosszúhétvégén frissítem majd a cikket!
Üdv.:
Balázs
Üdv! Meg ne szűnjön ez a lap, mert megeshet, hogy nemsokára bőven lesz szükségem infókra, és nem szeretnék a másolgatással bajlódni. Részben időhiány miatt. Köszi. :))
Szia! Nem tervezzük a megszüntetését az oldalnak 🙂
Sziasztok!
Köszönöm a segítségeteket, a hétvégén tettem egy kisebb kirándulást Ungvárra. A honlap nélkül valószínűleg a határnál tovább nehezen jutottam volna.
Hálámat kifejezve, ha elfogadjátok, megosztanék pár frissített infót:
Záhony-Csap útvonal 770Ft
Csap-Ungvár 11UAH
Ungvár-Csap 11UAH
Csap-Záhony 92 UAH
(+ Debrecenben megkérdeztem, azt mondta a pénztáros, hogy tud adni Csapig jegyet, de mivel nem éltem vele erről több infóm nincs)
Jó tanácsként pedig csak annyit: ha kezdő balfék vagy, mint én, érdemes vinni valakit aki kicsit is képes tolmácsolni, mert néha tényleg csak a szerencse mentett meg. 🙂
Köszönjük az infókat, örülünk, hogy hasznos segítséget tudtunk nyújtani :).
Sziasztok,ha e-jegyet vettünk a Csap-Odessza útvonalta és Dániel helyett véletlenöl Danit írtunk a jegyre, emmnyire számíthatunk kötözködésre?
Illetve,mi a teendő ilyenkor? Vasárnap indulnánk.
Előre is köszönöm a segítséget!
Szia! Nem szokták annyira szigorúan nézni, szerintem nem lesz gond 🙂
Szia!
Korábban egyáltalán nem izgatott Ukrajna, viszont az útibeszámolókat olvasva felkeltette az érdeklődésemet. Nyáron el is mentem Lembergbe, és abszolút nem bántam meg. Az árak tényleg nagyon barátiak, a villamosjegy is csak 5 hrivnya. Érdekes volt, hogy a 30-40 éves Tatra-k mindegyikén volt működő Wifi. Legközelebb Odesszát és Kijevet tervezem megnézni. Az ukrán vasútról szóló cikkek nagyon hasznosak, minden tudnivaló bennük van (Főleg a kishatárforgalmi jegy érvényesítése volt hasznos, mert ha ezt nem tudom előre, akkor erre Csapon az utolsó hrivnyák elköltése után jöttem volna rá). Kupéban utaztam odafele, és platzkarton vissza. A platzkart nekem is bejött. Amellett, hogy röhejesen olcsó, kényelmes és kulturált volt.
Szia,
Nagyon hasznosak és szórakoztatók a cikkek!
Most nyáron tervezzünk Lvov-Kiev és Kiev-Odessza vonalon, éjszakai vonaton, 1 osztályú hálófülkében utazni. Inkább az éjszakai hálókocsi élményért vesszük igénybe a vonatot és nem repülünk kb. hasonló árban, letudva a távolságokat 1 óra alatt +/- reptéri teendők.
Az UZ honlapja nagyon korrektnek tűnik. Van bármi, amire érdemes fokozottan odafigyelni vagy mehet a jegyvásárlás és gond nélkül hozzá jutunk a jegyekhez?
Válaszodat előre is köszönjük!
Üdvözlettel: szilvi & gyula
Szia!
Nincs semmi extra tudnivaló, a rendszerben megvett jegyeket egyből megkapjátok, és lehet menni. De nyárig még van egy kis idő :).
Üdv.:
Balázs
Pingback: Harkov, Ukrajna második legnagyobb városa - Intravel
Pingback: Odesszai közlekedési kisokos - Intravel