Intravel

Macedónia és Koszovó vonattal

Újabban komoly népszerűségnek örvend a magyarok körében mind Macedónia, mind Koszovó. A hirtelen jött népszerűség mögött leginkább az állam által is kissé megdotált WizzAir járatok állnak, az olcsó repülőjegyeket kihasználva sokan olyanok is ellátogatnak ebbe a térségbe, akik korábban nem mentek volna. A sok utazás miatt aztán szépen lassan beépülnek ezek a helyek a köztudatba, és még olyanok is nekivágnak az útnak, akiket még egy olcsó repülőjeggyel sem lehetett meggyőzni.

Természetesen a két országban akad bőven látnivaló, hiszen ha nem lenne semmi, akkor az olcsó repjegyek önmagukban nem tudnák sokáig fenntartani az érdeklődést. Azoknak akik ellátogatnának Macedóniába és Koszovóba, de kicsit kalandosabb módon utaznának, bemutatjuk a szárazföldi (leginkább vonatos) eljutási lehetőségeket a két ország fővárosba.

DSCF6928

Koszovói táj a vonat ablakából

Budapest-Belgrád/Belgrád-Budapest

 

Az út első lépésében Belgrádig kell eljutni. Itt napi 3 vonatpár áll az utazók rendelkezésére, ezek közül kettő nappali, egy éjszakai. Belgrád és Szkopje között már csak napi egy vonat van, ahhoz legjobban a Budapest, Keleti-pályaudvarról reggel 7:57-kor induló “Ivo Andric” nemzetközi gyorsvonat csatlakozik, mely 17:00-ra ér Belgrádba. Viszont itt érdemes figyelembe venni, hogy a pesti vonat érkezése, és a szkopjei vonat indulása között alig másfél óra van, és ez alatt még át kell jutni egyik belgrádi pályaudvarról a másikra (erről részletek lentebb). Sajnos Szerbiában egyáltalán nem szokatlanok az 1-1,5 órás késések, ezért ha valaki tuti biztosra akar menni, annak én azt javaslom, hogy az éjszakai vonattal tegye meg a Budapest-Belgrád távot, ez esetben a két vonat között 11 óra van, ami még akár 2-3 órás késésnél is kényelmesen elég. Ez arra is jó, hogy egy nap erejéig fel lehet fedezni Belgrádot is, higgyétek el megéri :).

S6304007

A Budapest-Belgrád között közlekedő nappali vonat utastere.

A visszaúton szintén az “Ivo Andric” biztosítja a legkényelmesebb csatlakozást, 11:20-kor indul Belgrádból, és este 20:04-re ér Budapestre, itt már extrém eseteket leszámítva elégséges az átszállásra rendelkezésre álló kicsit több, mint 3 óra. Persze ezen az irányon is adott a lehetőség arra, hogy egy napot Belgrádban töltsünk, az éjszakai vonat választása esetén. A Budapest és Belgrád között közlekedő vonatokról részletesebben a MÁV-csoport vonatkozó oldalán olvashattok. A teljes Budapest-Belgrád-Szkopje-Pristina út menetrendjét táblázatos formában is megtaláljátok a cikk végén.

DSCF6722

A Budapest-Belgrád éjszakai vonat szerelvénye Belgrádban.

Mennyibe kerül?

 

Egy Budapest-Belgrád retúrjegy mindössze 26 euró, azaz alig 8000Ft. Ha valamelyik irányon éjszakai vonaton, fekvőkocsiban utaznátok, akkor ezen felül irányonként 8-10 euró/fő a fekvőhely ára, míg ülőkocsiban 3 euróért foglalhattok helyet, de ez a helyfoglalás nem kötelező. Ha esetleg rugalmasabban szeretnétek utazni, akkor külön egyirányú jegyet váltva irányonként 15 euróért vehettek jegyet (ez akkor jöhet jól, ha nem tudjátok, pontosan meddig maradnátok, így a visszaúti jegyet csak a visszautazás napján vennétek meg).

Belgrád-Szkopje/Szkopje-Belgrád

 

Belgrád és Szkopje között újabban csak nyáron közlekedik vonat, nagyjából június közepétől szeptember végéig. Az év többi részében busszal lehet utazni a két város között, ezekből jóval több is van, mint vonatból, de az egyszerűség kedvéért itt az oldalon csak egyet tüntetek fel, azt, ami egyébként a vonathoz hasonló időfekvésben közlekedik.

A nyári időszakban Belgrádból Szkopjébe tehát napi egy vonat van, mely egyébként egész Thesszalonikiig közlekedik. Ez a vonat minden nap 18:21-kor indul Belgrádból. Mivel a vonat indulása inkább a thesszalonikii érkezésre van optimalizálva, így Szkopjébe kicsit korán, hajnali 4:25-kor érkezik. Nem a legkényelmesebb, de ki lehet bírni.

DSCF6725

A Belgrád-Szkopje-Thesszaloniki vonat szerelvénye Belgrádban.

Visszaúton már sokkal barátibb a helyzet, 22:19-kor indul a vonat Szkopjéből és másnap 8:00-ra érkezik Belgrádba. Ez után tehát egy bő 3 óra van a budapesti vonat indulásáig, ami még egy jó pljeskavicára is bőven elég (már ha nem késik a szkopjei vonat 🙂 ).

Figyelem!

Ez a vonat Topcider állomásról indul, és oda is érkezik. Ezzel szemben a budapesti vonatok egy másik állomásra, Beograd-Centarra érkeznek, és onnan is indulnak. Az állomások közötti átjutásról ebben a cikkünkben tájékozódhattok: Belgrád vasútállomásai: Útmutató

Szezonon kívül busszal lehet utazni. Belgrádból minden este 20:30-kor indul busz, mely másnap 5:30-ra van Szkopjében. Visszaúton 23:30-kor indul busz Szkopjéból, ez a busz 5:30-ra ér Belgrádba.

Mennyibe kerül?

 

Belgrád-Szkopje között az egyirányú vonatjegy 12 euróba kerül. Erre jön rá a fekvőkocsi díja (a vonaton 2-3 ülőkocsi mellett egy macedón fekvőkocsi közlekedik) ami 6-8 euró fejenként. Oda-vissza tehát 24-36 euróba kerül a Belgrád-Szkopje szakasz, attól függően, hogy fekvőkocsiban, vagy ülőkocsiban utazunk. A MÁV-nál van lehetőség közvetlen Budapest-Szkopje jegyet venni egy irányba 29, oda-vissza 49 euróért. Itt annyi a trükk, hogy szabály szerint az érkezés utáni első lehetséges vonattal tovább kell utazni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy Budapest és Belgrád között bármelyik vonattal utazhattok, a lényeg, hogy a megérkezésetek utáni első alkalommal tovább menjetek Szkopjébe. Ez főleg az Ivo Andricnál lehet necces, ez elvileg 17:00-ra ér Belgrádba, vagyis szabály szerint az aznap 18:21-es vonattal kéne továbbmenni Szkopjéba. Azonban ha az Ivo Andric kicsit komolyabban késik, akkor lemaradhattok róla, ilyen esetben sajnos nem tudom mi a teendő, érdemes tehát az éjszakai vonatot választani.

20180811_163318

A Belgrád-Szkopje-Thesszaloniki vonat szerelvénye Belgrád Topcider állomásán.

A visszaúton kicsit még kötöttebb a helyzet ugyanis a napi egy szkopjei vonathoz az Ivo Andric csatlakozik legjobban, ezért szabály szerint ezzel kell visszautazni Belgrádból Budapestre. Azonban a szkopjei vonat esetleg komolyabb késése esetén erről is le lehet maradni. A MÁV-nál kérdésemre elmondták, hogy ilyen esetben a jegy elvileg érvényes az esti Beograd-ra is, de “érdemes a késésről igazolást kérni”. Nos nem tudom, mennyire lehet egyszerű egy ilyen igazolás beszerzése, de azért az látszik, hogy a 49 eurós retúrjegy nem egy olyan nagy eresztés, külön-külön megvéve a jegyeket is csak 50 eurót kell fizetni, azaz alig 1 euróval kerül többe, cserébe nincsenek ilyen kötött szabályok.

DSCF6726

Macedón fekvőhelyes kocsi.

Sajnos a buszos utazás árairól nincsenek információim, de ha nektek vannak, akkor nyugodtan írjátok meg kommentben.

Tipp

 

Ha túl borzasztónak tűnik az odaúton a 4:25-ös kelés, akkor egy kis trükkel kicsit lehet tolni ezen az időponton. A vonat Szkopje utáni következő megállója Veles, ide 5:25-re ér a vonat. Még mindig elég korai, de mégiscsak egy órával emberibb idő. Velesből 5:38-kor indul vonat vissza Szkopjéba, oda 6:35-re ér, de ha ezt esetleg nem éritek el, akkor van még vonat 6:10-kor 6:35-kor stb. Veles-Szkopje között a jegy 113 macedón dinárba, azaz kb. 600Ft-ba kerül. Aki esetleg az Ohridi-tóhoz utazna, annak mindenképpen érdemes lehet megfontolni a velesi átszállást, ugyanis a Szkopje-Bitola vonatok Velest is érintik, így ugyanarra a vonatra itt, Velesben is átszállhattok, egy órával több alvás után.

További célállomások Szkopjén túl

 

Szkopjéig csak egy út van, innentől viszont nem mindegy, hogy merre megy az ember. Te hova utaznál? Kattints a város nevére, hogy a megfelelő részhez ugorj!

Szkopje-Pristina/Pristina-Szkopje

 

Koszovó egyetlen nemzetközi vasúti összeköttetése Macedónia felé van, napi egy Pristina és Szkopje közötti járat formájában. Aki Pristinába utazik vonattal, az mindenképpen készüljön fel rá, hogy egy napot Szkopjében kell eltöltenie. Ez persze egyáltalán nem vészes, egy napra való látnivaló bőven akad a városban, erről korábban már írtunk 🙂 . A Szkopje-Pristina járat 16:10-kor indul Szkopje főpályaudvaráról, és 19:10-re ér Pristinába.

DSCF6923

Szkopje pályaudvara.

A visszaúton korán reggel fel kell kelni, mert a vonat 7:10-kor már indul is az igencsak eldugott pristinai “főpályaudvarról”. Érkezés Szkopjébe reggel 9:52-kor. Ez után megint fél nap szkopjei városnézés vár ránk, hogy elüssük az esti belgrádi vonatig hátralévő bő 12 órát.

Figyelem!

A legfrissebb információim szerint a Szkopje-Pristina vonat csak “félig” közlekedik. Ez azt jelenti, hogy Pristinából Szkopjébe el lehet jutni vonaton, viszont Szkopjéből Pristinába nem. Akit érdekelnek a részletek, a RegionalBahn oldal térséggel foglalkozó cikkében olvashat a miértről. Ha valakinek van frissebb információja, ne tartsa magában! :).

DSCF6933

Pristina nem túl méretes állomása.

A teljes Budapest-Pristina út menetrendje tehát így néz ki:

Bp.-Pristina (nyáron)Bp.-Pristina (szezonon kívül) Pristina-Bp. (szezonon kívül)Pristina-Bp. (nyáron)
22:157:57Budapest-Keleti20:0420:04
7:0017:00Belgrád (Beograd-Centar)11:3211:32
18:2120:30 (busz, a buszállomásról! /BAS/)Belgrád (Topcider)5:308:00
4:255:30Szkopje23:30 (busz)22:19
16:10*16:10*Szkopje9:529:52
19:10*19:10*Pristina7:107:10

A két bal szélső oszlopban fentről lefelé a Budapest-Pristina irány szerepel (külön a nyári, végig vonatos, és külön a téli, részben buszos verzió), míg a jobb szélső két oszlopban alulról felfele a Pristina-Budapest irányt olvashatjátok hasonló módon. Belgrád és Szkopje esetében a 2-2 időpont értelemszerűen az érkezési és indulási időpontokat jelenti. Csillaggal jelöltem, a legfrissebb információim szerint nem közlekedő vonatot. Azért egy kérdést megér a pályaudvaron, hátha újra jár a vonat mindkét irányba.

DSCF6935

A Szkopje-Pristina vonat koszovói kocsija Pristina hatalmas, 2 vágányos állomásán.

Mennyibe kerül?

 

A vonatjegy irányonként 4,25 euró. A jegyeket nem lehet előre megvenni, még a szkopjei állomáson sem, a vonaton, a kalauznak kell fizetni, ráadásul külön a macedón és külön a koszovói szakaszért. A macedón szakaszért macedón dinárban kell fizetni (ha jól emlékszem 100 dinárt, azaz kb. 500Ft-ot), erre figyeljetek, hogy ha mindkét irányban vonattal kívántok utazni, akkor maradjon nálatok annyi macedón dinár, hogy mindkét irány jegyét meg tudjátok venni. A koszovói szakaszon már euróval lehet fizetni a 2-2,5 eurós jegyárat.

DSCF6926

A Koszovói Vasút (Trainkos) svéd eredetű kocsijai. Sajnos a kocsikat a svéd, és nem a balkáni klímára tervezték, így nyitható ablak a kelleténél kevesebb van rajta. Szerencsére a kora-reggeli illetve kora-esti órákban, amikor ez a járat közlekedik ez már nem akkora gond.

Átszállás Hani i Elezitben

 

A Szkopje-Pristina járat igazából két vonat, egy macedón és egy koszovói, melyek között a koszovói határon átszállást biztosítanak, a vonatok egy esetleges késés esetén megvárják egymást. Aki tehát Szkopjéből érkezik, az készüljön fel, hogy a macedón határellenőrzés után (mely a “General Jankovic” nevű, elég elhagyatott megállóban zajlik), ahogy a vonat begördül Hani i Elezit-be le kell szállni. A határőrök az állomásépületbe mennek az útlevelekkel. Rövidesen visszatérnek, kiosztják az útleveleket, és fel lehet szállni a koszovói szerelvény használt svéd kocsijaiba (hiába a skandináv életérzés igencsak vonzó). Visszaúton természetesen ugyanez a koreográfia játszódik le, csak fordítva.

DSCF6924

A határ macedón oldala, General Jankovic, elég kihalt.
DSCF6925

Hani i Elezit állomása.

Busszal

 

Ha valaki nem szeretne 12 órát tölteni Szkopjében, vagy épp nem jár a vonat, az busszal is utazhat a két város között. Reggel 6 és este 6 között 30-60 percenként indulnak buszok, melyek az utat 2-3 óra alatt teszik meg. A jegy ezekre a buszokra jellemzően 5 euróba kerül. Mivel én csak vonattal utaztam Szkopje és Pristina között, így a busszal sajnos konkrét tapasztalatom nincs.

DSCF7086

A pristinai buszállomás.

Ohrid

 

Szkopjéből Ohrid busszal közelíthető meg. Naponta 10-12 busz közlekedik a két város között. A fenti, Belgrád-Szkopje vonathoz legjobban az 5:30-as busz csatlakozik, mellyel 8:30-ra lehet Ohridba érni. Ha a vonat kicsit késne, akkor reggel 7:00-kor is van busz, ez 10:30-ra ér Ohridba. Visszafele a 15:30-kor induló buszt javaslom, ez 19:20-ra ér Szkopjéba, vagyis ez után még jó két óra van a vonat indulásáig. Persze ha felfedeznétek Szkopjét, akkor ennél korábbi buszokkal is lehet jönni.

OH_busz

Ohrid modern buszállomása.

A buszjegy egy irányba 500 dinárba kerül, oda-vissza 750 dinár (ha egyben veszitek meg az oda és a visszaúti jegyet). Egy dinár a cikk írásának idején kb. 5 forint. A teljes Budapest-Ohrid út menetrendjét az alábbi táblázatban láthatjátok egyben.

Bp.-Ohrid (nyáron) Bp.-Ohrid (szezonon kívül) Ohrid-Bp. (szezonon kívül) Ohrid-Bp. (nyáron)
22:157:57Budapest-Keleti16:0420:04
7:0017:00Belgrád (Beograd-Centar)7:2011:25
18:1000:00 (busz, a buszállomásról! /BAS/)Belgrád (Topcider)5:008:11
4:25-Szkopje-22:19
5:307:00-Szkopje-19:2021:00
8:3010:308:00Ohrid17:4515:3018:00

Nyáron:

A bal szélső oszlopban fentről lefelé a Budapest-Ohrid irány szerepel, míg a jobb szélső oszlopban alulról felfele az Ohrid-Budapest irányt olvashatjátok. Belgrád és Szkopje esetében a 2-2 időpont értelemszerűen az érkezési és indulási időpontokat jelenti. Szkopje és Ohrid között mindkét irányba két buszjáratot tüntettem fel, de értelemszerűen ezek Szkopjében ugyanahhoz az egy vonatjárathoz csatlakoznak.

Szezonon kívül:

Ősztől tavaszig nem érdemes a szkopjei átszállással vesződni, ugyanis létezik közvetlen busz Belgrádból Ohridba. A busz ilyen távra kényelmetlen, így szerintem nyáron megéri Szkopjében inkább vonatra szállni, de amikor nincs vonat, teljesen felesleges egyik buszról a másikra szállni. A Belgrád-Ohrid buszjegy irányonként 1800 macedón dínárba kerül. Ohridról bővebben az “Ohird, egy hely, ahova mindig vissza fogsz vágyni” című cikkünkben olvashattok.

DSC_6607

Kilátás Ohridra.

Bitola

Macedónia második legnagyobb városa is megér egy napot. Bitola Dél-Macedónia kulturális és gazdasági központja. A város meglepően európai hangulatú. A nyári szezonban Bitolába utazva Szkopjéből reggel 6:42-kor indul egy vonat, ez kényelmesen elérhető a belgrádi vonattal érkezve. A visszaúton kicsit több idő van Szkopjében, a vonat ugyanis 16:14-re érkezik, míg a belgrádi vonat csak jó 6 órával később indul. Elméletileg van egy esti vonat, ami Bitolából 18:30-kor indul, és 21:54-re ér Szkopjébe, de én ezt a 20 percet, ami elméletileg van az átszállásra nagyon kevésnek érzem, ezért nem vállalnám be. Inkább egy kis kényelmes szkopjei városnézéssel teljen az idő :).

Szezonon kívül érdemes a közvetlen Bitola-Belgrád buszt választani. A Belgrádból 21:30-kor induló busz 9:46-ra van Bitolában, míg visszaúton 17:28-as indulást követően 4:50-re érkezünk Belgrádba.

20180817_105108

Bitola sétálóutcája, bal oldalon a török és a francia konzulátus zászlói. A város fontosságát mutatja, hogy 6 ország tart fenn diplomáciai képviseletet itt.

A Szkopje-Bitola vonatjegy egy irányba 314 dinár, oda-vissza 502 (ha egyben veszitek meg az oda és a visszaúti jegyet). A Bitola-Belgrád buszjegy egy irányba 1800 dinár. Egy dinár a cikk írásának idején kb. 5 forint. A teljes Budapest-Bitola út menetrendjét az alábbi táblázatban láthatjátok egyben.

20180817_101318

Bitola és Szkopje között ilyen modern, légkondicionált motorvonatok közlekednek.

Bp.-Bitola (nyáron)Bp.-Bitola (szezonon kívül) Bitola-Bp. (szezonon kívül)Bitola-Bp. (nyáron)
22:157:57Budapest-Keleti16:0420:04
7:0017:00Belgrád (Beograd-Centar)7:2011:25
18:1021:30 (busz, a buszállomásról! /BAS/)Belgrád (Topcider)4:508:11
4:25-Szkopje-22:19
6:42-Szkopje-16:14
10:169:46Bitola17:2812:50

A két, bal szélső oszlopban fentről lefelé a Budapest-Bitola irány szerepel (külön a nyári, és külön a szezonon kívüli menetrend), míg a jobb szélső kétoszlopban alulról felfele a Bitola -Budapest irányt olvashatjátok. Belgrád és Szkopje esetében a 2-2 időpont értelemszerűen az érkezési és indulási időpontokat jelenti.

20180817_101401

Bitola szépen felújított vasútállomása.

Aki összekötné esetleg Bitola és Ohrid megtekintését az ezt is könnyedén megteheti. Ohrid és Bitola között napi 10-11 busz van ezek reggel 6 és este 6 között nagyjából 2 óránként járnak. Bitolából Ohrid felé még este 6 után is van egy-két busz. A menetidő 1,5-2 óra, a jegyek egy irányba 200 dinárba, oda-vissza utazásra 320 dinárba kerülnek.

Bitoláról bővebben a “Bitola, Dél-Macedónia központja” című cikkünkben olvashattok.

bus

Bitolai busz az ohridi buszállomáson.

Fontos! A fenti menetrendek, és árak tájékoztató jellegűek! Az oldalt szabadidőben, munka mellett készítjük, ezért az adatok naprakészségéért nem tudunk felelősséget vállalni. Utazás előtt mindig tájékozódjatok a hivatalos menetrendekből is!

Utoljára frissítve: 2018.11.04.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

9 gondolatok ezen: “Macedónia és Koszovó vonattal

  1. NNorbert

    Összeadva tehát 70-90 EUR oda-vissza vonatozni Szkojéba. Ezzel szemben az államilag megtámogatott repülőjárat oda-vissza jó esetben akár 20 EUR lehet. A repülési idő 1 óra. A vonatozás ezen az áron sajnos nem versenyképes, és a kocsik színvonaláról, késésekről most ne is beszéljünk.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Ha figyelmesen végigolvasod a cikket, nem is írtuk sehol, se azt, hogy a vonat gyorsabb, se azt, hogy olcsóbb, de még azt sem, hogy versenyképes lenne. Ettől függetlenül egyéni preferenciák miatt lehet, hogy valaki vonattal akar lemenni, akkor neki ez a cikk hasznos lehet. A többieknek meg nyilván nem kötelező a vonatot választani :).

  2. Pingback: Belgrád vasútállomásai: Útmutató - Intravel

  3. Vajda Sándor

    Az árakhoz annyit, hogy 2018 júliusában MÁV menetjegyirodában vettem jegyet Szkopjéba. Oda-vissza 49 Euró. Ehhez természetesen még a helyjegyek árai jönnek. Budapest-Belgrád 8 Euró, Belgrád-Szkopje 6 Euró. 6 személyes fülkében, irányonként.
    Az országon belüli utazásokhoz érdemes retúr jegyet váltani, buszra is. 20 % kedvezményt adnak.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Mi most külön vettük a jegyeket, Budapest-Belgrád egy irányba 15 euró, oda-vissza 26, Belgrád-Szkopje egy irányba 12 euró, tehát oda-vissza 24, vagyis együtt a kettő 50 euró, azaz lényegében ugyanannyi, mint a MÁV-os közvetlen jegy. A cikket egyébként hamarosan frissítjük ezekkel az adatokkal.

  4. Pingback: Ohrid - Intravel

  5. Pingback: Bitola , Dél-Macedónia központja - Intravel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.