Intravel

Murgab, az egykori Szovjetunió legmagasabban fekvő városa

Murgab Tádzsikisztán dél-keleti részén fekszik, a Hegyi Badahsán Autonóm Tartomány közel felét kitevő Murgabi járás székhelye. Murgab a Pamír szívében fekszik, így nem csoda, hogy ez Tádzsikisztán (és, ahogy a címben is szerepel az egykori Szovjetunió) legmagasabban fekvő városa, 3618m magasan. Ezen a magasságon bizony már érződik az oxigénhiány, ha például a nevetséges 963m magasan fekvő Oshból érkezik ide az ember, akkor bizony picit szaporábban szedi a levegőt.

dscf 917

Érkezés Murgabba

Murgabot alig 4000 ember lakja, tehát nem egy metropolisz, de pamíri viszonylatban ez már komoly városnak számít. A nagyjából Dunántúlnyi méretű Murgabi Járásban összesen 17000-en laknak (ez kb. Mohács lakosságának felel meg, szétosztva egy ekkora területen), ezen emberek egynegyede tehát a járási székhelyen lakik.

dscf 919

Hogy milyen nagy hely is Murgab, azt mutatja, hogy itt kétszintes, társasházak is vannak!

Önmagában Murgab nem egy túl érdekes város, viszont nagyon fontos megálló a Pamír-főúton (M41, Памирский тракт /Pamirszkij Trakt/, Pamir Highway). Ez az út a dél-kirgizisztáni Osból indulva, Murgab, Khorog és Dusanbe érintésével, a Pamírt átszelve, vezet az üzbég-afgán határon található Termezbe (más értelmezések még a Termez-Mazar-i-Sharif főutat is ehhez az úthoz sorolják). Osból indulva Murgab az első logikus megálló, 412km-re található a kirgiz nagyvárostól, és 317km-re Badahsán fővárosától, Khorogtól. Az előbbi út kb. 9 órás, utóbbi pedig kb. 8 órát vesz igénybe. Egyben együtt ez már sok lenne, így a kb. félúton lévő Murgabban érdemes megállni.

dscf 938

Délutáni életkép: Mintha megállt volna az idő, a kép akár a 80-as évek végén is készülhetett volna.

Murgab ezen kívül fontos csomópont is, itt ágazik ki ugyanis az egyetlen tádzsik-kínai határátkelő (a Kulma-hágó) felé vezető út is. E miatt Murgabon keresztül egész sok kínai kamiont láthatunk elhaladni (már ahhoz képest, hogy egy világvégi hegyiúton vagyunk). A kínai kamionokon kívül egy-két terepjáró és a helyiek néhány személyautója jelenti a kisváros forgalmát.

dscf 942

Két kínai kamion halad keresztül a városon.

2013 nyarán, közép-ázsiai körutazásom során én is megálltam egy éjszakára a városban. Sajnos az Os-Murgab taxiút során elég komoly benzingőz-mérgezést szenvedtem (erről bővebben az “Utazás taxival Osból Murgabba” című cikkben olvashattok), így bár délután 3-ra megérkeztünk a városba, gyakorlatilag alig tudtam körülnézni. Először ugyanis 2-3 órát szenvedtem a szálláson, félálomban.

dscf 936

Murgabi látkép.

Kora estére éreztem úgy, hogy egy rövid sétát megkockáztathatok. A város “nevezetességeinek” felfedezése nem igényelt túl sok erőfeszítést. Volt egy szovjet második világháborús emlékmű, egy elmaradhatatlan Lenin-szobor, egy mecset és a bazár (ami egy üres placc volt, pár konténerrel és néhány dzsippel), amit meg lehetett nézni. Elvileg valahol a városon kívül valamilyen romok is vannak, de ebben az állapotban fel sem merült, hogy a szállástól párszáz méternél messzebb menjek.

dscf 927

A mecset.
dscf 925

A tádzsik-kirgiz barátság felejthetetlenül szép emlékműve…

Bár különleges látnivalók nincsenek, a városnak van egy sajátos hangulata, ami miatt megéri egy kicsit sétálni. Ezért a hangulatért leginkább a kis lapostetős házak, a poros utcácskák, a ritkás levegő, és a pamíri emberek a felelősek. A városka elég kihalt volt délután, nagyobb élet inkább reggel/délelőtt van.

dscf 930

A délután elég kihalt bazár.

Sajnos a sétával kissé túlvállaltam magam, így az egyik utcasarkon visszanézett a korábban elfogyasztott pár falat dinnye. Picit jobb lett, de tudtam, hogy ennyi volt a városnézés, visszamentem a szállásra, és pihentem tovább. Ez után már csak éjszaka mentem ki a szállás elé nézni a csillagokat. Talán ez a legszebb Murgabban: Éjszaka felnézni az égboltra, melyen csillagok milliói látszanak tűélesen. A legközelebbi szennyező fényforrásoktól több száz kilométerre, több ezer méter magasan, kristálytiszta levegőn át nézve olyan látvány tárul elénk, amilyet Magyarországon sehonnan nem tapasztalhatunk meg.

dscf 949

A második világháborús emlékműnél elég meggyötörten. 

Megigézve álltam közel egy órát a csillagos ég alatt. Augusztus lévén még hullócsillagot is láttam egy-kettőt. Egy nagyobb példánynál jól kivehető volt, ahogy a Föld légkörébe belépő meteorit felizzik, majd ketté törik, és két izzó csóvaként folytatja útját, majd mindkettő semmivé foszlik. Végül a rohamosan hűlő levegő bekényszerített a szobámba, és álomra hajtottam fejem.

dscf 956

Mivel az asztrofotózáshoz sem felszerelésem, sem szakértelmem nincs, így a gyönyörű csillagos égbolt helyett egy iszonyúan fantáziadús szovjet emlékművel és egy kóbor kutyával kell beérnetek…

Másnap reggel a szállás előtt várt a dzsip, mellyel Khorogba utaztunk, ezt ugyanis előző este leegyeztettük a szálláson. Még felszedtünk egy utast a bazárnál, majd útnak indultunk Khorog felé. Sajnos tehát Murgabot nem sikerült alaposan megismernem, de remélhetőleg még lesz szerencsém erre járni!

dscf 920

Szálloda Murgab központjában.

 

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

Egy gondolat ezen: “Murgab, az egykori Szovjetunió legmagasabban fekvő városa

  1. Pingback: A "kommunista Transzinsztria", avagy a "Szovjetunió utolsó darabja" mítosz - Intravel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük