Intravel

Kutyával vonatoztunk a Balaton körül

Az elmúlt években többször sikerült egy-egy napra lejutnunk a Balatonhoz. Mivel alapjáraton egyikünk sem nagy strandoló, ezért az esetek többségében valamilyen új szolgáltatást szerettünk volna letesztelni, amihez hozzácsaptunk egy kis balatoni fürdőzést is – kellemeset a hasznossal alapon. Idén sem történt ez másként, a 2020-as év balatoni apropóját számunkra a Balaton72 napijegy kipróbálása adta. A jegyről bővebben Balázs írt ebben a cikkben, amihez én már sok újdonságot nem is tudnék hozzátenni, ezért jelen beszámolóban én a kutyával való vonatozásról szeretném megosztani a tapasztalatainkat veletek.

Kutya a vonaton. Repce is szeret nézelődni. 🙂

Ebben az évben a megszokottól eltérően már hárman keltünk útra, mivel májusban csatlakozott a „falkánkhoz” Repce, a mudi, akivel most először indultunk hosszabb útra együtt. Repce egy egy éves mentett, mudi kutyus, akivel többször megtettük már a Salgótarján – Budapest utat vonattal, szóval nem volt teljesen idegen számára a vonatozás, de azért a távolság nagysága és az egymást követő napokon való folyamatos utazás számára is újdonság volt, de nagyon jól viselte és nagyon ügyes volt végig. A nyaralás során kipróbáltunk két kutyás strandot (Keszthelyen és Fonyódon), valamint ellátogattunk együtt a Sümegi várba is. Ezekről az élményeinkről szeretnék most egy kis összefoglalót nyújtani számotokra arra az esetre, ha esetleg terveztek hasonlót.

Milyen kutyával vonatozni általánosságban?

Általánosságban elmondható, hogy vonaton nem okoz problémát, ha kutyával utazik az ember. A kalauzok kedvesek vagy közömbösek a kutyával szemben, nem tesznek rosszalló megjegyzéseket. Természetesen szájkosár és póráz használata kötelező végig a vonatút alatt, illetve érvényes veszettség elleni oltással is rendelkeznie kell kutyánknak az utazás megkezdéséhez. Az oltás igazolására oltási könyv vagy érvényes kutyaútlevél legyen nálunk, hiszen bármikor elkérhetik ellenőrzésre. Fontos, hogy a kutya számára is szükséges jegyet vásárolni (élőállat viteldíj), amit szintén megvásárolhatunk applikáción keresztül is olyan formában, hogy a kutya nevét elmentjük az ügyfélmenüben és legközelebb simán ki tudjuk választani a vásárláskor.

Ezzel a táblával Fonyódon találkoztunk.

Ahogy Balázs is írta a Balaton24 vagy Balaton72 napijegyek mellett minden esetben utazásonként szükséges külön megvenni a kutya jegyeit, számára nem elérhető a „bérlet”. Az applikációt egyébként jó szívvel ajánlom, könnyen kezelhető, megbízhatóan működik és még 10% kedvezményt is ad a normál jegyárakból.

A kalauz mellett az utasok is kedvesek és megértőek szoktak lenni. Eddig még nem volt szerencsére konfliktusunk abból, hogy kutya is velünk utazik a vonaton. Persze ehhez az is hozzájárul, ha kutyánk türelmes, jól nevelt és jól szocializált. Repce az első utak alkalmával még nagyon félénken viselkedett. Már az állomáson látszott rajta, hogy stresszes. Az első utunk alkalmával próbáltuk nyugtatni jutifalattal, simogatással, Röfivel, a játékával, de kevés sikerrel. Aztán rájöttünk, hogy egyszerűen csak hagyni kell, hogy megnyugodjon magától és megszokja, hogy itt zaj van, de nem veszélyes rá nézve semmi, ami itt történik. Körülbelül a harmadik vonatos utunk alkalmával már tudta, a folyamatokat, nem félt, türelmes a szájkosárral, a vonaton békésen szunyókál, vagy csak egy kicsit fészkelődik, de alapvetően nyugodtan viselkedik.

A szájkosárból nekünk egy hálós szájkosarunk van, amiben talán még a legszabadabban tud mozogni, lihegni, és nem nehéz mint a fémből készült darabok. A szájkosárhoz úgy szoktattuk hozzá, hogy már az első utazás előtt pár nappal nagyon rövid időre rátettük, ez tényleg maximum 1-2 perc volt és sűrű örömködés, simogatás, dicsérgetés és persze jutifalat kíséretében pozitív élményként próbáltuk definiálni a szájkosár viselését. Ez jól sikerülhetett, mert nem okoz problémát számára sem a felvétele, sem a viselése. Néhány óra után már jelzi azért, hogy jó lenne levenni, de szépen kivárja, amíg leszállunk.

Keszthelyi kutyás pancsolás. 🙂

A vonatoknál a felszállás és leszállás lehet problémás a kutya számára. Repce 17 kg, szóval épp akkora, hogy annyira nem kapom fel könnyen, de ha kell, akkor fel tudom venni és felteszem a vonatra. Az alacsonypadlós kocsiknál nincs probléma, ott simán fellép ő is velünk. Azoknál a vonatoknál, ahol teli lépcsőfokok vannak (pl. Usgyi vonatok), könnyen fellép a kocsiba, itt sincs nagyobb nehézség a felszállással. Azoknál a kocsiknál, ahol nem teli, hanem lyukacsos a lépcsőfok és adott esetben meredekebb, ott már fel kell emelni és felsegíteni a kocsiba, mert nem száll fel önállóan, valószínűleg a körmei könnyen beakadhatnának és ezért inkább meg sem próbálja.

Étkezés a vonaton

Az utazás során jó magyar ember módjára mi szoktunk falatozni szendvicset, csokit, de elkerülendő az esetleges behányást Repcének nem szoktunk sok ételt adni utazás előtt és közben. Van nálunk jutalomfalat, ha esetleg valami miatt jól eshetne neki egy kis jutalom, vagy csak simán örömforrás, de a főétkezés mindig csakis az utazás után következhet.

Kutyás strandok Keszthelyen és Fonyódon

Ha az ember a legjobb barátjával megy a Balatonhoz, akkor természetes, hogy együtt szeretne vele strandolni is. Szerencsére ma már több helyen is vannak karbantartott kutyás strandok, ahol mindenki a kedvenceivel együtt élvezheti a közös mártózást. Már akinek a kutyája szeret úszni. Repce még ismerkedik a műfajjal, legalábbis most ez derült ki számunkra a két közös strandos alkalommal.

Fonyódi kutyás fürdőhely. Repce felügyeli a placcot.

Keszthelyi kutyás strand

Keszthelyre való érkezésünket követően rögtön a kutyás strand felé vettük az irányt. A strand teljes neve Keszthelyi Kutyás Park és Piknikkert, amiből már következtethetünk arra, hogy nem simán egy fürdésre kijelölt hely van körbekerítve, hanem élményt nyújtanak kutyának és gazdinak egyaránt. A belépés ingyenes. Öltöző, mosdó, zuhany van és sok árnyékos hely is. A büfében jó minőségű szendvicsek, hot dog ( nadenah, nem gondoltak a vendégekre 😀 ), üdítők kaphatók, valamint társasjátékok és könyvek is vannak kihelyezve a teljes kikapcsolódás érdekében. A területhez tartozik egy kisebb agility pálya is, ha esetleg a kutyánk inkább a szárazföldi programokat létesítené előnyben.

A belépésénél egy zsilipes rendszerű dupla kapun tudunk bejutni a strand területére, ami azért is pozitívum, mert így kisebb eséllyel rohan ki váratlanul az utcára az eb, ha esetleg nyitva maradna az ajtó.

A víz elég sekély ezen a partszakaszon, ezért kedvező azok számára, akik még nem jártak együtt vízben a kedvencükkel, vagy esetleg a négylábú még nem gyakorlott úszó. Repcét például csak addig lehet becsalni a vízbe, amíg a hasát nem érte a víz, amint ez megtörtént, ő már jött is ki a vízből.

A strand területe rendezett és ápolt, valamint látszik, hogy odafigyel a közönség arra, hogy megtartsa a tisztaságot. Mindenki szépen felszedte a kedvence utáni barna csomagokat.

Fonyódi kutyás fürdőhely

A keszthelyi strand után a Fonyodón található kutyás strandot is leteszteltük egy másik napon. Fonyódon egy a keszthelyinél jóval nagyobb területen fekszik a kutyás strand. Ha vonattal érkezünk, akkor az állomásról a víz felé nézve balra kell vennünk az irányt és egy kb. 10 perces gyaloglás után megérkezünk. A fonyódi strand a keszthelyinél sokkal nagyobb területen fekszik, viszont itt már belépőjegyeket is váltani kell a kutyák és az emberek számára is. Mi két felnőttre és egy kutyára talán 2000 Ft-ot fizettünk, de erre már nem emlékszem pontosan.

A tisztaságra itt sem lehetett panaszunk, viszont az árnyékos helyek száma a teljes területhez képest csekély. Ehhez természetesen hozzájárul az is, hogy még fiatalok azok a fák, amik később megnőve már sokkal több árnyékot tudnak nyújtani a strandolók számára. A vízhez lépcsőn vagy rámpán keresztül mehetünk le, a vízmélység alacsony, körülbelül térdig, térd alattig ér a víz a parthoz közeli részeken. Repcét itt egyszer tudtam a vízbe csábítani, de utáni már többször nem. Sőt, ha szemmel ölni tudott volna az első mártózást követően, akkor nem gépelném most ezeket a sorokat. Szóval a víz még mindig nem a barátunk, de én nem adom fel, apránként talán majd megszereti. Erőltetni nem fogom, de a lehetőséget megpróbáljuk megadni.

Erről a strandról csodálatos panoráma nyílik a Badacsonyra, ami már önmagában is egy kellemes élmény fürdőzés nélkül is. A büfében vehetünk hamburgert, jégkrémet, üdítőt és kávét, a kínálatra nem lehet panaszunk. Habár elégedettek voltunk ezzel a stranddal is, az öltöző hiánya egy kicsit bosszantó volt. Átöltözésre leginkább a mosdót lehet használni, ami nem túl nagy, szóval nem igazán kényelmes. Valószínűleg nem lenne egy nagy költség kitenni néhány henger alakú kis bodegát ezen a hatalmas területen, ahol az emberek kényelmesen átlényegülhetnek strandszerkóba. 🙂

Összességében elmondható, hogy kényelmesen abszolválható egy több napos utazás a Balaton körül kutyával. Árban kedvező a bérlet a kétlábúak számára, kutyának pedig nem egy horror ár a vonatjegy sem. A kutyás strandok lehetőséget teremtenek arra, hogy az egész család együtt nyaraljon. Ma már több szálláson is fogadnak kutyákat, így ez sem jelenthet akadályt a közös nyaralás során. Mi nagyon jól éreztük magunkat Repcével ezen a kis kiránduláson. Reméljük, ti is kedvet kaptatok hasonló közös kirándulásokhoz.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!