Sokszor, sok helyen lehet olvasni utazással foglalkozó blogokon, oldalakon, hogy valaki fillérekből bejárta a világot/Európát/álmai országát, ám a fillérek pontos számát sokszor homály fedi. Más esetekben lehet tippeket kapni olcsó nyaraláshoz, ám ezek sokszor csak egy-egy területet érintenek (pl.: hogyan szerezz olcsó repjegyet, vagy épp hogyan úszd meg olcsóbban/ingyen a szállást), így hiába lehet, mondjuk fillérekért elrepülni Svédországba, ha utána a gatyánkat is ki kell fizetni már a reptérbuszon. Sok esetben pedig az derül ki a sokat olcsón utazó ismerősről, hogy apja vasutas így ingyen utazhat vonaton, ismeri egy légitársaság vezérigazgatóját, és ezért 90% kedvezménnyel tud repülőjegyet venni, ami bár jó dolog, a legtöbb embernek ezek a megoldások nem elérhetőek. Éppen ezért úgy döntöttem, hogy leírom legutóbbi utazásom, teljes, és részletes költségvetését. A cél pedig a nyugat-ukrajnai Lviv (melyet sokan Lemberg vagy Lvov néven ismernek) valamint Kárpátalja volt. Ez az út volt tulajdonképpen a 2016-os, rövidke nyaralásunk, melyre augusztus végén kerítettünk sort.
Lviv operaháza.
Utazás
Természetesen el kell jutnunk Lvivbe. Mivel én Budapesten lakom, így az innen való eljutást kellett megfizetnünk. Mivel nem csak Lvivben akartunk körül nézni, ezért útba ejtettünk két kárpátaljai várost is, ezek Ungvár és Beregszász voltak, illetve technikai okokból megálltunk Záhonyban és Csapon is, utóbbiban, ha már arra jártunk, szintén körül néztünk kicsit. Ezek miatt az út egyes szakaszai, és a hozzá kapcsolódó jegyárak a következő képen alakultak:
Budapest-Záhony, IC pótjeggyel: 3275Ft
Ebben a jegyben annyi trükk van, hogy nekünk volt Hungary Cardunk, aminek ára erre az évre 12000Ft volt, de bőven behozta az árát, ráadásul bárkinek elérhető. Ha két ember megy el, akkor az oda-vissza úton csak ezen az egy utazás alatt majdnem visszahozza az árát. Ha véletlenül azonban nincs Hungary Cardotok, akkor személyvonattal 5160Ft-ért le lehet jutni Záhonyba, IC-vel pedig 5975Ft a jegy.
Záhony – Csap: 720Ft
Erre a kishatárforgalmi vonatra csak Záhonyban lehet megvenni a jegyet. Mivel ez nemzetközi jegy, így euróban van meghatározva az ára, ezért aztán az aktuális forint-euró árfolyam befolyásolhatja a forintban fizetendő árat. Erről a kishatárforgalmi vonatról, arról, hogy hogyan zajlik az átkelés Záhonyból Csapra, illetve vissza, valamint az ukrán belföldi vonat-menetrendekről ide kattintva olvashattok bővebben.
Csap – Ungvár: 85Ft
A Csapon töltött néhány óra után egy helyi elővárosi vonattal (ún. elektricska) utaztunk tovább Ungvárra, az út kb. 40 perc, 30km. A 85Ft nagyon jó ár, Magyarországon egy ilyen hosszú vonatos utazásért 560Ft-ot kéne fizetni.
Ungvárra is megérte elmenni.
Ungvár – Lviv, másodosztályú (kupe) hálókocsiban: 1227Ft
Mivel nem vettünk időben jegyet, így az Ungvár-Lviv útra nem volt szabad hely 3-ad osztályon, ezért a kissé fényűző 2-od osztályra vettünk jegyet, így lett ilyen „drága” ez az út. Maga az út egyébként 271km, és egy rövid éjszaka alatt tettük meg, a vonat szinte pontban éjfélkor indult 6:20-ra ért Lvivbe. A jegyárban az ágynemű természetesen benne volt. Arról, hogy milyen is egy ilyen hálókocsis vonat, milyen osztályok, szolgáltatások érhetőek el, valamint mire kell figyelni, ebben a cikkben olvashattok részletesebb információkat:A Gördülő hoteltől a gördülő kollégiumig: Kocsi-osztályok az egykori Szovjetunió éjszakai vonatain. Arról is írtunk, hogy hol, és hogyan lehet beszerezni az ukrajnai vonatjegyeket: Gyakorlati útmutató ukrán vonatjegyekhez
Lviv – Beregszász, harmadosztályú (plackart) hálókocsiban: 880Ft
Itt tudtunk szerencsére az olcsóbb osztályra foglalni, így lehet az, hogy ezért az útért annak ellenére kevesebbet fizettünk, hogy maga az út hosszabb volt, egész pontosan 335km-t utaztunk. Éjszakai vonatról lévén szó, a jegyár itt is tartalmazta az ágyneműt.
Elsőnek szálltunk fel, így még tudtunk lőni egy képet az üres kocsiról. Sajnos a rossz fényviszonyok miatt csak vakuval.
Beregszász – Csap: 106Ft
Ezen a rövid úton is helyi vonattal utaztunk, ezért ilyen olcsó jegy. Ezen a mellékvonalon mondjuk elég lassan halad a vonat, de ennyi pénzért ne várjunk csodát. A menetrendet viszont tökéletesen tartják ezek a járatok.
Csap – Záhony: 720Ft
Ugyanaz a kishatárforgalmi vonat, amivel idefele jöttünk át.
Záhony – Budapest, IC pótjeggyel: 4130Ft
Mivel 50%-os HC szelvényból már csak kettő volt, azt az odaútra „ellőttük”, a visszaútra már csak 33%-os kedvezmény jutott
Szállás
Az 5 nap, 4 éjszakás utazásból 2 éjszakát a fentebb is leírt módon, hálókocsis vonatokon töltöttük, így ott tulajdonképpen a vonatjegy árában nem csak az utazás, hanem a szállás is benne van. A maradék két éjszakát Lvivben töltöttük, ott természetesen volt szállásunk. Mi egy két ágyas külön szobát foglaltunk egy hostelben, ami 2 háztömbre volt a város főterétől. Itt a szobáért fejenként 4130Ft-ot kellett fizetnünk a két éjszakára. Ha úgynevezett „dorm room”-ba (vagyis többágyas szobába) mentünk volna, akkor még ennél is olcsóbban kijöhettünk volna, de nem sokkal, kb. 1700Ft lett volna a szállás fejenként egy éjszakára. Ehhez képest az a plusz kb. 300Ft igazán megérte, hogy magunk legyünk. Mint írtam, a hostel nagyon jó helyen, a főtértől néhány méterre volt, és bár nyilván nem egy 5 csillagos luxusszálloda színvonalát hozta, arra jó volt, hogy legyen hol tartani a cuccainkat, aludni, illetve tisztálkodni.
Szállásunk az óváros egyik hangulatos kis utcájában volt, a főtértől kb. 50m-re.
Utasbiztosítás
Egyesek kötnek, mások nem, én úgy vagyok vele, hogy mivel eléggé ki van számolva a pénzem, inkább kötök, minthogy ott keljen sokat fizetnem. Az 5 napra 2000Ft volt a biztosítás egy főre, én azt gondolom, hogy ennyi bele kell, hogy férjen.
Belépők
Az 5 nap alatt pontosan 5 olyan helyen voltunk, ahova belépőt kellett fizetni, ezek a következők voltak:
Lvivi Természettudományi Múzeum:
Nem túl nagy múzeum mindössze 5-6 szobából áll, leginkább az állatvilág különböző élőhelyekhez való alkalmazkodását mutatja be, illetve egy szoba szól az ember állatvilágra gyakorolt hatásáról. A feliratok ukrán mellett angol nyelven is ki vannak rakva, így külföldieknek is élvezhető a kiállítás. Mivel nem túl nagy, a belépő ára már-már nevetségesen kevés, átszámítva 110Ft
Lviv Művészeti Galéria:
Elég nagy kiállítótérrel rendelkezik, kortárs ukrán festők műveit mutatja be. Bár ez is érdekes volt, az ára (ukrán viszonylatban) kissé borsos volt, 330Ft-ot kellett fizetnünk.
Lviv Városháza tornya:
Nem múzeum, hanem inkább kilátó volt, de megérte, mert gyönyörű kilátás nyílt az óvárosra fentről. Az 1827-ben épült torony 65m magas, ami alulról nem is látszik igazán. Alapvetően kilátóról van szó, de a kora-újkori mechanikus óraszerkezetet is meg lehet nézni. A belépő ide 220Ft volt.
Lvivi skanzen (teljes nevén: “A vidéki építészet és a népi élet múzeuma Lvivben” 🙂 ):
Talán a legszínvonalasabb kiállítás volt mind közül. A hatalmas területen dimbes-dombos erdőségben nyugat-Ukrajna építészeti stílusai elevenednek meg. A múzeum nem csak a vidéki élet bemutatásában jó, akár kirándulásnak is felfoghatjuk az itt eltöltött időt, a park nagy része olyan, mintha a Budai-hegyekben kirándulnánk. Az épületek mellett megtaláljuk a skanzenek elengedhetetlen kellékének számító bemutatókat is, ahol íjászatot, kenyérsütést, vajköpülést, babavarrást mutatnak be a népviseletbe öltözött dolgozók. Ezen a helyen közel 5 órát tudtunk eltölteni, és ez mindössze 220Ft-ba került, így ár-érték arányban ez volt talán a legjobb hely az egész úton.
Részlet a skanzenből.
Beregvidéki múzeum:
Beregszász, és főleg az ott élő emberek történetét mutatja be ez a kiállítás, különös hangsúlyt fektetve a Trianoni békeszerződés utáni időszakra, és arra, hogy a helyi magyar közösség élete hogyan alakult a különböző időszakokban. Emellett egy szobában egy beregszászi festő művei vannak kiállítva. Igen érdekes kiállítás, és a belépő mindössze 110Ft-nak megfelelő összeg.
Múzeumokra így összesen kevesebb mint 1000Ft-ot költöttünk, pedig nem fogtuk vissza magunkat.
Tömegközlekedés
Lviv egy elég nagy, 700 ezres város, így volt, hogy igénybe kellett vennünk a város kiterjedt villamos- és trolibuszhálózatát. A jegy ára nevetségesen olcsó volt, 22Ft egy utazásra. Napijegy, vagy turistakártya, mely korlátlan utazást tenne lehetővé egy adott időszakon belül nincs, de ilyen árak mellett igazából nincs is rá szükség (havi bérlet van, de az azért drága 2-3 napra). Ez az egyetlen tétel, amit nem jegyeztünk fel akkurátusan, így pontosan nem tudom mennyit költöttünk tömegközlekedésre. Én 500Ft-al számolok, fejenként, ennél biztos kevesebbet költöttünk, de ez egy szép kerek összeg, és ennyiből tényleg biztosan ki lehet jönni 3 nap alatt.
A villamos az óváros közepén megy keresztül, így ideális választás turistáknak.
Étkezés, szuvenírek
Egy tétel maradt, ez pedig az étel, ital költség, illetve a szuvenírek. Erre változó mértékben költöttünk, az első, és az utolsó napokon, mivel több időt töltöttünk utazással, kicsit kevesebbet költöttünk, míg a középső három napon kicsit többet. Néhány ár, példa gyanánt:
-Belvárosi étteremben (önkiszolgáló) elfogyasztott komplett ebéd (leves, főétel [hús+köret], saláta és üdítő): kb. 700-800Ft.
A fenti árak ezt a menüt tartalmazzák + üdítőt, ami a képen nem látszik.
-Belvárosi elegáns kávézóban egy süti + egy nagy kávé: kb. 500-600Ft.
-Gyorsétteremben menü: kb. 600Ft
-Büfében hamburger + tea: kb. 300Ft
– Péksütemények, utcai árusnál: 70-100Ft
– Saurma (Gyros): kb. 300Ft
A fenti árakból látszik, hogy naponta, és fejenként 2000Ft-al számolva már igen jól ki lehet jönni a pénzünkből, vagyis az 5 napra fejenként 10000Ft költőpénzt érdemes vinni. Azonban ha valaki nagyon alacsony költségvetésből szeretné kihozni az utat, akkor akár napi 1000Ft-ból is ki lehet jönni, és még abba is belefér az út során egy éttermi ebéd.
Lviv óvárosa a városháza tornyából nézve
A fentiekből kijön, hogy összesen, egy főre vetítve 28773Ft-ba kerül egy ilyen utazás, de legyünk nagyvonalúak, és kerekítsük fel 30 ezerre. Ennyi pénzért láttunk két szép kárpátaljai várost (Ungvár és Beregszász), körülnéztünk kicsit Csapon is, valamint 3 fantasztikus napot töltöttünk el Ukrajna egyik legszebb történelmi nagyvárosában Lvivben, melyet nyugodtan lehet Krakkóval, Varsóval vagy épp Prágával egy lapon emlegetni. Voltunk múzeumokban, ettünk étteremben, kávézóban. A város pezsgő kulturális élete, középkori építészete, barátságos lakói, színvonalas múzeumai remek lehetőségeket biztosítanak a kikapcsolódásra. Ha valaki nagyon minimális költségvetésből gazdálkodhat csak, akkor a múzeumok, éttermek elhagyásával, olcsóbb szállásformát választva, valamint a magyar szakaszon az IC kihagyásával akár fejenként 20 ezer forintra is lecsökkentheti egy ilyen 5 napos utazás költségvetését! És ez bárkinek, bármikor elérhető!
Aki Lvivet Pragaval egy lapon emlegeti az vagy nem latta meg mindkettot vagy vak..
Praga egy hatalmas rendezett tortenelmi belvarossal, gyonyoru folyoval es varral rendelkezo fejlett, kulturalt, europai varos, mi Lviv egy lepukkadt koszfeszek, ahol a belvarosban talalhato nehany szep tortenelmi epulet, de ezt leszamitva az utcak tobbsegerol a legsotetebb szovjet idoket idezi…
Szia!
Lembergbe novembertől a repülő is versenyképes alternatívát jelenthet. (Ryanairnál már foglalhatók a jegyek.)
Igen, hallottunk az új Ryanair járatról, abban egyetértünk, hogy ez alternatíva lehet a vonat mellett.
Hogy versenyképes-e arról már nem vagyunk meggyőződve. A vonat napi 4 eljutásával szemben a repülő heti kettő járata elég kevés, és a bevezető akció után a jegyárak sem olyan barátiak, mint a vonatos eljutás esetében, igaz nem is horrorisztikusan drágák a jegyek, de ebben még poggyász nincs benne. Aki esetleg a nélkül utazna, annak esetleg lehet kicsivel drágább, mint a vonat, viszont ha vinnél magaddal bőröndöt, akkor jóval drágábbra jön ki.
Pingback: Utazás Csaptól Kijevig vonattal - Intravel
Pingback: Elég-e a személyi? - Intravel
Pingback: Odessza, a tökéletes nyaralási helyszín - Intravel
Pingback: Kedvenc ukrán iparvárosom, Zaporizzsja - Intravel
Pingback: Moszkva olcsón, vonattal - Intravel
Pingback: Ukrán vasútállomások szolgáltatásai - Intravel
Odessza Batumihajójárat van-e ? Ha igen akkor hogy a legcélszerűbb ?
Szia!
Elvileg van ilyen hajójárat (most persze a Covid óta nem tudom, hogy jár-e). Az Ukrferry nevű cég üzemelteti, itt az oldaluk: https://www.ukrferry.com/en