Intravel

Egy kellemes meglepetés: Zombor

Bevallom őszintén, a tavaszi vajdasági gasztrotúra előtt nem tudtam szinte semmit Zomborról. Tudtam persze, hogy merre van, hogy egy kisebb regionális központ, de nem igazán tudtam, hogy mi van ott, érdemes-e oda ellátogatni egyáltalán. A Vajdaságból amit ismertem igazán az Újvidék és Szabadka volt, ezekről volt elképzelésem, tudtam, mire számíthatok stb. A többi településről (mint pl. Zenta vagy Karlóca) is azért volt valami kis elképzelésem, és ezekkel korábban magam is szemeztem, terveztem, hogy ellátogatok ezekre a helyekre. Ezzel szemben valahogy, valamiért Zombor teljesen kimaradt még gondolati szinten is.

A Szentháromság római katolikus plébániatemplom.

Amikor a tavaszi út programját átküldték nekem, akkor sem igazán hozott lázba a gondolat, hogy eljutok Zomborra. Úgy voltam vele, hogy hát oké, Zombor is ki lesz pipálva, oda se kell majd már külön elmennem. Persze kíváncsi voltam, mi van Zomboron, nem arról van szó, hogy egyáltalán nem érdekelt volna a város. Csak éppen nem számítottam túl sok mindenre. Nos nagyobbat nem is tévedhettem volna!

Zombori utcarészlet.

A belváros szélén, a Hősők Parkjánál álltunk meg, innen indultunk felfedező utunkra. Maga a park is nagyon szép, és kellemes volt. Kicsit szűkös volt az időnk, így a parkban nem időztünk, de ha magánszervezésben jártam volna itt, akkor tuti elüldögélek egy kicsit itt. A hatalmas, árnyat adó fák alatt például kiválóan át lehet vészelni a dél körüli legmelegebb időszakokat.

Zombor központja a városháza elől nézve. Jobb oldalon a karmeliták kéttornyú temploma.

Első megállónk a karmeliták rendháza és temploma volt, melyet Árpádházi Szent Istvánnak szenteltek. Bár Zombor városa ma már döntően szerb lakosságú, a városban 6-7%-nyi magyar még él, a karmelita szerzetesek is főleg magyarok. A kéttornyú templom gyönyörű volt mind kívülről, mind belülről.

A karmelita rend temploma belülről.

Nem messze a templomtól található a zombori városháza, mely a régi vármegyeházában (egykor Bács-Bodrog vármegye központja volt Zombor) működik. Az impozáns épület előtt egy szépen gondozott széles sétány húzódik keresztül a parkon, ami szépen kiemeli a városháza főhomlokzatát. A városházába sajnos nem tudtunk bemenni, mert éppen üléseztek bent, pedig lett volna miért, ugyanis a tanácsteremben Eisenhut Ferencs “Zentai Csata” című festménye látható, mely jelenleg a legnagyobb olajfestmény Szerbia területén.

A városháza, mely eredetileg Bács-Bodrog vármegye elöljáróinak épült.

A városházával szemben indul a város sétálóutcája, a “Kralja Petra I” (I. Péter Király) utca. A sétálóutca elején a budapesti járdakiállításhoz hasonlóan egy nagyobb területen az utca egykori burkolataiból van egy-egy kis rész kirakva.

Járdakiállítás, zombori kiadás.

Persze nem a járdakiállítás a legérdekesebb a sétálóutcán (arra csak én vagyok rápörögve :)). A kellemes, hangulatos utcácskát két oldalról szépen felújított régi házak fogják közre. Az épületek nagy része ránézésre az 1800-as évek végén, 1900-as évek elején épülhetett, de van pár ennél régebbi ház is. A sétálóutcán éttermek, kávézók sokasága várja a látogatókat.

A sétálóutca részlete.

A körülbelül fél kilométer hosszú sétálóutcát egy kis tér osztja ketté, melynek egyik oldalán a régi városháza található. Sajnos itt a téren a jugoszláv idők nyoma is megtalálható, egy “gyönyörű” fehér vasbeton kocka-áruház épület képében. Szerencsére sok ilyen nem épült a belvárosban, így az nagyjából megőrizte az 1900-as évek elejére kialakult egységes arculatát. A  tér sarkán a Szent György ortodox templom magasodik.

A régi városháza.

A régi városháza melletti kis utcában (ha a sétálóutca felől közelítünk, akkor a jobboldali kis utcába kell bemenni) található a városi piac. A piacon jó áron vehetünk helyi gyümölcsöket, zöldségeket, de (akárcsak a híres szabadkai piacon) Magyarországról származó termékeket is beszerezhetünk itt viszonylag olcsón.

A piac részlete.

A piac túlvégétől nem messze található a Szentháromság tér, a város harmadik többé-kevésbé főtere. Ilyen szempontból a város hasonlít Temesvárra, hogy nem egy főtere van, hanem 2-3 nagyjából egyformán fontos főtere van. Én szeretem az ilyen kisvárosokat. A Szent Háromság térre néz a régi városháza fő homlokzata, középen egy igen tetszetős kis toronnyal. Az 1842-ben elkészült épület szerencsére igen jó állapotban van.

A régi városháza Szentháromság tér felé néző oldala.

A belvárosból ezeket az épületeket, helyszíneket emelném én ki, de rengeteg hangulatos kis utca, épület és park található Zombor, egyébként nem túl nagy, belvárosában. Egy napra mindenképpen érdemes lehet ellátogatni Zomborra, sőt a közeli Monostorszeggel (Backi Monostor), Bezdánnal (ezekről még később lesz írás) összekötve akár egy hétvégére is kiváló program lehet. Én abszolút pozitívan csalódtam Zomborban, így bátran ajánlom mindenkinek, hogy utazzon el egyszer ide!

A Szent György ortodox templom.

Aki vonattal utazna, annak egy tipp: Érdemes a Bácska Special menetjegyet váltani, mellyel 20 euróért lehet utazni Budapestről Zomborra és vissza. Szabadkán ugyan át kell szállni, de ez még jó is, a budapesti és zombori vonatok között ugyanis van egy 2-4 óra (attól függően, hogy Budapestről melyik vonattal jöttök), ami alatt Szabadkát is fel lehet picit fedezni. Így tulajdonképpen 20 euróért 2 várost is megnézhettek. Szerencsére Szabadkán igen közel van a belváros az állomáshoz, így a két vonat közötti idő elég sok mindenre elég.

A zombori városháza.

A cikk megjelenését a Vajdasági Turisztikai Hivatal, a Szerbia Magyarul , a Balkaninfo és az Alpha Travel SEE támogatta.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!