Intravel

A Balaton vonattal 2020 nyarán

Hamarosan, egész pontosan június 20-án indul a balatoni szezon a vasúton is. Ebben a rövid cikkben összeszedjük a változásokat, és leírjuk egy-két dologról, hogy mit gondolunk. Az jól látszik, hogy a MÁV-Start az elmúlt években már bevett gyakorlatát folytatva alaposan ráfekszik a balatoni forgalomra, az egyéb relációkban gyakorlatilag elképzelhetetlen fejlesztésekkel, innovációkkal találkozhat az utas. A vasúttársaság hivatalos közleményei itt és itt olvashatók a várható forgalmi rendről, szolgáltatásokról. Elöljáróban annyit, hogy természetesen még nekünk sem volt alkalmunk kipróbálni az idei szolgáltatásokat, így mi is ezek alapján, valamint a korábbi évek tapasztalataiból építkezve mondjuk el gondolatainkat.

IMG_20190615_114545
A Balaton-expressz szerelvénye Keszthelyen

Menetrendi változások

A korábbi években megszokott alapmenetrend nem sokban változik. Talán a legnagyobb változás, hogy néhány vonat kikerült a Déliből, Budapesten más állomásokról indulnak. A Tekergő gyorsvonat Kőbánya-Kispestről, a Jégmadár névre átkeresztelt siófoki Flirt pedig a Keleti-Pályaudvarról indul. Bár a hivatalos magyarázat az, hogy Budapestet jobban lefedjék a vonatok, szerintem e mellett cél lehetett a Déli-pályaudvar tehermentesítése is. A korábbi években rendszeresen a Déli-pályaudvar szűkös kapacitása miatt borult meg a menetrend a Balaton felé. Ezen segíthet napi néhány vonat kivétele a Déliből. Akár ez volt az ok, akár a jobb lefedettség, akár mindkettő, véleményem szerint jó döntés született, így talán kevesebb késés várható a Balaton felé.

Étkezőkocsi

Idén is visszatérnek a Balaton partjára az étkezőkocsik, melyek tavaly debütáltak a déli parton közlekedő Balaton-expresszekben (a tavalyi cikkünk az étkezőkocsikról itt olvasható). Láthatóan bejöhetett a szolgáltatás a MÁV-Startnak, ugyanis az étlap jelentősen kibővült, a tavalyi év zászlóshajójának szánt Start Burger is jól muzsikálhatott, ugyanis idén már 3 féle burger érhető el a kínálatban. Az árak a tavalyról már megszokott, balaton-parti viszonylatban kifejezetten kedvezőnek mondható szinten maradtak.

IMG_20190615_114557
Étkezőkocsi: Idén is találkozhatunk velük a Balaton partján

Sajnos a járványhelyzet miatt az étkezőkocsikban a helyben fogyasztás erősen korlátozott számú utas számára lehetséges, cserébe viszont az ígéret szerint lehet majd “elvitelre” rendelni, ami ebben az esetben azt jelenti, hogy a megrendelt ételt (a jegyen szereplő kocsiszám, és helyszám alapján) az utas ülőhelyére kiviszik. A helyben fogyasztásnál is megszűnik a pulthoz fáradós rendelés, az étkezőkocsi személyzete az asztalnál veszi fel a rendelést.

Ezek jó fejlesztési irányok meglátásom szerint, viszont látni kell, hogy ehhez már komolyabb személyzet szükséges, nem elég az egy fő/étkezőkocsis állomány. Ha a 6 kocsis vonaton kiszállítást, asztalnál rendelést is be akarnak vállalni, akkor legalább kettő, de inkább három fő szükséges lesz a szolgáltatás zökkenőmentes biztosításához. Remélem ezt a MÁV-nál is így gondolják :).

IMG_20190615_191257
A Start burgernek idén két társa is lesz, a Classic burger és a Vega burger.

Jó az étkezőkocsi a Budapest-Keszthely között közlekedő Balaton expresszekben, de én hiányolom őket azokról a vonatokról, ahol igazán nagy szükség lenne rájuk: Az országot átlósan átszelő nyaralóvonatokból. Ezeken a sokszor 6-8 órás menetidejű járatokon (Sátoraljaújhely-Balatonszentgyörgy 7:15, Záhony-B.Szentgyörgy 8:20, Záhony-Tapolca 8:19, Szeged-Keszthely 5:45) lenne igazán jó, ha lenne étkezőkocsi. Idén ez kimarad, talán majd jövőre.

Balaton napijegyek

Az idei évben újdonság a 24 és a 72 órás napijegyek, amik a Balaton part körüli vasútvonalakon használhatók (továbbá a Balatonfenyvesi kisvasúton és Tapolcától Sümegig az Ukk felé vezető vonalon is lehet utazni) korlátlan számú utazásra az érvényességük idején. A 24 órás jegy egy ezres, a 72 órás 2500 Ft felnőtteknek, de még ebből is lejön 10%, ha az ember applikáción keresztül veszi. Szerintem ezek nagyon baráti árak, összehasonlításul egy Balatonaliga-Keszthely útra szóló normál menetjegy 1680Ft-ba kerül. Azaz sok esetben a normál jegynél olcsóbban kijön az ember a napijeggyel még akkor is, ha csak egy utat tesz az érvényességi idején belül. Azonban érdemes ezt a jegyet a Balaton jobb felfedezésére használni, hiszen rengeteg jó hely van a tó partján.

Akár autóval érkezőknek is jó lehetőség lehet, hogy a szállásukról vonattal járják a Balaton környékét, így a sofőrnek sem kell lemondania egy jól eső sörről az ebéd mellé. Egy 5 fős család például (ha applikációban vesznek jegyet) nagyjából 9000Ft-ért 3 napig járhat-kelhet a Balaton partján, ez azért nem olyan vészes. A legtöbb vonatra nem kell plusz hely- vagy pótjegyet venni, amennyiben nem az IC-kocsiban akar valaki utazni. Hasonló elven működik egyébként a Tátrai Villamosvasút is, ott nagyon jól működik ez a bérletes rendszer, az emberek valamilyen módon (autó, repülő, vonat, busz) megérkeznek a Tátrába, de ott az egymástól pár kilométerre lévő turisztikai célpontok között a kényelmes és sűrűn közlekedő villamosvasúti vonatokkal utaznak. Véleményem szerint ez a rendszer a Balatonnál is remekül működhet.

Untitled
Siófok állomás.

Egyetlen dolog van, ami miatt nem felhőtlen a boldogságom ezzel a jeggyel kapcsolatban, ez pedig az, hogy az érvényességi terület keleti végét sikerült Szabadbattyánnál sikerült meghúzni. Ez elsőre logikusnak is tűnhet, hiszen ott találkozik a déli és az északi part vasútvonala. Tehát gondolhatnánk, hogy aki mondjuk Siófokról menne Füredre ezzel a bérlettel, az majd Szabadbattyánban átszáll. Hát igen, csak sajnos nem minden vonat áll meg Szabadbattyánban. Annyira nem, hogy az északi parti Füred felé naponta kétszer lehet innen eljutni: 4:39-kor és 23:08-kor… Értem én, hogy ki akarták küszöbölni azt, hogy székesfehérvári ingázók használják ezeket a napijegyeket, de akkor több északi parti vonatot kellene megállítani Szabadbattyánban, mert így ezen az irányon használhatatlan a jegy.

A Balatoni napijegy érvényességi területe. A térkép alapján azt hihetnénk, hogy a tó minden oldalról teljesen körbevonatozható, de a keleti végen, Szabadbattyánnál ez a lehetőség inkább elméleti. (Forrás: MÁV-csoport weboldala: https://www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/uj-balatoni-napijegyek-balaton24-es-balaton72 )

Két lehetőség van, vagy az ember sétál 5 kilométert Balatonaliga és Balatonakarattya között (nem annyira baráti), vagy egy hatalmas “C” betűként tekint a tó körüli vasúthálózatra és a két part között a Balatonszentgyörgy-Keszthely-Tapolca irányon át utazik. Ez mondjuk egy Siófok-Balatonfüred útnál 3,5-4 órát jelent… Ezt azért érdemes figyelembe venni a jegy megvásárlásánál. Aki nagyon meg akarja optimalizálni ezt a jegyet, és tényleg az egész tó körül szeretne utazgatni, annak érdemes lehet a tó nyugati végén valahol Keszthely környékén megszállni, onnan mind a déli, mind az északi part viszonylag fájdalommentesen elérhető.

Untitled
Vonat Siófok állomáson.

Ettől függetlenül összességében jó kezdeményezésnek tartom a balatoni napijegyeket, ezen egy hiányossággal együtt is, akár csak az egyik part bejárására is kiváló lehetőség. Mi mindenképpen szeretnénk idén kipróbálni. A balatoni napijegyekről bővebben azóta megjelent részletes cikkünkben, valamint a MÁV-csoport külön ennek a jegynek dedikált oldalán, itt olvashattok.

Kapacitás

A járvány miatt a vonatokat csak félházzal engedik közlekedni (legalábbis a helyjegy köteles szakaszokon csak a helyek felét adják el a vonatokra), e miatt az volt a vasúttársaság részéről az ígéret, hogy a vonatok a korábbi években megszokottnál nagyobb kapacitással fognak közlekedni, magyarán több kocsi lesz rájuk csatolva, és a híradások is kiemelik, hogy az eddigi 29 helyett 51 IC kocsi lesz besorozva a balatoni vonatokba. Azt már elfelejtik kiemelni, hogy a hagyományos gyorsvonati kocsikból viszont kevesebb közlekedik majd, így a vonatok ugyanúgy 6-8 kocsisak lesznek, mint az előző években, miközben a félháznál változatlan kapacitás biztosításához 12-16 kocsis szerelvények kellenének ugyebár.

Untitled
Balatoni vonat a Déli-pályaudvaron: Idén a legtöbb vonatnak így kéne kinéznie, azaz nem kéne látnunk a végüket.

Ez a probléma az összes vonattípusnál megfigyelhető, sem az expresszek, sem a különféle sebes- és gyorsvonatok, de a motorvonatos (Flirt, Desiro) járatok sem közlekednek hosszabb szerelvényekkel, mint az eddigi években. E miatt garantálható, hogy a csúcsidőszakban sok embert fog kellemetlen meglepetés érni a pályaudvaron, amikor ott közlik vele, hogy aznapra már egy balatoni vonatra sincs hely (vagy csak valami esti személlyel lehet lemenni). Ezért én mindenkinek azt ajánlom (és ezt a vasúttársaság is tanácsolja, kissé magának ellentmondva), hogy jó előre, akár már 2-3 hétre előre vegye meg a jegyét, amivel leutazik a Balatonra és amivel visszajön onnan.

A Balatoni napijegyek birtokosainak e miatt nem kell aggódni, a tó partja körül ezekkel a jegyekkel külön helyjegy váltása nélkül fel lehet szállni, tehát akár a félig telt vonatra is felülhetünk, nem fognak minket leszállítani.

IMG_20190615_192219
Balatoni naplemente a vonat ablakából.

Én ezeket tartottam kiemelésre érdemesnek az idei balatoni kínálatból, további részletek a cikk elején is linkelt MÁV-os tájékoztatóban olvashatók. Ha sikerül valamelyik szolgáltatást kiopróbálnunk, akkor arról később természetesen külön cikkben beszámolunk majd. Mindenkinek jó nyaralást idénre, akár a Balatonhoz megy, akár máshova!

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Egy gondolat ezen: “A Balaton vonattal 2020 nyarán

  1. Pingback: Napijeggyel a Balaton körül - Intravel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük