Intravel

Vonattal, Budapestről Szentpétervárra

Oroszország második legnagyobb városa Szentpétervár. Bár lakosságszámban jóval elmarad Moszkvától, a gazdag cári múlt miatt talán még több látnivalója akad, mint a fővárosnak. A cári pompa, bár kissé mára talán megkopott, még mindig felfedezhető a városban. Lélegzetelállító katedrálisok, fényűző paloták, elegáns bérházak és fenséges hidak sorakoznak a Néva folyó torkolata által felszabdalt területen. A föld alatt pedig a moszkvaihoz hasonlóan díszes metróállomások ejtik ámulatba a turistát. Egy szóval nem lehet kérdés, Szentpétervárra egyszer el kell menni! Cikkünkben ehhez kívánunk segítséget nyújtani, természetesen a vonatos eljutási lehetőségek bemutatásával.

uj2

Szentpétervár egyik legszélesebb csatornája a Fontanka.

Budapest-Szentpétervár, Moszkva érintésével

Korábban bemutattuk, hogyan lehet vonattal eljutni Budapestről Moszkvába. Ezt a cikket ide kattintva olvashatjátok el: Moszkva olcsón, vonattal. Ebben a cikkben csak az út Moszkva-Szentpétervár szakaszáról írok részletesebben, a Budapest-Moszkva szakaszról az előbb linkelt cikkben olvashattok. Ha véletlenül repülővel érkeznétek Moszkvába, az alábbiak akkor is hasznosak lehetnek :).

Ленинградский_вокзал_wiki

Moszkva, a Leningradszkij pályaudvar, a szentpétervári járatok indulási helye. (A kép forrása: Wikipedia).

Moszkvában a vonatok a Leningradszkij (más nevei: Oktyabrijszkij, vagy Moszkva-Glavnyij) pályaudvarról indulnak/érkeznek. Ez a Komszomolszkaja téren található, a téren, melyen összesen 3 pályaudvar található (a másik kettő a Kazanszkij és a Jaroszlavszkij), e miatt a népnyelvben a “3 pályaudvar tere” néven is ismert a hely. Metróval a körvonal (5-ös) és az 1-es találkozásánál fekvő Komszomolszkaja állomásról közelíthető meg.

dscf 3183

A Körmetró Komszomolszkaja állomása Moszkva egyik legszebbje.

Szentpéterváron a vonatok a Moszkovkszij pályaudvarra érkeznek és persze onnan is indulnak vissza. Az állomás a menetrendi keresőkben “Glavnij” (főpályaudvar) néven szerepel. Itt is két metró találkozik, az 1-es (Ploscsad Vosztannija állomás), és a 3-as (Majakovszkaja állomás) vonalak.

Moskovsky_vokzal_wiki

Szentpétervár, Moszkovszkij-pályaudvar. Az épület nem véletlenül hasonlít igencsak a moszkvai testvérére, a Leningradszkij-pályaudvarra, ugyanaz az építész tervezte őket, és ugyanabban az időszakban 1844-1851 között épültek, ezzel a Moszkva-Pétervár vasút mindkét végét egy ugyanolyan épület zárja le. (A kép forrása: Wikipedia)

Ugyan van néhány távolsági vonat, mely nem ezeket az állomásokat használja, ezek általában olyan járatok, melyeknek valamelyik végállomása nem ebben a két városban van (például a Moszkva-Murmanszk járat Szentpéterváron a Ladozsszkij pályaudvarra megy, a Vlagyikavkaz-Szentpétervár járat pedig Moszkvában használja a Kurszkaja pályaudvart). Az egyszerűség kedvéért az alábbi táblázatokban csak olyan vonatok szerepelnek, melyek csak Szentpétervár és Moszkva között közlekednek, minden nap. A jegyértékesítő oldalak más járatokat is kidobhatnak tehát, ezek választásakor azonban figyelni kell, hogy melyik pályaudvarról indul az adott járat!

dscf 3203

A szentpétervári Ploscsad Vosztannija állomás is van olyan szép, mint a moszkvai metró híres állomásai.

Moszkva – Szentpétervár

 

A két város között több nappali és éjszakai vonat is közlekedik. A nappali vonatok nagy része pár éves “Szapszan” nagy-sebességű vonat. Ezekkel a két város közötti 650km-es távot 3 óra 45 perc alatt meg lehet tenni. A Siemens által gyártott modern szerelvények a Németországból talán ismerős ICE-3 vonatok orosz viszonyokra optimalizált változatai, így abszolút biztonságosak, és a XXI. század követelményeinek maximálisan megfelelnek.
Sapsan_wikipedia2

Szapszan nagy-sebességű vonat utastere, háttérben egy másik szerelvény (a kép forrása: Wikipedia)

Az éjszakai vonatok jellemzően lassabbak, hogy az egész estét alvással lehessen tölteni. Talán nem olyan hipermodernek, mint a nagy-sebességű járatok, de az orosz vasútnál nagy hagyománya és presztízse van az éjszakai járatoknak, így aki ezeket választja, az sem fog csalódni. Nézzük az egyes járatokat:

 ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUV
Járat neve:"Megapolisz""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Nevszkij Expressz""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Expressz""Grand Expressz""Krasznaja Sztrela"
Moszkva (Oktyabrijszkaja)0:201:155:456:507:009:309:4013:3013:4015:3015:4017:4019:3019:4021:0021:2421:5022:2822:5023:3023:4023:55
Szentpétervár (Glavnyij)8:5910:189:1510:5211:0013:2013:3217:2517:4519:1619:2721:3523:2523:440:405:196:066:406:478:308:367:55

A-B: A nap első vonatai, igazából még az előző nap utolsó éjszakai vonatai. Ezeken a szokásos, orosz éjszakai vonatokon jellemző kocsiosztályok választhatók (ezekről itt olvashattok bővebben). Azoknak ajánlom, akik minél jobban ki akarják használni moszkvai napjaikat, és nem bánják, ha e miatt már inkább kora-délelőtt, mint reggel érnek Szentpétervárra.

C-H és J-O : Szapszan nagy-sebességű nappali járatok menetrendjei. Nagyjából egész nap, átlag 2 óránként indul két vonat. Kicsit drágább így utazni, mint az éjszakai vonatokon (főleg, ha számításba vesszük, hogy ott még egy éjszaka szállást is megspórolunk, itt meg ugye nem), viszont ha valaki szeretné elkerülni a vonaton éjszakázást, annak ezeket a járatokat ajánlom.

Szapszan_Wikipedia

Az orosz vasút csúcsa, a Szapszan nagy-sebességű vonat. (A kép forrása: Wikipedia)

I: Az egyetlen hagyományos nappali vonat a Nevszkij Expressz. Ez a legolcsóbb nappali eljutási lehetőség, aki nappal szeretne utazni, de nem akar egy vagyont költeni a jegyre, annak lehet ideális választás, kár, hogy naponta csak egyszer indul.

P-S: Az alacsonyabb presztízsű éjszakai vonatok indulnak kora este. Ezeknek nincs nevük, csak számuk, de nem kell megijedni, az útvonal fontossága miatt ezek a vonatok is modern hálókocsikból állnak. Ezek a legolcsóbb éjszakai járatok, az olcsóságért leginkább azzal kell fizetni, hogy ezek a járatok elég korán reggel érkeznek meg Szentpétervárra.

dscf 3184

Egyszerű éjszakai vonat a moszkvai naplementében. Az orosz vasút kihaló félben lévő hagyományos zöld kocsijaival már alig-alig lehet találkozni.

T-V: A leghíresebb éjszakai járatok indulnak ebben az idősávban. A legendás “Krasznaja Sztrela”, vagy a fényűző “Grand Expressz”. Ezeken a vonatokon többnyire nincs is a legolcsóbb “plackart” kocsiból, és a felsőbb osztályokon is többet kell fizetni. Cserébe az orosz vasút legjobb hálókocsijai, legkedvesebb kocsikísérői és akár reggeli is jár az utasnak.

Поезд_-Мегаполис-

A Megapolisz színes szerelvénye. (A kép forrása: Wikipedia)

Szentpétervár – Moszkva

Ha valaki a visszaúton is a vasút mellett dönt, akkor nem túl meglepő módon szinte ugyanabból a kínálatból válogathat, mint az odaúton.

 ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUV
Járat neve:"Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Nevszkij Expressz""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Szapszan""Megapolisz""Expressz""Grand Expressz""Krasznaja Sztrela"
Szentpétervár0:405:306:406:509:0013:0013:1015:0015:1017:0017:1019:0019:1021:0021:5522:1122:2922:5023:3023:3623:4423:55
Moszkva10:059:0010:4310:5012:5816:5817:1518:4518:5920:4620:5622:5823:130:406:065:495:576:458:307:198:147:55

A: Itt csak egy éjszakai járat csúszik át éjfél utánra. Aki a Néva partján akarja megcsodálni a nyár közepi, híres, fehér éjszakákat, annak is igencsak iparkodnia kell a pályaudvarra éjfél után :).

B-F és H-N: A Szentpétervár-Moszkva irányú, nagy-sebességű Szapszanok menetrendjei.

Sapsan_wikipedia

Szapszan motorvonat várja indulását Szentpétervár pályaudvarán. (A kép forrása: Wikipedia)

G: A Nevszkij Expressz vissza irányú menetrendje.

O,P,R,T: Az olcsóbb éjszakai vonatok ezen az irányon kicsit jobban eloszlanak, mint Moszkvából Szentpétervár felé. Azonban itt is jellemzően reggel 6 óra körüli érkezéssel kell számolni.

dscf 3190

Ezen a vonalon még az olcsóbb éjszakai vonatokra is a legmodernebb, légkondis kocsik kerülnek. Az RZSD új dizájnja nekem kifejezetten tetszik.

Q,S,U,V: A neves, luxusvonatok menetrendjei. Kényelmes alvás, és (többnyire) kényelmes, reggel 8 óra körüli érkezés jellemezi ezeket a járatokat.

Krasnaya_Strela

A Krasznaja Sztrela nevéhez méltón vörös színű kocsikkal közlekedik 1962 óta (maga a járat 1931 óta létezik, de a kocsik színét csak 1962-ben változtatták vörösre). (A kép forrása: Wikipedia)

Mennyibe kerül?

A Moszkva-Szentpétervár vonalon rengeteg féle szolgáltatás közül választhat az utas, így az árak is széles skálán mozognak, a szinte filléres jegyektől egészen az egyhavi fizetést súroló megoldásokig. A helyzetet bonyolítja, hogy Oroszországban a jegyárakat egy időszaki szorzó is befolyásolja. Van egy alap ár, és ehhez az év különböző időszakaiban más-más szorzó tartozik. A szorzó 0,8-1,2-ig terjed (vagyis a legolcsóbb és a legdrágább időszak között másfélszeres a különbség), a téli, őszi időszakok olcsóbbak, ünnepek környékén, illetve a nyári nyaralószezonban drágábbak a jegyek. Ezen felül a Szapszanokra napszaktól, és foglaltságtól függően is eltérő árakon kaphatunk jegyet, a népszerűbb időszakokban drágább, míg pl. az esti utolsó járat általában olcsóbb. Így a lenti árak inkább iránymutatónak tekinthetők, konkrét árakat minden esetben az orosz vasút on-line jegyfoglaló rendszerében (ide kattintva érhető el) találhattok a kívánt utazási dátumra keresve. Az alábbi példákban a legolcsóbb, tél-közepi időszakra érvényes árak szerepelnek, az egyszerűség kedvéért picit felfelé kerekítve, nyári utazás esetén érdemes egy másfélszeres szorzóval számolni. Az alábbi árak orosz rubelben kerülnek feltüntetésre, a cikk írásának pillanatában 1 rubel= 4,5Ft.

uj

Szentpétervárra menet azért érdemes Moszkvában is körülnézni :).

Szapszan

 

A legtöbb kocsiosztály a Szapszan vonatokon érhető el, ezek árai így alakulnak:

  • Konferencia-fülke: 21000-33000 RUB (Itt nem teljesen egyértelmű számomra, hogy az egész fülke 4 hellyel kerül ennyibe, vagy egy hely a fülkében)
  • Első osztály: 7500-10500 RUB
  • Business-osztály: 4000-5000 RUB
  • Bisztró-kocsi: 3600-4600 RUB
  • Ekonom+ :2000-3200 RUB
  • Ekonom : 1600-2600 RUB

Sapsan_interior
Másodosztályú (Ekonom) rész a Szapszan-on. (A kép forrása: Wikipedia)

Látható tehát, hogy a legolcsóbb osztályon már kb. 7000Ft-ból el lehet jutni Moszkvából Szentpétervárra, a felső határ pedig nagyjából 150.000Ft-nál van (igaz ezért lehet, hogy 4-en utazhatnak, mint jeleztem, ez nekem nem tiszta, ennyire prémium szolgáltatásokat nem szoktam igénybe venni).

Egyéb vonatok

 

A többi, jellemzően éjszakai, vonaton a már jól megszokott orosz kocsiosztályokon utazhattok (ha még nem tudjátok miről van szó, a lenti nevek idegenül hangzanak, akkor ide kattintva olvashattok bővebben ezekről). A lenti jegyáraknál az olcsóbbak általában a számozott, névtelen vonatokra jellemzőek, míg a neves vonatok inkább a felső ártartományban mozognak.

  • Ljuksz: 10500-18000 RUB Itt a Ljuksz külön kategória az SzV-től, általában ezekben a kocsikban étkezést, és forró italokat, újságot biztosítanak az utasoknak, valamint sokszor zuhanyzó, tv, dvd-lejátszó, mini szekrény stb. áll az utasok rendelkezésére.
  • SzV: 4000-5700 RUB
  • Kupe: 1800-3100 RUB
  • Plackart: 800-1200 RUB
  • Ülőkocsi a nappali Nevszkij Expresszen: 1700 RUB
  • Ülőkocsi éjszakai vonaton: 700 RUB

dscf 3192

Gyülekeznek az utasok az egyik első éjszakai vonathoz.

Jól látszik, hogy éjszakai vonattal utazva általánosan olcsóbban lehet kihozni az utat, mint a nappali gyorsvonatokkal. A legolcsóbb plackart-kocsiba egy jegy kb. 3600Ft, ami 700km-re, egy fekvőhelyes kocsiban igen jó ár. De már a saját fülke kényelmét is élvezhetjük annyiból, amennyiből a legolcsóbb nappali Szapszant megússzuk. Persze a felső végen itt is eltapsolhatunk majdnem egy magyar minimálbért egyetlen út alatt.

Budapest-Szentpétervár Moszkva érintése nélkül

 

Ha valaki sokalja a moszkvai irány minimum 2, de inkább 4 átszállását, akkor választhat más, alternatív útvonalat is. Budapestről akár egy (kijevi) átszállással is eljuthattok Szentpétervárra! Igaz ez esetben Belaruszba tranzitvízumot kell igényelni, ami kérdésessé teszi ennek az opciónak a hasznosságát. Viszont ha valaki egyébként is össze kötné Szentpétervár és Minszk felfedezését, az dönthet úgy is, hogy Minszkben, kihasználva a tranzitvízum adta lehetőségeket, szintén eltölt egy napot. Extrémebb kalandra vágyók Moldovából is érkezhetnek Szentpétervárra. Aki viszont szeretné kikerülni Ukrajnát, az Rigából is mehet vonattal.

uj6

Minszk, Belarusz fővárosa nem annyira történelmi látnivalóiról híres,de egy napot itt is el lehet tölteni. 

Ezek a vonatok Szentpéterváron (szemben a moszkvai járatokkal) a Vityebszkij pályaudvarra érkeznek, és onnan is indulnak. Ez a pályaudvar a belváros szélén fekszik. Megközelíthető két metrójárattal is, az 1-es vonal Puskinszkaja állomása, valamint az 5-ös vonal Zvenigorodszkaja állomása található a pályaudvar közelében (utóbbi picit messzebb).

Budapestről Szentpétervárra

 

 ABCDE
közlekedés rendjepáratlan napokonpáratlan napokon07.01-ig napontanapontanaponta
Kisinyov-22:14---
Kijev12:45----
Minszk--14:3618:44-
Riga----16:50
Szentpétervár12:2111:445:307:559:30

A: A Kijev-Szentpétervár vonat menetrendje. Csak minden második napon közlekedik. Sajnos a közvetlen Budapest-Kijev kocsihoz nem csatlakozik, de aki átszállással a nap első Csap-Kijev vonatjával utazik, az kényelmesen át tud szállni Kijevben a szentpétervári vonatra. A Budapest-Kijev szakaszról itt olvashattok bővebben: Ukrajna, vonattal legnagyobb szomszédunkhoz.

B: A Kisinyov-Szentpétervár vonat, akárcsak a kijevi, minden második napon közlekedik. A hatalmas távot a vonatok közel 1,5 nap alatt teszik meg, ez nem a sietős utazóknak való irány, ide is inkább csak érdekesség gyanánt írtam. A Budapest és Kisinyov közötti eljutási lehetőségekről itt olvashattok bővebben: Utazás szárazföldön Moldovába.

uj3

Vonat várja indulását a moldáv főváros, Kisinyov pályaudvarán. Ez a járat épp Moszkvába készül, de a szentpétervári is kb. így néz ki.

C: A nyári időszakig közlekedik ez a Minszk-Szentpétervár járat. Koradélután indul, cserébe elég korán, hajnalban ér Szentpétervárra. A Budapest-Minszk útról részleteket ezen a linken tudhattok meg: Vonattal Minszkbe.

D: Minszk és Szentpétervár között alapvetően ez az egész évben, naponta közlekedő Breszt-Szentpétervár vonat jelenti a kapcsolatot. Kényelmes, koraesti indulás, remek, reggel 8 körüli érkezés.

E: Ha valaki mind Ukrajnát, mind Belaruszt kikerülné, az a lettországi Rigából is eljuthat Szentpétervárra a naponta közlekedő éjszakai vonattal. A Budapestről Rigába való eljutásról sajnos még nincs írásunk.

Szentpétervárról Budapestre

 

 ABCDE
közlekedés rendjepáros napokonpáratlan napokonnaponta08.01-ig napontanaponta
Szentpétervár16:1020:4018:2320:4017:20
Riga----8:28
Minszk--7:1511:03-
Kijev12:57----
Kisinyov-7:46---

A: A Szentpétervár-Kijev vonat menetrendje. Ebben az irányban van lehetőség átszállni erről a vonatról a közvetlen Kijev-Budapest vonatra. A két járat között 1 óra 10 perc van, a térségben a vonatok általában pontosak, így meg lehet próbálni ezt az átszállást. Aki viszont teljesen biztosra akar menni, az inkább válassza a napi két Kijev és Csap között közlekedő vonat egyikét.

B: Szentpétervárról 1,5 nap alatt juthatunk el a festői Kisinyovba. A moldáv vasút járata kényelmes esti időpontban indul, és kényelmes reggeli időpontban érkezik.

C: A Szentpétervár-Minszk-Breszt járat menetrendje, mely egész évben választható.

D: Csak az év közepéig közlekedik ez a külön Szentpétervárról csak Minszkig közlekedő vonat.

E: A Szentpétervár-Riga járat menetrendje. A lett vasút borostyánszínű kocsijait is a Vityebszkij pályaudvaron kell keresni, senkit ne tévesszen meg, hogy van egy Baltyijszkij (“Baltikumi”) pályaudvar is a városban!

uj4

A Riga-Szentpétervár vonathoz érkeznek az utasok Rigában.

Mennyibe kerül?

 

A Kijev-Szentpétervár út ára egy irányba, plackart kocsiban 4300 RUB, kupe-ban 7700-8500 RUB első osztályon pedig 16900 RUB. Azaz jelenlegi árfolyamon 20000Ft-tól kb. 75000Ft-ig terjednek a jegyárak. Kisinyov, hiába van messzebb, mint Kijev, az út nem sokkal drágább. Moldova szegény ország, így ezen a vonaton nincs első osztályú kocsi, csak másod (kupe)- és harmadosztály (plackart). A kupe kocsiba egy jegy 8400 RUB, míg a plackart jegyért 4900 orosz rubelt kell leszurkolni.

Minszk szerencsére már nincs is túl messze Szentpétervártól (legalábbis Kijevhez, vagy Kisinyovhoz képest), így jóval barátibb áron juthatunk jegyhez, mint a fenti két esetben. Egy placakart jegy 2300 RUB, míg egy kupe 3900 RUB, vagyis Minszkbe már kicsivel 10000Ft alatt el lehet jutni. Végül a rigai járaton a következő összegeket kell kifizetni egy-egy jegyért: Plackart: 2500-2700 RUB, Kupe: 4600-5300 RUB és végül SzV (első osztály): 8500 RUB. Ezen a járaton az alsó helyek picit drágábbak, mint a felsők, ezért szerepel a két alacsonyabb kategóriánál két ár.

uj7

Első osztályú ukrán hálókocsi fülkéje: Kényelmes, de mélyen a zsebünkbe kell nyúlni, ha így akarunk utazni. 

Remélem a fenti útmutatót ti is hasznosnak fogjátok találni, és segítségével egyszerűen eljuttok majd Szentpétervárra!

uj8

Csatornával kezdtük, legyen a vége is egy szentpétervári csatorna: A Griboedov-csatorna

Fontos! A fenti menetrendek, és árak tájékoztató jellegűek! Az oldalt szabadidőben, munka mellett készítjük, ezért az adatok naprakészségéért nem tudunk felelősséget vállalni. Utazás előtt mindig tájékozódjatok a hivatalos menetrendekből is!

Utoljára frissítve: 2018.01.09.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.