Intravel

Ukrajna: Vonattal legnagyobb szomszédunkhoz

Ukrajna a legnagyobb, és talán legkevésbé ismert szomszédunk. Magyarország térképét nézegetve szerényen megbújik a jobb felső sarokban, a hatalmas szlovák és román területek közé ékelődött pici földdarabként. Persze az eszünkkel tudjuk, hogy Ukrajna nagyobb, de mégsem gondolunk rá igazán soha, legfeljebb Kárpátalja kerül néha-néha elő. Pedig Ukrajnához képest a mi kis Magyarországunk tűnik egy apró foltnak a térképük bal szélén. Ha mégis arra szánnátok magatokat, hogy felfedezzétek ezt a nem mindennapi országot, akkor joggal merül fel a kérdés, hogy mivel érdemes utazni. Az autó nem a legoptimálisabb választás, a rossz állapotú utak, és a rendőrökről hallott rémtörténetek nem túl biztatóak. Repülővel viszont Budapestről csak Kijev érhető el, és bár Kijev is nagyon jó hely, az ország ennél azért többet tartogat, ráadásul a repülő egyen-műanyag élménye nem segít hozzá minket az ország megismeréséhez. A rossz utak a buszos utazást is megkeseríthetik, így az ideális választás a vonat, mellyel a legkényelmesebben lehet megtenni a hatalmas, Ukrajnán belüli távolságokat, és amelyekkel a kisvárosoktól a milliós metropoliszokig mindenhova el lehet jutni.

Általános tudnivalók

Akár Munkácsra, akár Kijevbe, akár Harkovba megyünk, érdemes utunkat a magyar határon megszakítani, és Csaptól már ukrán belföldi vonatokkal tovább utazni. Ugyan Budapestről van közvetlen kocsi egész Kijevig, mellyel többek közt Munkács, Szolyva, Lviv (Lemberg, Lvov) és persze Kijev is elérhető, ám a nemzetközi díjszabás miatt a közvetlen eljutás sokszorosa az átszállásosnak. Például ha az ember Budapestről Lvivbe szeretne eljutni, akkor mehet a közvetlen kocsiban, mely 98 euróba (vagyis kb. 31000Ft-ba) kerül oda-vissza. Ha viszont Záhonyig belföldi vonattal megyünk, majd onnan kishatárforgalmi vonattal megyünk át Csapra, ahonnan ukrán belföldi vonattal megyünk Lvivig, akkor kb. 15000Ft-ból ki lehet hozni az utazást. Ráadásul időben sem feltétlenül hosszabb az átszállásos verzió, a közvetlen kocsi hosszas kerék-csere procedúrája (az eltérő nyomtáv végett van erre szükség) miatt. Ezért a lenti táblázatokban mindenhol ezek az eljutási lehetőségek szerepelnek, ezért szerepel mind Záhonynál, mind Csapnál két időpont. Tehát például a Magyarország-Ukrajna irányú táblázatoknál, Záhonynál az érkezés a belföldi vonat érkezési ideje Záhonyba, az indulás pedig a Záhony-Csap kishatárforgalmú vonat indulási ideje Csapra, és így tovább. Az átszállásoktól nem kell félni, kényelmes egyszerű átszállások, de lent olvashattok róla részletesen is. Általánosságban elmondható, hogy az egy órás idő-eltolódás miatt Ukrajna felől Magyarországra eljutni több lehetőség adódik, mint fordítva, ezt a lenti táblázatokban láthatjátok majd. Mint hogy minden út alapja egy Budapest-Záhony, illetve egy Budapest Csap út, ezek költségét külön nem tüntetem fel az egyes opciók alatt, ott csak az ukrán belföldi eljutás ára szerepel. A magyar szakaszon, Budapesttől Záhonyig, vonattól függően 5-6 ezer forint az eljutás, irányonként (feltéve, hogy a MÁV hálózatán semmilyen kedvezményre nem vagytok jogosultak). A Záhony-Csap kishatárforgalmi retúrjegy 3,2 euró, de ez csak 4 napig érvényes, ha tovább szeretnénk maradni, akkor két egyirányú jegyet kell vennünk , darabját 2,1 euróért. Vagyis a Budapest-Csap-Budapest út ára legfeljebb 13000Ft (de ha például diákok vagytok, akkor kb. 7500Ft ez a szakasz), erre jönnek rá a lenti, ukrán belföldi árak, melyek Ukrán Hrivnyában (UAH) vannak megadva. Csapon nem kell megijedni, minden ukrán vonat „megfordul”, vagyis arra indul tovább, amerről jött. Például egy Ungvár-Munkács járat, ha a peronon állunk, akkor jobb kéz felől érkezik, és felszállás után arra is fog visszaindulni. Arról, hogy mi merre van Csapon, ide kattintva olvashattok részletesebben. .

Ungvár - Kijev járat várja indulását Csapon

Ungvár – Kijev járat várja indulását Csapon

 

Hova utaznál?

Ukrajna nagy ország, ennek megfelelően ez az oldal is hosszan sorolja az egyes régiókba való eljutási lehetőségeket. Ha már tudod, hogy hova utaznál, akkor a lenti linkekkel gyorsan eljuthatsz a téged érdeklő részre :).

Vonatos eljutási lehetőségek Kárpátaljára

Magyarországon ha Ukrajna és az utazás kerül szóba, akkor a legtöbben a magyar kötődés miatt Kárpátaljában gondolkoznak. Kárpátalján vonattal tulajdonképpen 3 vasúti vonalon utazhatunk, melyeken a legtöbb érdekes helyre el lehet jutni. Szerencsére a magyar határ menti Csap a legnagyobb vasúti csomópont, így mind a 3 irány elérhető innen, nézzük meg ezeket egyesével!

Kárpátalja vasútvonalai a csapi elővárosi állomáson

Kárpátalja vasútvonalai a csapi elővárosi állomáson.

Ungvár

Ungvár, Kárpátalja 120 ezres székhelye alig 30km-re van a magyar határtól. Budapestről naponta többször is el lehet ide jutni vonattal. Ezen a vonalon tovább utazva több kárpátaljai kisváros is elérhető, köztük Perecsény, Nagyberezna a vonatok pedig egészen a lviv-megyei Szjankiig közlekednek, mely a Kárpátok fő gerincének közelében található.  A vonatok Csapról elindulva eleinte nem haladnak túl gyorsan, de az első megálló után már kicsit gyorsabb tempóra kapcsolnak, Ungvár fele egy olyan jó 50-60-as csúcssebességgel haladnak.

DSC_0236

Ungvár sétálóutcája

Budapest-Ungvár irány

ÁllomásABCDEFG
Budapest-Nyugati-6:288:2813:2315:2019:40*
Szolnok-7:509:5014:3816:3921:04
Debrecen4:189:3411:3416:0218:1422:48
Nyíregyháza5:0310:4812:4816:3618:4623:23
Záhony (érk)6:1411:5713:5717:2819:360:15
Záhony (ind)6:3412:2314:3718:2920:151:10
Csap (érk)7:5213:4015:5519:4721:332:18
Csap (ind)9:4615:1817:1420:5621:5923:075:57
Ungvár (Uzhgorod)10:2015:4417:4621:2022:2523:316:30
Perecseny (Perecin)11:10-18:2522:08-0:18-
Nagyberezna (Velikij Bereznij)11:47-19:03--0:41-
Szjanki13:35-20:570:12-2:27-

A: Kelet-Magyarországról indulóknak lehetőségük van ezzel a korai vonattal is utazni, mellyel szinte ebédre fel lehet érni a Kárpátok-gerincéhez. A jegyárak lent a “C” verziónál olvashatók.

B: Csaptól a Huszt-Ungvár (Huszt-Uzhgorod) vonattal kell tovább utazni, a jegyár 8 UAH. Ez a vonat csak Ungvárig közlekedik, így a távolabbi városok nem elérhetők vele. Figyelem! Ez a járat csak pénteken és vasárnap közlekedik.

C: Csaptól a Munkács-Szjanki (Mukachevo-Szjanki) vonattal kell tovább utazni. A jegyár Ungvárig 8UAH, Perecsényig 9UAH, Nagybereznáig 11UAH, ha pedig végig utazik valaki Szjankiig, akkor 16 ukrán grivnyát kell fizetnie. Fontos, hogy a csapi állomáson ezt Munkács-Ungvár járatként mondják be (Mukachevo-Uzhgorod), de nem kell megijedni, Ungvárról tovább fog menni Szjanki felé.

D: Ezúttal a Aknaszlatina (Szolotvino)-Kijev vonattal kell tovább utazni. Mivel ez távolsági vonat, a jegyek kissé drágábbak, mint a fenti opciók esetében. Azt gondolom, hogy ilyen rövid, nappali útra bőven elég a plackart kocsi, ezen Ungvárig 47 UAH, Perecsényig 69 UAH, Nagybereznáig 72UAH végül Szjankiig 98UAH a jegy ára.

E: Csaptól a Lviv-Ungvár vonat áll rendelkezésetekre ebben a verzióban. Ennek árait sajnos nem sikerült kiderítenem, vagy a helyivonatos tarifa érvényes rá, ez esetben 8UAH-t kell fizetni, vagy a távolsági, de ekkor sem valószínű, hogy 50 UAH-nál többet kérjenek el a jegyért.

F: Az Aknaszlatina – Lviv vonat a nap utolsó járata a Kárpátokba. Mivel távolsági járat, a jegyek kissé drágábbak, de olcsóbb, mint a kijevi járat. Gyakorlatilag mindegyik célállomásra 45-50 UAH között vannak a plackart jegyek.

G: Budapestről (figyelem, ez a vonat nem a Nyugatiból, hanem a Keletiből indul !) az utolsó záhonyi vonattal lehet elérni a nap első Csap felől Ungvárra közlekedő vonatát. Nem túl kényelmes megoldás, gyakorlatilag egész éjszaka fent kell lenni, és Csapon 3 órát kell várni, de ha valaki minden áron reggelre akar Ungvárra érni, akkor ez is egy lehetőség. A Csap-Ungvár jegy itt is, a megszokott, 8 UAH.

Ungvár-Budapest irány

ÁllomásABCDEFG
Szjanki0:253:404:356:14-14:1016:40
Nagyberezna (Velikij Bereznij)1:565:266:188:0010:0515:5518:26
Perecseny (Perecin)2:216:026:508:2510:4116:3119:02
Ungvár (Uzhgorod)3:057:078:308:5712:3417:1520:24
Csap (érk)3:317:439:019:2313:0717:4620:54
Csap (ind)5:308:2210:2510:2514:2020:2222:20
Záhony (érk)4:487:409:439:4313:3719:4021:38
Záhony (ind)5:198:0310:3010:3014:4020:033:44
Nyíregyháza6:099:1211:1211:1215:3021:124:36
Debrecen6:4810:2612:2612:2616:0122:265:19
Szolnok8:2012:1014:1014:1017:20-6:56
Budapest-Nyugati9:3713:3215:3215:3218:37-8:20*

A: A nap első járata az éjjel közlekedő Lviv-Aknaszlatina járat. Nem túl kényelmes időfekvésben közlekedik, cserébe már reggelre Budapestre lehet érni. A jegyek árai megegyeznek az odaúti “F” verzió áraival.

B: Az első hajnali elektricska Szjankiból Munkácsig közledik (Szjanki-Mukachevo), a jegyárak megegyeznek az odaúti „C” verzió jegyáraival. Ez a vonat Ungváron 41 percet áll, ha Ungváron túlról jöttök, akkor ne ijedjetek meg, tovább fog indulni!

C: Szintén elég korán indul ez a vonat Szjankiból, de sajnos ez az utolsó helyivonat a nap folyamán, melynek még van csatlakozása Budapest felé. A jegyárak megegyeznek a „B” opció jegyáraival. Akik Ungváron túlról jönnek, azoknak fontos infó, hogy ez a vonat 7:30-ra ér Ungvárra, onnan 7:45-kor tovább indul, elmegy Ungvár-2 állomásra ott áll 15 percet, majd visszaindul, visszamegy Ungvárra, ahova 8:20-kor érkezik, és 8:30-kor indul tovább Csapra. Ezt az összesen egy órát szerintem érdemesebb az ungvári állomáson tölteni egy jó kávéval, mint oda-vissza zötykölődni az elektricskával.

D: A “B” verziónál jóval gyorsabb, ha a Kijev-Aknaszlatina (Szolotvino) vonattal jöttök a Kárpátokból, igaz ez a gyorsaságért cserébe drágább. A jegyárak megegyeznek az odaúti “D” verzió áraival.

E: Ez a vonat nem Szjankiból, hanem Voloszjankából (Hajasd) indul, ami kicsit közelebb van Ungvárhoz. Szjankin kívül az összes fontosabb városból elérhető ez a vonat is. A vonat egyébként Munkácsig közlekedik. Ungváron mindössze 8 percet áll, nem csinál olyan kis kirándulást, mint a „B” verzió vonatja, nem indul olyan nagyon korán, így ideális választás lehet a térségből Budapestre igyekvőknek. A jegyárak megegyeznek az A-B verziók jegyáraival.

F: Ha valaki Magyarország keleti felébe utazik csak, az akár ezzel a délutáni vonattal is jöhet. Az árak megegyeznek az A-B verziók jegyáraival.

G: Akárcsak az odaúti “G” verzió, ez sem épp a legkényelmesebb, több órás éjszakai, záhonyi várakozásra kell készülni (ennek egy része opcionálisan Csapon is eltölthető, ugyanis van egy későbbi kishatárforgalmi vonat, ami 3:28-kor indul, és 2:46-ra ér Záhonyba). Cserébe kora este elég elindulni hazafele. Ez a vonat Budapesten a Keleti-pályaudvarra megy, nem a Nyugatiba.

kepatmeretezes_hu_20160831_164727

Elővárosi vonat (elektricska) utastere. Ungvár és Munkács felé közlekednek ilyen vonatok.

Munkács

A legfontosabb fővonal Ukrajna belseje felé Munkácson keresztül halad, így erre egész sok vonat közlekedik, helyi és távolsági vonatok egyaránt. Munkácsra elméletileg átszállás nélkül is el lehet jutni, a napi Budapest-Kijev közvetlen kocsi igénybevételével, ám a hálókocsi-felár miatt ez a verzió nem igazán éri meg, ráadásul a tengely-átszerelés miatt nem is gyorsabb, mint az átszállásos verzió. Munkácson túlhaladva, Szolyva és Volóc is ezen a vonalon fekszik, utóbbitól mindössze néhány kilométer a Vereckei-hágó, így érdemes ellátogatni ide is.

DSCF3189

Munkács vára a vonatablakból.

Budapest-Munkács irány

ÁllomásABCDE
Budapest-Nyugati-8:28-13:2319:40*
Szolnok-9:50-14:3821:04
Debrecen4:1811:34-15:5422:48
Nyíregyháza5:0312:48-16:3123:23
Záhony (érk)6:1413:57-17:210:15
Záhony (ind)6:3414:22-18:021:10
Csap (érk)7:5215:40-19:202:18
Csap (ind)9:0617:0017:5621:056:00
Bátyú (Batevo)9:3417:2118:2321:336:31
Munkács (Mukacsevo)10:2417:5619:1022:257:24
Szolyva (Svaljava)-18:31--9:00
Volóc (Volovets)-19:06--9:45

Csaptól Munkács felé haladva a vonatok először Csap és Bátyú között átrakó- és rendező-pályaudvarok sokaságán haladnak keresztül. Itt a vonatok még nem haladnak túl gyorsan 40-50-es tempó az, amire számíthattok. Bátyú után a vonal a Kárpátok felé fordul, és a haladás is felgyorsul, Munkácsig már inkább 70-80km/órás sebesség a jellemző.

A: Kelet-Magyarországról érkezőknek lehet lehetőségük ezzel a korai vonattal menni Munkácsra. Ha valaki Debrecen-Nyíregyháza környékéről mondjuk Kijevbe utazna, az elmehet ezzel a vonattal Munkácsig, megnézheti a híres várat és a kicsiny belvárost, mielőtt koraeste tovább utazna Kijevbe. De ha csak Munkács a cél, akkor is érdemes lehet korán megérkezni :).

B: Csaptól a 81-es számú, „Deszna” nevet viselő Ungvár-Kijev (Uzhgorod-Kyiv) vonattal kell tovább utazni. Mivel ez távolsági vonat, így nem a legideálisabb, csak hálókocsikkal közlekedik, emiatt jóval drágább, mint a helyi vonatok, de Munkácson túli célállomásokra legegyszerűbben mégis csak ezzel lehet eljutni. Ezen a vonaton ráadásul az ukrán vasút rendszere csak fülkés hálókocsiba enged foglalni, így egy Csap-Munkács útra 113 UAH-t kell kipengetni, Szolyváig 119 UAH, míg Volócig már 126 UAH a jegyár.

C: Ez a verzió Csapig megegyezik az előzővel, Csapon kell egy órával többet várni, és a Szjanki-Munkács (Szjanki-Mukachevo) vonattal tovább utazni. Erre sokkal barátibb áron mérik a jegyeket, Bátyúig 6 UAH, Munkácsig 9 UAH egy jegy.

D: Csaptól az utolsó helyi vonattal lehet Munkácsig utazni, igaz, elég későn ér Munkácsra ez a vonat, cserébe nem kell túl korán elindulni Budapestről sem. A jegyárak megeegyeznek a “C” verzióval.

E: Budapestről (figyelem, ez a vonat nem a Nyugatiból, hanem a Keletiből indul !) az utolsó záhonyi vonattal lehet elérni a napi első Csapról Munkácson át Lvivig közlekedő vonatot. Ezzel a járattal a Kárpátok is olcsón elérhető. Sajnos ez az eljutás nem túl kényelmes a hosszú, éjszakai várakozások miatt.

Munkács-Budapest irány

ÁllomásABCDE
Volóc (Volovets)--10:07-18:38
Szolyva (Svaljava)--10:41-19:21
Munkács (Mukachevo)5:408:2511:1417:2820:57
Bátyú (Batevo)6:269:0811:4618:2021:40
Csap (érk)6:559:3612:1218:5022:08
Csap (ind)8:2210:2514:2020:223:28
Záhony (érk)7:409:4313:3719:402:46
Záhony (ind)8:0310:3014:4020:033:44
Nyíregyháza9:1211:1215:3021:124:36
Debrecen10:2612:2616:0122:265:19
Szolnok12:1014:1017:20-6:56
Budapest-Nyugati13:3215:3218:37-8:20*

A: Munkácsból legkorábban ezzel a Munkács-Szjanki (Mukachevo-Szjanki) vonattal érdemes elindulni. A jegyárak megegyeznek az odaúti „A”, “C” és „D” verziók jegyáraival.

B: Szintén egy Munkács-Szjanki helyi vonattal utazhatunk ebben a verzióban, sajnos a nap folyamán ez az utolsó, melynek még van csatlakozása Budapest felé. A 8:25-ös indulás Munkácsról szerintem nem vészes, és Csapon csak egy keveset kell vára.

C: A 81-es számú „Deszna” nevű vonaton visszafelé is csak másodosztályú hálókocsiba lehet jegyet venni, így az árak megegyeznek az odaúti „B” verzióval.

D: Ha nem akartok egész Budapestig eljutni, akkor ez a délutáni vonat is megfelelő lehet nektek. Ehhez csatlakozik az utolsó Csap-Záhony járat, melyről Záhonyban az utolsó debreceni vonatot még el lehet érni (mondjuk azért kicsit iparkodni kell:)).

E: A napi utolsó vonat utasait sajnos 5 órás éjjeli, csapi várakozásra kényszeríti a menetrend. Ez nem túl biztató, de azért be lehet vállalni. Ez a vonat aztán a napi első Záhony-Budapest IC-hez csatlakozik. Fontos, hogy ez a vonat Munkácson több mint egy órát áll, mielőtt továbbindulna Csapra.

Beregszász

A legnagyobb magyar többségű város Ukrajna területén Beregszász. Ez a város sajnos kissé kiesik a főbb vasúti közlekedési útvonalakról, így ide már kicsit kevesebb lehetőségünk van eljutni, de azért ez sem megoldhatatlan. Beregszászon túl is több érdekes város várja az utazót, úgy mint Nagyszőlős, Huszt és Técső. Ha Técsőtől keletre szeretnénk utazni, Aknaszlatinába, vagy Rahóba, akkor viszont buszra kell szállni (Rahó megközelíthető Ukrajna belseje, Kijev és Lviv felől, de Magyarország felől érkező utasoknak ez nem reális opció).

Beregszász vasútállomása.

Beregszász vasútállomása.

Budapest-Beregszász irány

ÁllomásABC
Budapest-Nyugati-6:2819:40*
Szolnok-7:5021:04
Debrecen4:189:3422:48
Nyíregyháza5:0310:4823:23
Záhony (érk)6:1411:570:15
Záhony (ind)6:3412:231:10
Csap (érk)7:5213:402:18
Csap (ind)9:4916:433:51
Bátyú (Batevo)10:1117:104:17
Beregszász (Beregovo)10:4517:464:58
Nagyszõlõs (Vinogradov)11:2818:425:52
Királyháza (Koroljevo)11:4319:026:16
Huszt12:0818:487:03
Técsõ (Tjacsiv)12:4419:327:50
Aknaszlatina (Szolotvino)13:36-9:08

Ezek a vonatok visznek a leginkább magyarlakta vidékekre, Beregszász és környéke még ma is többségében magyarok lakta terület, de sok magyar él Técső és Nagyszőlős környékén is. A vonatok Csap és Bátyú között a Csap-Munkács-Lviv-Kijev fővonalon közlekednek, így itt aránylag gyorsan haladnak. Bátyútól keletre azonban a Bátyú-Aknaszlatina mellékvonalon haladnak a vonatok, ahol sajnos a pályaállapotok már nem olyan jók, a vonatok sokszor szinte lépésben haladnak. Persze Ukrajna legtávolabbi, legfélreesőbb helyén ez nem túl meglepő, gondoljunk csak arra, milyen pályaállapotok vannak kis hazánk egy-egy mellékvonalán. Ennek ellenére a vonatos utazás megéri, hiszen a vonatok pontosak és nagyon olcsók, valamint a tájat is kényelmesen szemlélhetjük, amint a vonat ablaka előtt elvánszorog :).

A: Kelet-Magyarországon élők elérhetik a Kijev-Aknaszlatina vonatot is Csapon. Ez távolsági vonat, így a jegyek picivel drágábbak mint a helyi vonatokon (lásd. a B pontban). Mivel a vonatot nappali utazásra veszitek igénybe, így a plackart kocsi tökéletesen megfelelő, erre a jegyek Beregszászig 52 UAH, Nagyszőlősre 55 UAH, Királyházára 56 UAH, Husztra 57 UAH, Técsőre 60UAH, Aknaszlatináig pedig 62 UAH.

B: Az Ungvár-Técső helyijárat (Uzhgorod-Tjacsiv) sajnos csak pénteken és hétfőn közlekedik, utóbbi napon ráadásul csak Királyházáig. Cserébe igen olcsó Bátyúig mindössze 6 UAH, Beregszászig 10 UAH, Nagyszőlősig 13 UAH, Királyházáig 14 UAH, Husztig 16 UAH, míg Técsőig 19 UAH a jegyár.

FONTOS!  Ez a járat Csapon nem biztos, hogy a megszokott állomásról indul, ugyanis a menetrendben csak “Csop-Perevalocsna Baza” megállóhoz van indulási idő feltüntetve. Sajnos pontosan én sem tudom, hogy ez a megálló hol van, de mindössze 400m-re található a normál állomástól. Csapon elég sokan tudnak magyarul, akár az állomáson is, nyugodtan kérjetek segítséget, ezzel a vonattal kapcsolatban. Ha valaki tudja, hogy pontosan hol található ez a peron, valamint, hogy ez a vonat érinti a rendes nagyállomást Csapon, akkor kommentben írja meg, és frissítjük a cikket.

C: Budapestről (figyelem, ez a vonat nem a Nyugatiból, hanem a Keletiből indul !) az utolsó záhonyi vonattal kell elindulni. Csapra késő éjjelre lehet így megérkezni. Szerencsére a Lviv-Aknaszlatina vonat aránylag jól csatlakozik ehhez a járathoz, alig egy órát kell várni Csapon (a vonat Lvivből 3:31-re érkezik meg). Aki egészen Kárpátalja keleti részére utazik akár még alhat is egyet a vonaton. A jegyárak gyakorlatilag megegyeznek az A verzió áraival.

Beregszász fele közlekedő dízel-motorvonat utastere.

Beregszász fele közlekedő dízel-motorvonat utastere.

 

Beregszász-Budapest irány

ÁllomásABCD
Aknaszlatina (Szolotvino)---17:46
Técsõ (Tjacsiv)2:22--18:58
Huszt3:00-12:3119:53
Királyháza (Koroljevo)3:336:2012:5820:47
Nagyszõlõs (Vinogradov)3:516:3913:1521:05
Beregszász (Beregovo)5:007:4614:0221:50
Bátyú (Batevo)6:028:30/9:0614:4122:25
Csap (érk)6:289:3615:0822:47
Csap (ind)8:2210:2516:153:28
Záhony (érk)7:409:4315:332:46
Záhony (ind)8:0310:3016:033:44
Nyíregyháza9:1211:1217:124:36
Debrecen10:2612:2618:265:19
Szolnok12:1014:1020:106:56
Budapest-Nyugati13:3215:3221:328:20*

A: FIGYELEM! Ez a Técső-Ungvár (Tjacsiv-Uzhgorod) vonat csak hétfőnként közlekedik. Igen korán indul, és ez az egyetlen helyivonat, mellyel egész Técsőtől el lehet jutni Csapig úgy, hogy aznap még legyen csatlakozás Budapest felé. A jegyárak itt megegyeznek az odaúti “B” verzió jegyáraival.

B: Ez a verzió plusz egy Bátyúi átszállást tartalmaz. Bátyúig a Királyháza-Bátyú (Koroljevo-Batovo) vonattal kell elmenni. Bátyúnál a két időpont közül az első értelemszerűen ennek a vonatnak az érkezési ideje, a másik pedig a következő vonat továbbindulásának ideje. Ez utóbbi egy Munkács-Szjanki vonat. A jegyárak az átszállástól függetlenül megegyeznek az előző verzió áraival, csak kérjük a jegyünket Csapig.

C: Huszttól közlekedik ez a vonat, méghozzá Ungvárig (Huszt-Uzhgorod), azonban kizárólag pénteken és vasárnap. A jegyárak megegyeznek az előző két verzió áraival.

D: Az Aknaszlatina-Lviv távolsági vonattal minden nap el lehet jutni Kárpátalja keleti részéről Budapestre. Hátránya ennek az opciónak, hogy éjszaka közel 5 órát kell Csapon várakozni. Az árak megegyeznek az odaúti “A” opció jegyáraival.


DSC_0075

A Kárpátaljai Magyar Főiskola épülete Beregszászon.

Utazás Ukrajna Kárpátalján túli területeire

Az igazi Ukrajna persze a Kárpátoktól keletre kezdődik. Történelmi nagyvárosok, mint Lviv (Lvov, Lemberg), Ternopil, Kijev és Odessza várják az utazókat. Odessza több kilométeres homokos strandja ideális hely a pihenésre, kikapcsolódásra vágyóknak is. Míg Kárpátalján helyi, nappali vonatokkal is el lehetett érni célunkat, addig ezekbe a távoli nagyvárosokba már távolsági vonatra kell szállni. Ezek a vonatok éjszaka közlekednek, kizárólag hálókocsikkal. A hálókocsis vonatokról részletesebben egy külön írásban ide kattintva olvashattok.

DSC_0752

Lviv óvárosa UNESCO-világörökségi helyszín.

Budapest-Lviv-Kijev/Odessza irány

ÁllomásABCDEF
Budapest-Nyugati7:238:2813:2313:2315:2019:40
Szolnok8:399:5014:3814:3816:3921:04
Debrecen9:5111:3416:0216:0218:1422:47
Nyíregyháza10:3112:4816:3616:3618:4623:19
Záhony (érk)11:1613:5717:2817:2819:360:11
Záhony (ind)12:2314:3718:2918:2920:151:10
Csap (érk)13:4015:5519:4719:4721:332:28
Csap (ind)17:0017:0020:3520:5623:075:15
Lviv (Lvov, Lemberg)22:2422:202:053:465:5510:10
Ternopil-0:384:275:40--
Hmelnickij-2:276:307:42--
Kijev-7:26-13:44-17:11
Odessza--14:48---

A: A közvetlen Budapest-Lviv kocsi menetrendje. Nagyon drága, és mint láthatjátok nem gyorsabb, mint a „B” verzió (sőt!), de ha valaki nagyon fél a több átszállástól, akkor ez a legegyszerűbb megoldás. Lvovig 98 euró a legolcsóbb retúrjegy, az egy irányú jegy ezennek a fele.

B: Ha bevállaljátok az átszállást, akkor ez a nap első vonata, a 81-es számú Ungvár-Kijev viszonylatú „Deszna”. Lvivig másodosztályon 169, első osztályon 374 grivnyát kell fizetni. Ezzel a vonattal elérhető Ternopil és Hemlnickij is, de ezekbe a városokba elég lehetetlen időkben érkezik a vonat, így érdemesebb a későbbi, Szolotvino-Kijev vonatot választani (lásd a „D” verziót).  Ezen a vonaton, Kijevig másodosztályon 295, első osztályon 698 UAH a jegyár.

C: Az odesszai járat, a 108-as számú „Hadzsibej” névre hallgató vonat, ezzel Kijev természetesen nem érhető el, de Lviv, Ternopil és Hmelnickij igen. Lvivig 3-ad osztályon 67 UAH-t kell fizetni. Ternopilbe utazóknak a 3-ad osztály 97 UAH, a másod  143UAH, Hmelnickijbe a 3-ad osztály 105 UAH, a másod 158 UAH míg Odesszába harmad osztályon 146 UAH, másod osztályon 237 UAH, első osztályon pedig 546 UAH-ért juthatunk el.

D: A nap második kijevi vonata a Szolotvino-Kijev járat, ez annyiból jobb, mint a korábbi “Deszna”, hogy harmad osztályú kocsi is van rajta, így olcsóbban lehet vele Kijevbe jutni. Kijevig tehát plackarton 130UAH, kupé kocsiban 293UAH míg Luksz osztály választása esetén 693UAH-t kell fizetni.

E: Ha kora reggelre szeretnétek Lvivbe érni, akkor érdemes ezt a verziót választani. Kényelmes délutáni időben lehet Budapestről elindulni, így ebből a szempontból sem rossz ez a verzió. Csaptól Lvivig plackarton 62 UAH, kupe kocsiban pedig 110 UAH a jegy. Egy Lvivi utazás részletes leírását, melynek során ezt a vonatot is igénybe vettem, itt olvashatjátok.

F: A (Bécs-)Budapest-Kijev közvetlen kocsi menetrendje. Erre egy oda-vissza jegy 128 euróba kerül, szerintem ez nem feltétlenül éri meg, de mint írtam, ha valaki nagyon nem szeretne sokszor átszállni, annak jó lehet ez az opció. Figyelem, ez a vonat nem Budapest-Nyugati pályaudvarról indul, hanem a Keletiből!

Ukrajnában a távolsági vonatok nagyon hosszúak...

Ukrajnában a távolsági vonatok általában nagyon hosszúak…

Kijev-Lviv-Budapest irány

ÁllomásABCDEF
Odessza-----21:17
Kijev (indulás)14:07-16:41-21:02-
Hmelnickij--22:34-2:155:47
Ternopil--00:32-4:127:40
Lviv (Lvov, Lemberg)21:0020:402:526:466:4610:10
Csap (érk)1:373:319:2312:1212:1215:31
Csap (ind)3:285:3010:2514:1014:1016:25
Záhony (érk)2:464:489:4313:2713:2715:43
Záhony (ind)3:415:1910:0314:2914:2916:03
Nyíregyháza4:336:0911:1215:1915:1917:12
Debrecen5:166:4812:2615:5115:5118:22
Szolnok6:528:2014:1017:2017:2020:13
Budapest-Nyugati8:20*9:3715:3218:3718:3721:32

A: A közvetlen Kijev-Budapest (-Bécs) vonatkocsi menetrendje. Ez a vonat Budapesten nem a Nyugati-pályaudvarra, hanem a Keletibe megy.

B: A Lviv-Aknaszlatina vonat menetrendje, mellyel kora hajnalra lehet Csapra érni. A jegyárak megegyeznek az odaúti “E” verzió áraival.

C: Kijevből a 13-as számú vonat indul korábban , ezzel egész korán haza is lehet érni Budapestre, illetve ez a vonat tartalmaz 3-ad osztályú kocsit, így aki olcsón akar utazni, annak ezt a vonatot érdemes választania. Aki esetleg évek óta jár Ukrajnába, annak szempont lehet, hogy ez a vonat a kevésbé használt Uzsoki-hágón kel át, erre eddig csak az egy szem Lviv-Szolotvino éjszakai vonat közlekedett, de az az éjszaka közepén kelt át itt, vagy lehetett menni elektricskával, de arra egy egész napot rá kellett akkor szánni. Ezzel a járattal viszont aránylag kényelmesen beutazható ez a szép vonal is. Az árak megegyeznek az odaúti „D” verzió áraival.

D-E: Csak a miheztartás végett szerepel külön oszlopban a közvetlen Lviv-Budapest kocsi („C”), és a Kijev-Lviv-Budapest átszállásos verzió („D”) menetrendje, mert mint láthatjátok a kettő Lvivtől teljesen ugyan az. Az árak a közvetlen kocsinál ismertek, az átszállásos verzió esetében az odaúti „B” verzió jegyárai játszanak.

F: Az Odessza-Ungvár vonat menetrendje. Jól látszik, hogy az egész napot strandolással, pihenéssel lehet még tölteni, csak este 9-kor kell felszállni a vonatra. A több mint 1400km-es távolság ellenére másnap este 9-kor már Budapesten lehet az ember. Nem is rossz!. A jegyárak megegyeznek az odaúti “C” verzió áraival.

A közvetlen Kijev-Budapest hálókocsi Záhonyban.

A közvetlen Kijev-Budapest hálókocsi Záhonyban.

Alternatív lehetőségek Odesszából hazafele

Azok kedvéért, akik keveslik a napi egy követlen vonatot, alább bemutatok néhány alternatív hazajutási lehetőséget Odesszából. Mivel itt sok átszállás van, ezért a táblázatban azokat az időpontokat, ahol át kell szállni, külön csillaggal (*) jelöltem.

20170615_114441

Odesszai tengerpart.

 ABCDEFG
Odessza indulás21:4422:25-13:0316:44
Kijev érkezés10:587:10---
Kijev indulás--14:07-16:4121:02-
Zsmerinka érkezés---18:1920:32-
-
Zsmerinka indulás----20:52--
Lviv érkezés--19:50-2:266:204:24
Lviv indulás--21:00-2:526:466:46
Bátyú érkezés-----11:4411:44
Bátyú indulás-----11:4611:46
Csap érkezés--1:37-9:23*12:12*12:12
Csap indulás--3:28-10:25*14:10*14:10
Záhony érkezés--2:46-9:43*13:27*13:27
Záhony indulás--3:41-10:03*14:29*14:29
Nyíregyháza--4:33-11:1215:1915:19
Debrecen érkezés--5:16-12:2615:5115:51
Debrecen indulás-------
Szolnok+-6:52-14:1017:2017:20
Budapest--8:20-15:3218:3718:37

A-B:  Ha az odesszai nyaralást összekötnétek egy kis kijevi városnézéssel, akkor ezt simán megtehetitek. Vonatozzatok el Kijevbe, majd onnan jöhettek a fent már részletezett Kijev-Ungvár/Budapest vonatok egyikével. Ez azért is jó megoldás, mert Kijev jó kis hely, egy napra simán megéri ellátogatni ide is. Naponta legalább 2 éjszakai vonat van Odessza és Kijev között. Az “A” oszlopban az olcsóbb, 148-as számú vonat menetrendje található, erre a jegyárak a következő képen alakulnak: Plackart: 110UAH, Kupe: 238UAH, Luksz: 372UAH. A “B” oszlopban a drágább 106-os számú vonat menetrendje található, ebben nincsenek plackart kocsik, a kupe jegy 415UAH, míg az első osztályért 867 UAH-t kérnek el. Ezeket a vonatokat aztán a C,E és F oszlopokban lévő Kijev-Ungvár/Budapest vonatokkal lehet kombinálni, ezekről részletesen olvashattatok az előző bekezdésben.

DSC_2042Hosszú vonatok Odessza pályaudvarán.

D : Kedd kivételével minden nap közlekedik egy Odessza-Vinyica nappali vonat. Ez még jó időben indul így Zsmerinka állomáson (mely egy nagy vasúti csomópont nyugat-Ukrajnában) kényelmesen át lehet szállni a Kijev-Szolotvino vonatra (F oszlop). Ez a vonat csak másodosztályú, ülőkocsikkal közlekedik, egy jegy 85UAH-ba kerül. Zsmerinkától Csapig plackarton 110, kupéban 238, első osztályon pedig 552 UAH egy jegy.

DSCF2937

A kijevi Szent Szófia székesegyház.

G: Páros napokon (nyári szezonban pedig elvileg naponta) közlekedik a Belgorod Dnyisztrovszkij-Csernyivci vonatjárat. Ezzel Odesszából Lvivig kell utazni, igaz kissé korán érkezik ez a vonat, cserébe még el lehet vele érni a Lviv-Budapest közvetlen kocsit. A plackart jegy Odessza-Lviv viszonylaton 116UAH, kupéban pedig 180UAH.

20170616_190733

Vonat Csernyivciben.

Utazás közép- és kelet-Ukrajnába

 

Közép és kelet-Ukrajna nem az a kifejezett turista-paradicsom, de egy-két érdekesebb város itt is található. A háború ma már egyre alacsonyabb intenzitással, egyre kisebb területre húzódik vissza, így egyre több vonat közlekedik egészen keleti, szinte az orosz határ melletti célpontokra is. Ezeket a régiókat azért még ma sem ajánlanám, de mostanában már kelet-Ukrajna egyre nagyobb része válik biztonságosan járhatóvá. Zaporozsje kozák faerődje, Krivoy Rog bányái, Harkov és Dnyipropetrovszk szocialista belvárosai esetleg érdekesek lehetnek az Ukrajnába látogatóknak. Ha ti is szeretnétek felfedezni Ukrajna ezen kevésbé ismert vidékeit, akkor jó helyen jártok :)!

S6301693

Kozák faerőd Zaporozsje városában a Dnyepper egyik szigetén. Háttérben Európa egyik legnagyobb vízerőműve.

Nem olyan részletesen, mint fent, de azért az ide utazóknak is próbálunk kicsit segíteni. Ezek a helyek Csapról már nem közelíthetők meg átszállás nélkül, szerintem a legideálisabb egy kijevi átszállással tervezni az utazást ezekre a helyekre, de mindegyik városból több nyugat-Ukrajnai nagyváros is megközelíthető (Lviv, Odessza stb.), ha valaki inkább erre tervezné útját, az az ukrán vasút honlapján bátran nézelődhet (link lent, a cikk alján). Az alábbi táblázatokban csak a naponta közlekedő vonatokat tüntettem fel (a biztosabb tervezhetőség végett), ezeken kívül vannak ritkábban 2 naponta, vagy csak a hét bizonyos napjain közlekedő járatok, érdemes az ukrán vasút honlapján is nézelődni. Továbbá azokat a vonatokat sem írtam bele az alábbi táblázatokba, melyek használata esetén Kijevben éjszakázásra kényszerül az utazó. Tehát például kelet-Ukrajna felé a Kijevből nagyon korán reggel induló járatok nincsenek benne a táblázatban, mert ezeket a Magyarország felől jövő vonatokkal nem lehet elérni. Fontos, hogy a lenti vonatok egy részének nem a táblázatban szereplő utolsó város a végállomása!

 ABCDEFGHIJKL
Kijev (indulás)13:3117:3418:0018:5519:2519:4120:4821:1821:2522:2223:000:22
Harkov18:11-22:41----6:51-6:25-8:26
Dnyipropetrovszk (Dnyipro)-23:11-2:38-2:53----6:47-
Krivoy Rog----2:58-4:37-6:05---
Zaporozsje---4:417:505:05--10:52---

A-B-C: Ezek nappali “Intercity+” márkajelzésű vonatok, melyeket Kárpátalja felől jövet el lehet érni Kijevben. Általában gyorsabbak, mint az éjszakai vonatok, jellemzően ezek a vonatok Ukrajna legjobb állapotban lévő szerelvényeiből vannak összeállítva. Cserébe a kényelemért, és a gyorsaságért kissé drágábbak a többi vonatnál. A fent jelzett városokba a másodosztályú kocsiba 200-300 UAH között mozognak az árak, míg első osztályon 300-400UAH között kell fizetni.

D-K : Ezek különböző éjszakai vonatok, melyeken a már megszokott, három komfortkategória érhető el. Plackart kocsiba a jegyek 100 és 200 ukrán grivnya között mozognak célállomástól, és a vonat exkluzivitásától függően. Kupé választása esetén 150 és 300 UAH közötti jegyárakkal találkozhattok. Ha pedig az első osztály kényelmére vágytok, akkor 300 és 750 grivnya közötti összeget kell leszurkolnotok. Főleg ez utóbbi esetben érdemes résen lenni, mert ugyanarra a célállomásra, két vonaton két teljesen különböző áron lehetnek a jegyek, és sokszor a különbség több mint kétszeres!

L: Bár éjszaka közlekedik, ez is egy ülőhelyes expressz-járat, így ezen a vonaton csak ülőkocsik érhetők el. Hogy ennek mi értelme van, azt én sem tudom megmondani. Egyetlen előnye, hogy sokkal olcsóbb, mint a nappali ülőkocsis vonatok, másodosztályra 100, elsőre is csak 120 UAH egy jegy. De ennyiért már 3-ad osztályú hálókocsiban is lehet utazni, szóval ennek tényleg nem sok teteje van.

S6308042

A harkovi pályaudvar.

 ABCDEFGHIJKL
Zaporozsje----15:4117:41--21:55--23:22
Krivoy Rog6:23---21:0122:21----23:53-
Dnyipropetrovszk (Dnyipro)--7:10----22:250:15--1:48
Harkov-7:23-13:16--22:07--22:39--
Kijev (érk)11:5212:0312:5117:575:025:566:236:597:588:238:299:35

A-B-C-D: Ezek itt is nappali “Intercity+” márkajelzésű vonatok. Előnyük, hogy még aznap el lehet érni Kijevben a Kárpátalja felé menő vonatokat, így aránylag gyorsan haza lehet ezekkel érni. Hátrányuk, hogy kissé drágábbak az éjszakai vonatoknál, és Kijevben kevesebb időt lehet eltölteni (már ha ez szempont). A jegyárak megegyeznek az odaúti “A-B-C” pontban részletezettekkel.

E-L : És ismét az éjszakai vonatok birodalmában járunk, a jegyárak a fenti “D-K” verziókkal egyeznek.
S6302636

Éjszakai vonat szerelvénye Ungváron.

Gyakorlati tudnivalók

Hogyan zajlik az útlevél-ellenőrzés, és a határátkelés vonattal, mikre kell figyelni az átszállásnál Záhonyban és Csapon?

Sokan talán megrettennek attól, hogy kétszer is át kell szállni ezen az úton (ha Ukrajna önmagában nem lenne elég ijesztő :)), pedig semmi lehetetlen nincs az egész procedúrában. A most következő bejegyzésben röviden elolvashatjátok, hogy hogyan néz ki a vonatos határátkelés Magyarország és Ukrajna között.

Odaút

Záhonyba érkezés után egy kis, egy kocsiból és egy mozdonyból álló vonatot kell keresni (a mozdony nem biztos, hogy rá van csatolva), melyen tábla jelzi az útvonalat : „Záhony-Chop”. Erre kell felszállni, lehetőleg a menetrendi indulás előtt 10-15 perccel, ekkor ugyanis megkezdődik az útlevél-ellenőrzés. A magyar határőrök végigjárják a vonatot, ez pár percet vesz igénybe. Ez után a vonat elindul, és hamarosan eléri a Tisza hídját, közben jön a magyar kalauz, aki ellenőrzi a jegyeket. A Tiszán átkelve már Ukrajnában vagyunk, a vonat hamarosan meg is áll a puszta közepén. Itt egy kis határőr-laktanya található. A határőrök körbejárják a vonatot, egyikük fel is száll. Neki még nem kell útlevelet mutatni. A vonat ez után tovább indul, és szép lassan bedöcög Csap állomásra. Az út nem hosszú alig 5 kilométer, ezt kb. 15 perc alatt teszi meg a vonat. Csapon az útlevél-ellenőrzés nem a vonaton zajlik, hanem az állomás-épületben. A vonatról le kell szállni, és az állomás-épületen lévő nyitott ajtón kell bemenni, a peronon oldalanként 1-2 katona vigyáz, nehogy elkóboroljon valaki, így a helyes utat nem lehet elvéteni, csak a tömeget kell követni. A csarnokba lépve látszanak is a kis határőrbódék, ahova egyesével lehet menni. Az útlevelet be kell adni, a határőr feltehet egy-két kérdést, de semmi komolyra nem kell készülni. Tovább haladva a teremben jön a vámvizsgálat, 2-3 vámos áll egy-egy asztal mögött. Hozzájuk is egyesével lehet menni, picit beletúrhatnak a táskába, esetleg feltesznek egy-két kérdést, és már mehetünk is tovább. A vámterületet az állomás csarnokától elválasztó falon egy kis ajtó van nyitva, erre kell elhagyni a termet, és már meg is érkeztünk Ukrajnába. Az egész procedúra nem tart tovább 10-15 percnél, a vámosok és határőrök általában tudnak magyarul. Az egész átkelés, a záhonyi felszállástól az ukrán vámvizsgálat végéig kb. 40-45 percet vesz igénybe, ami töredéke az autós átkelés sokszor több órát igénybe vevő idejének, már csak ezért is megéri vonattal menni.

A Záhony - Csap kishatárforgalmi vonat.

A Záhony – Csap kishatárforgalmi vonat egyetlen kocsija.

 

Visszaút

A visszaút a következő képen néz ki: A záhonyi vonat indulása előtt 20-30 perccel kinyitják a vámterület ajtaját (meg lehet figyelni, ahogy az emberek már ez előtt az időpont előtt szépen lassan elkezdenek sorban állni a bejárati ajtónál, szerintem a sorba felesleges túl korán beállni). A bejáratnál egy hölgy először a vonatjegyet ellenőrzi, utána az idefelé már megismert vámosok asztalaihoz kell menni, majd jönnek a határőr-bódék. Ha visszakaptuk az útlevelünket, akkor a csarnok végében kell várakozni. Bár a vonat bent áll, még nem lehet rá felszállni, az ajtó zárva van. Függetlenül attól, hogy mennyi idő alatt végeznek az emberek átvizsgálásával, az ajtót csak a vonat indulása előtt 1-2 perccel nyitják ki (ezért nem érdemes a kis ajtó előtti sorba beállni), ekkor tódul mindenki fel. A nagy nyomakodás annak szól, hogy a magyar határőrök majd elejétől hátra fele fogják átvizsgálni a vonatot, így aki a vonat elején foglal helyet, az hamarabb végez. Szerintem ezért kár nyomakodni, kb. 10 perc eltérés van, de persze mindenki maga dönti el, hogy részt kíván-e venni ebben a játékban. Felszállás után szinte egyből indul is a vonat. A Tisza hídja előtt ugyanúgy, ahogy odafele, vissza fele is megáll a vonat, a határőrök körbejárják, az egy szem határőr, aki Csapon felszállt, itt leszáll. A vonat pár perc múlva tovább indul, és rövidesen begördül Záhonyba. Itt meg kell várni, míg a magyar határőrök, majd vámosok is a színünk elé járulnak. Ha végeztek velünk, akkor nem kell megvárni a többieket, előrefele le lehet szállni a vonatról.

Hasznos linkek

 

A jegyvásárlás gyakorlati tudnivalóit is összeszedtük nektek, azt itt olvashatjátok:Gyakorlati útmutató ukrán vonatjegyekhez

Az ukrán vasút honlapja, ahol a távolsági vonatok menetrendjeire lehet keresni (angolul): www.uz.gov.ua/en

A Lvivi vasút honlapja, ahol a kárpátaljai helyi vonatok menetrendjei érhetőek el (kizárólag ukránul): http://railway.lviv.ua/schedule/suburban/

A MÁV honlapja: www.mavcsoport.hu

Fontos! A fenti menetrendek, és árak tájékoztató jellegűek! Az oldalt szabadidőben, munka mellett készítjük, ezért az adatok naprakészségéért nem tudunk felelősséget vállalni. Utazás előtt mindig tájékozódjatok a hivatalos menetrendekből is!

Utoljára frissítve: 2018.03.16.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

34 gondolatok ezen: “Ukrajna: Vonattal legnagyobb szomszédunkhoz

  1. Pingback: Kijev, a hagymakupolás katedrálisok városa - Intravel

  2. Czinki Tibor

    Gratulálok a weblaphoz,amely hiánypótló, a cikk pedig egy nagyon részletes és mindenre kiterjedő írás!

    Némi tapasztalatom nekem is van a témában: 2013. áprilisában jártam egy barátommal Lvivben és Kijevben vonattal egy csütörtök délután Budapestről induló, majd vasárnap este ugyanitt végződő hosszú hétvége keretében, amely bár maradandó élmény, de mégiscsak egy erőltetett menet volt. Idén májusra tervezem, hogy visszatérek, ezúttal a feleségemmel mennénk repülővel Kijevbe az Eurovíziós dalfesztiválra és egy pár napos városnézésre.

    Lenne egy rövid kérdésem is: Csapon a vasútállomáson még mindig érvényesíteni kell a pénztárban némi hrivnyáért a Záhonyban vett négynapos retúrjegyet, vagy az utóbbi időben megszűnt ez az érthetetlen gyakorlat?

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Szia!

      Amennyire én tudom, még mindig kell érvényesíttetni, de én pont ezért külön jegyekkel utazok. Egyrészt ritkán megyek olyan rövid időre, hogy a 4 napba beleférjek, így régebben egy Záhony-Ungvár retúrt vettem, ez 30 napig érvényes. Viszont ez már picivel drágább és az érvényesítéssel együtt már majdnem ott tartott, mintha külön vettem volna a Záhony-Csap, majd a Csap-Záhony jegyet. Ezért az utóbbi időben már így utazom, és akkor legalább nem kell a retúrjegyet őrizgetni, az érvényesítés miatt pedig a csapi vasútállomáson ígyis-úgyis kellett sorban állni a pénztárnál.

  3. dieter

    Az internetes jegyvásárlásról tudsz valami infót? Korrekt oldalon lehet foglalni, kocsi alaprajzon, konkrét helyre, bankkártyás fizetéssel. Arról nem találtam semmit, hogy hol lehet átvenni a jegyet, vagy csak elég kinyomtatni, és mennyire megbízható egyáltalán. Több helyen olvastam, hogy hosszabb távon frekventáltabb időszakban napokkal hamarabb elfogyhat a jegy, és ezt nem az állomási pénztárban szeretném megtudni 🙂

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Az internetes jegyvásárlásról lesz külön , részletes bejegyzés 1-2 héten belül kész lesz. Képek, és részletes leírás lesz benne, megosztjuk majd facebookon, de ide is teszek majd be linket.

          1. Peter

            Szia !

            2016. augusztusában voltunk Ogyesszában, Csapról a 20.02-kor induló vonattal mentünk. A vonatjegyet az általad leírt neten vettem, de nekünk nem kellett a csapi pályaudvaron az igazolásra kiváltani a jegyet. Elég volt, hogy a a foglalás és vizakártyás fizetés után kinyomtattuk a két névre szóló jegyet és foglalást. A pravadnyica elfogadta, még útlevelet sem kért, pedig erre a net felhívja a figyelmet. Ezek szerint változott azóta valami ????

          2. ruba A Bejegyzés szerzője

            Szia!

            Nem, nem változott semmi. Kétféle vonat van, az egyikre on-line jegyet is adnak el, a másikra nem. Az előzőekre neten váltott jegyet már ki sem kell váltani, elég felmutatni a kocsikísérőnek a nyomtatott papírt. A másikra váltott on-line foglalást viszont ki kell váltani egy jegypénztárban még indulás előtt.

  4. Pingback: Gyakorlati útmutató ukrán vonatjegyekhez - Intravel

  5. Pingback: Igazán olcsó nyaralás: Lviv - Intravel

  6. Pingback: Csap, Ukrajna kapuja - Intravel

  7. Peter

    Szia, köszi a választ, akkor nyilván olyan vonatra foglaltam, ahol az egyszerűbb megoldás is ment.
    Egyébként pedig nagyon élvezem a volt SZU-beli útjaidról készült beszámolókat. Az ukrán vonatok leírása tökéletes. Én SZV-n utaztam tavaly, de a mellettünk lévő kocsi plackartos volt. A pravadnyicát megkértem, hogy hadd kukkatsak be ( beszélek oroszul, ergo nyelvi probléma nem volt), készségesen megmutogatott mindent, meg elmagyarázta, hogy mi hogy működik abban a kocsiban. Mit ne mondjak, hangulatosabbnak tűnt, mint az SZV-n a kétszemélyes fülke.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Köszönöm szépen, örülök, hogy tetszettek. Lesz még sok leírás itt, olyan helyekről is, amelyekről korábban nem volt 🙂

      1. Peter

        Örömmel várom.

        Ja, még valami: írtad, hogy nem tudod miért szednek pénzt a csapi állomáson, Magyarországra történő kiutazáskor. Ungvári ismerőseim azt mondták még anno, kb 15 éve, amikor elkezdték ezt a pénzbeszedést ( “bilet komposztyírováty”), hogy az állomás felújítására megy a pénz. Nos évekig semmi nem történt a lázas pénzgyűjtésen kívül, legutóbb augusztusban azonban nagy megelégedéssel konstatáltam, hogy a tranzitzóna már valamelyest ki lett pofozva… szóval van haladás, ha nem is rohamléptű

  8. Pingback: Vonattal Minszkbe - Intravel

  9. Pingback: Moszkva olcsón, vonattal - Intravel

  10. Pingback: A buszállomás trükk, avagy busz-menetrendek kelet-Európában - Intravel

  11. Pingback: Utazás Csaptól Kijevig vonattal - Intravel

  12. Pingback: Utazás szárazföldön Moldovába - Intravel

  13. Pingback: Ukrán vasútállomások szolgáltatásai - Intravel

  14. Pingback: Szárazföldön a Kaukázusba - Intravel

  15. Petrányi Károly

    Menetrendváltástól lesz még egy közvetlen vonat keleti szomszédainkhoz!
    A Hortobágy EC közvetlen kocsikkal Kijevig, illetve a Latorca IC Lvovig fog járni.
    A Hortobágy azok számára lesz jó megoldás, akik az ország nyugati feléből jönnek, vagy csak egyszerűen átszállás nélkül szeretnének menni egészen az ukrán fővárosig. Ezen kívül a menetvonala is barátságosabb a Latorcáéhoz képest.
    Véleményem szerint kicsivel jobb összeköttetésünk lesz Csappal, Munkáccsal, illetve Lvovval.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Köszi az infót, mi is értesültünk róla. A menetrendváltásra frissítjük majd a cikket :).

  16. Pingback: Odessza, a tökéletes nyaralási helyszín - Intravel

  17. Erki Péter

    Üdv!

    Köszönöm a részletes tájékoztatást. Nyáron Odesszába mennénk, de sajnálattal olvasom, hogy mennyire megnehezítették az ukránok az oda és visszajutást. Érdeklődöm, hogy ha autóval mennék Bátyúba, ott van-e valami gazdaságos és biztonságos parkoló? Nem nagyon szeretnék a vonatra várni és a várótermekben és a városokban éjszakázni. Magyarországon, Nógrád megyében lakunk.

    Tudnál számunkra javasolni egy élhető menettervet?

    Előre is köszönjük.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Kedves Péter!

      Sajnos Bátyúról, és az ottani parkolásról semmilyen információm nincs, így nem tudom sem ajánlani, sem ellenezni az ötletet. Viszont ha a vonatig mindenáron autóval szeretnétek menni, akkor én javaslom, hogy inkább Ungvárra menjetek, nagyobb város, jobban találhattok parkolót, és kevésbé szúr szemet egy “idegen” autó. Nógrádból valóban kissé macerásabb eljutni végig vonattal, így talán ez lehet a legjobb megoldás. Ungvárról 20:15-kor indul az odesszai vonat, ezt kocsival kényelmesen el lehet érni, visszaúton pedig 15:57-re érkezik.

  18. Pingback: Vonattal, Budapestről Szentpétervárra - Intravel

  19. Atesz70

    Nagyon hasznos írás, köszönöm. Ez alapján terveztem meg ungvári kirándulásomat.
    Annyi kiegészítéssel szeretnék élni, hogy ha a Latorca IC vonatot használjátok kishatármentiként, akkor meg kell venni a 6 km-es távra is a 695 forintos helyjegyet.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Szia!

      Köszi az infót, mi legutóbb 2016 nyarán mentünk a Latorcával kishatárforgalmi vonatként, akkor még nem kellett rá helyjegyet venni. Záhonyban hozzácsatolták ugyanazt a kishatárforgalmi kocsit, ami egyébként ingázik Csap és Záhony között, és arra a normál kishatárforgalmi jegy érvényes volt. Most hogy néz ki a vonat, az IC-rész megy át Csapra? Vagy most már csak az ukrán hálókocsiba lehet felszállni egy megállóra? Ezek alapján majd frissítjük természetesen a cikket, előre is köszi a segítséget!

      Üdv.:
      Balázs

  20. andras23vatai

    Szia!

    Az UZ alkalmazásban elmerülve arra lettem figyelmes, hogy március 25-től az Ungvár-Odessza vonat (107Л) ismét érinti Csap állomást, míg 24.-ig csak ternopili vagy kijevi átszállást ajánl. Ezt a jó hírt így elsőre nem hinném el, lehet csak valami hiba csúszott a rendszerbe, tudsz esetleg valamilyen biztos forrást, ahonnan meg lehetne ennek igazságtartalmáról rendesen bizonyosodni?

    Köszi előre is,
    András

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Szia!

      Én is úgy látom, hogy március 25-től megint betér az odesszai vonat Csapra. Ezt támasztja alá, hogy a jegyfoglaló rendszerben is tudok jegyet venni Csapról Odesszába, szóval biztos nem valami hibáról van szó. Köszi az észrevételt a hosszúhétvégén frissítem majd a cikket!

      Üdv.:
      Balázs

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.