Intravel

Pristina és Szkopje vonattal

Újabban komoly népszerűségnek örvend a magyarok körében mind Macedónia, mind Koszovó. A hirtelen jött népszerűség mögött leginkább az állam által is kissé megdotált WizzAir járatok állnak, az olcsó repülőjegyeket kihasználva sokan olyanok is ellátogatnak ebbe a térségbe, akik korábban nem mentek volna. A sok utazás miatt aztán szépen lassan beépülnek ezek a helyek a köztudatba, és még olyanok is nekivágnak az útnak, akiket még egy olcsó repülőjeggyel sem lehetett meggyőzni.

Természetesen a két országban akad bőven látnivaló, hiszen ha nem lenne semmi, akkor az olcsó repjegyek önmagukban nem tudnák sokáig fenntartani az érdeklődést. Azoknak akik ellátogatnának Macedóniába és Koszovóba, de kicsit kalandosabb módon utaznának, bemutatjuk a szárazföldi (leginkább vonatos) eljutási lehetőségeket a két ország fővárosba.

DSCF6928

Koszovói táj a vonat ablakából

Budapest-Belgrád/Belgrád-Budapest

 

Az út első lépésében Belgrádig kell eljutni. Itt napi 3 vonatpár áll az utazók rendelkezésére, ezek közül kettő nappali, egy éjszakai. Belgrád és Szkopje között már csak napi egy vonat van, ahhoz legjobban a Budapest, Keleti-pályaudvarról reggel 7:57-kor induló “Ivo Andric” nemzetközi gyorsvonat csatlakozik, mely 16:22-re ér Belgrádba. Aki azonban szeretne egy napot eltölteni Belgrádban is, az elindulhat előző nap este, ez esetben a reggeli belgrádi érkezés után szinte az egész napot a város felfedezésével lehet tölteni.

S6304007

A Budapest-Belgrád között közlekedő nappali vonat utastere.

A visszaúton szintén az “Ivo Andric” biztosítja a legkényelmesebb csatlakozást, 11:25-kor indul Belgrádból, és este 20:04-re ér Budapestre. Persze ezen az irányon is adott a lehetőség arra, hogy egy napot Belgrádban töltsünk, az éjszakai vonat választása esetén. A Budapest és Belgrád között közlekedő vonatokról részletesebben a MÁV-csoport vonatkozó oldalán olvashattok. A teljes Budapest-Belgrád-Szkopje-Pristina út menetrendjét táblázatos formában is megtaláljátok a cikk végén.

DSCF6722

A Budapest-Belgrád éjszakai vonat szerelvénye Belgrádban.

Mennyibe kerül?

 

Egy Budapest-Belgrád retúrjegy mindössze 26 euró, azaz alig 8000Ft. Ha valamelyik irányon éjszakai vonaton, fekvőkocsiban utaznátok, akkor ezen felül irányonként 8-10 euró/fő a fekvőhely ára.

Belgrád-Szkopje/Szkopje-Belgrád

 

Belgrádból Szkopjébe tehát napi egy vonat van, mely egyébként egész Thesszalonikiig közlekedik. Ez a vonat minden nap 18:10-kor indul Belgrádból. Mivel a vonat időfekvése inkább a thesszalonikii érkezésre van optimalizálva, így Szkopjébe kicsit korán, hajnali 4:25-kor érkezik. Nem a legkényelmesebb, de ki lehet bírni.

DSCF6725

A Belgrád-Szkopje-Thesszaloniki vonat szerelvénye Belgrádban.

Visszaúton már sokkal barátibb a helyzet, 22:19-kor indul a vonat Szkopjéből és másnap 8:11-re érkezik Belgrádba. Ez után tehát egy bő 3 óra van a budapesti vonat indulásáig, ami még egy jó pljeskavicára is bőven elég :).

Mennyibe kerül?

 

Belgrád-Szkopje között az egyirányú jegy 24 euróba kerül. Erre jön rá a fekvőkocsi díja (a vonaton 2-3 ülőkocsi mellett egy macedón fekvőkocsi közlekedik) ami 6-8 euró fejenként. Oda-vissza tehát 48-60 euróba kerül a Belgrád-Szkopje szakasz, attól függően, hogy fekvőkocsiban, vagy ülőkocsiban utazunk.

DSCF6726

Macedón fekvőhelyes kocsi.

Tipp

 

Ha túl borzasztónak tűnik az odaúton a 4:25-ös kelés, akkor egy kis trükkel kicsit lehet tolni ezen az időponton. A vonat Szkopje utáni következő megállója Veles, ide 5:25-re ér a vonat. Még mindig elég korai, de mégiscsak egy órával emberibb idő. Velesből 5:38-kor indul vonat vissza Szkopjéba, oda 6:35-re ér, de ha ezt esetleg nem éritek el, akkor van még vonat 6:10-kor 6:35-kor stb. Veles-Szkopje között a jegy 113 macedón dinárba, azaz kb. 600Ft-ba kerül. Aki esetleg az Ohridi-tóhoz utazna, annak mindenképpen érdemes lehet megfontolni a velesi átszállást, ugyanis a Szkopje-Bitola vonatok Velest is érintik, így ugyanarra a vonatra itt, Velesben is átszállhattok, egy órával több alvás után.

Szkopje-Pristina/Pristina-Szkopje

 

Koszovó egyetlen nemzetközi vasúti összeköttetése Macedónia felé van, napi egy Pristina és Szkopje közötti járat formájában. Aki Pristinába utazik vonattal, az mindenképpen készüljön fel rá, hogy egy napot Szkopjében kell eltöltenie. Ez persze egyáltalán nem vészes, egy napra való látnivaló bőven akad a városban, erről korábban már írtunk 🙂 . A Szkopje-Pristina járat 16:10-kor indul Szkopje főpályaudvaráról, és 19:10-re ér Pristinába

DSCF6923

Szkopje pályaudvara.

A visszaúton korán reggel fel kell kelni, mert a vonat 7:10-kor már indul is az igencsak eldugott pristinai “főpályaudvarról”. Érkezés Szkopjébe reggel 9:52-kor. Ez után megint fél nap szkopjei városnézés vár ránk, hogy elüssük az esti belgrádi vonatig hátralévő bő 12 órát.

DSCF6933

Pristina nem túl méretes állomása.

A teljes Budapest-Pristina út menetrendje tehát így néz ki:

Bp.-Pristina Pristina-Bp.
7:57Budapest-Keleti20:04
16:22Belgrád11:25
18:10Belgrád8:11
4:25Szkopje22:19
16:10Szkopje9:52
19:10Pristina7:10

A bal szélső oszlopban fentről lefelé a Budapest-Pristina irány szerepel, míg a jobb szélső oszlopban alulról felfele a Pristina-Budapest irányt olvashatjátok. Belgrád és Szkopje esetében a 2-2 időpont értelemszerűen az érkezési és indulási időpontokat jelenti.

DSCF6935

A Szkopje-Pristina vonat koszovói kocsija Pristina hatalmas, 2 vágányos állomásán.

Mennyibe kerül?

 

A vonatjegy irányonként 4,25 euró. A jegyeket nem lehet előre megvenni, még a szkopjei állomáson sem, a vonaton, a kalauznak kell fizetni, ráadásul külön a macedón és külön a koszovói szakaszért. A macedón szakaszért macedón dinárban kell fizetni (ha jól emlékszem 100 dinárt, azaz kb. 500Ft-ot), erre figyeljetek, hogy ha mindkét irányban vonattal kívántok utazni, akkor maradjon nálatok annyi macedón dinár, hogy mindkét irány jegyét meg tudjátok venni. A koszovói szakaszon már euróval lehet fizetni a 2-2,5 eurós jegyárat.

DSCF6926

A Koszovói Vasút (Trainkos) svéd eredetű kocsijai. Sajnos a kocsikat a svéd, és nem a balkáni klímára tervezték, így nyitható ablak a kelleténél kevesebb van rajta. Szerencsére a kora-reggeli illetve kora-esti órákban, amikor ez a járat közlekedik ez már nem akkora gond.

Átszállás Hani i Elezitben

 

A Szkopje-Pristina járat igazából két vonat, egy macedón és egy koszovói, melyek között a koszovói határon átszállást biztosítanak, a vonatok egy esetleges késés esetén megvárják egymást. Aki tehát Szkopjéből érkezik, az készüljön fel, hogy a macedón határellenőrzés után (mely a “General Jankovic” nevű, elég elhagyatott megállóban zajlik), ahogy a vonat begördül Hani i Elezit-be le kell szállni. A határőrök az állomásépületbe mennek az útlevelekkel. Rövidesen visszatérnek, kiosztják az útleveleket, és fel lehet szállni a koszovói szerelvény használt svéd kocsijaiba (hiába a skandináv életérzés igencsak vonzó). Visszaúton természetesen ugyanez a koreográfia játszódik le, csak fordítva.

DSCF6924

A határ macedón oldala, General Jankovic, elég kihalt.
DSCF6925

Hani i Elezit állomása.

Busszal

 

Ha valaki nem szeretne 12 órát tölteni Szkopjében, az busszal is utazhat a két város között. Reggel 6 és este 6 között 30-60 percenként indulnak buszok, melyek az utat 2-3 óra alatt teszik meg. A jegy ezekre a buszokra jellemzően 5 euróba kerül. Mivel én csak vonattal utaztam Szkopje és Pristina között, így a busszal sajnos konkrét tapasztalatom nincs.

DSCF7086

A pristinai buszállomás.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

4 gondolatok ezen: “Pristina és Szkopje vonattal

  1. NNorbert

    Összeadva tehát 70-90 EUR oda-vissza vonatozni Szkojéba. Ezzel szemben az államilag megtámogatott repülőjárat oda-vissza jó esetben akár 20 EUR lehet. A repülési idő 1 óra. A vonatozás ezen az áron sajnos nem versenyképes, és a kocsik színvonaláról, késésekről most ne is beszéljünk.

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Ha figyelmesen végigolvasod a cikket, nem is írtuk sehol, se azt, hogy a vonat gyorsabb, se azt, hogy olcsóbb, de még azt sem, hogy versenyképes lenne. Ettől függetlenül egyéni preferenciák miatt lehet, hogy valaki vonattal akar lemenni, akkor neki ez a cikk hasznos lehet. A többieknek meg nyilván nem kötelező a vonatot választani :).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.