Intravel

Montenegró vonattal

Az idei, 2018-as év hosszú idők óta az első, amikor a MÁV nem közlekedtet nyáron közvetlen hálókocsit a gyönyörű montenegrói tengerpartra. Ez nagyon nagy kár, ugyanis nem csak, hogy a tengerpart gyönyörű, de az oda vezető vasútvonal is a világ legszebbjei között van. Az állam segítségével ugyan a WizzAir közlekedtet közvetlen repülőjáratot Podgoricába, de hol van az élményben a szurdokvölgyek fölött átkelő vonattól? Azonban nem kell kétségbe esni, 2018-ban is egyszerűen, egy átszállással el lehet jutni Montenegró meseszép tengerpartjára vonattal. Az alábbiakban ennek a mikéntjét mutatjuk be nektek.

S6300947

Montenegrói táj.

Budapest-Bar vonattal

 

Figyelem, fontos változás!

A szerb vasút ismét hozta a formáját, és egyik napról a másikra kitalálták, hogy bezárják a belgrádi főpályaudvart. E miatt június 16-tól a Bar-ba közlekedő vonatok Topcider állomásról indulnak. Elvileg júni.30-ig a budapesti vonatok továbbra is a régi állomásra érkeznek, utána viszont átkerülnek Beograd-Centar állomásra. Az még nem tiszta, hogy júni 30.-a után a Barba tartó vonatokat is áthelyezik-e, ezért egyelőre nem módosítjuk a lenti adatokat! Aki júni 16 és 30 között utazik Montenegróba, nekik annyit kell tudni, hogy a budapesti vonatok menetrendje nem változott, a Barba induló vonatok a lenti táblázatokban szereplő időpontoknál kb. 10 perccel később indulnak Topcider állomásról, és Barból kb. 10 perccel korábban érkeznek. A főpályaudvar és Topcider között a 3-as villamossal lehet utazni, mely kb. 10-15 percenként jár, a menetidő pedig kb. 20-25 perc. Aki Szabadkán száll át, azt ezek a változások nem érintik. Június 30-a után igyekszünk minél előbb frissíteni a cikkünket!

Szerbia és Montenegró között egész évben két vonat közlekedik a Belgrád-Bar vonalon naponta 2-szer, egy éjszakai és egy nappali vonat van. A nyári nyaralószezonban ezt egy Szabadka-Bar éjszakai vonat egészíti ki. Ehhez a 3 járathoz szépen passzol a napi 3 Budapest-Belgrád járat. Ezek menetrendje így alakul:

 ABC
Budapest-Keleti7:5711:5722:15
Kelebia*11:1115:111:08
Szabadka*11:5515:551:54
Szabadka (indulás)-17:26-
Belgárd (érkezés)16:22-6:13
Belgárd (indulás)21:10-9:10
Vrbnica/Prijepolje Teretna*3:514:4716:37
Bijelo Polje*5:186:1017:23
Podgorica7:498:4819:50
Sutomore8:399:4520:38
Bar8:5910:0120:55

A: Kényelmes reggeli indulást követően délutánra érkezik vonatunk a szerb fővárosba. A bari éjszakai vonat indulásáig kicsit kevesebb, mint 5 óra van, ez azért jó, mert a pesti vonat kisebb késése esetén sem kell aggódni. Ha pedig a vonat Budapestről pontosan érkezik Belgrádba, akkor érdemes egy kicsit körülnézni Belgrádban, a belváros nagyon közel van a vasútállomáshoz.

DSCF8116

Bar vasútállomása.

B: Csak nyáron közlekedik a Szabadka-Bar járat. Ehhez kényelmesen csatlakozik a Budapestről dél körül induló belgrádi járat. Szabadkán ez a másfél óra sok mindenre nem elég, de egy rövid séta a vasútállomáshoz nagyon közeli belvárosba talán belefér. Elméletileg ez a pesti vonat 20:22-re ér Belgrádba, így akár a Belgrád-Bar éjszakai vonat is elérhető vele, de az átszállásra rendelkezésre álló 48 perc elég kevés, ezért javasoltam az A pontban a korábbi vonat választását.

S6302207

Szabadka belvárosa gyalog 10 perc a vasútállomástól.

C: Ha valaki teljes egészében ki szeretné élvezni a lélegzetelállító tájat a Belgrád-Bar vasútvonalon, annak ajánlott a Budapest-Belgrád szakaszt éjszaka megtennie. A két vonat között itt is kényelmes 3 óra áll rendelkezésre, az éjszakai vonat ráadásul nem is nagyon szokott késni, így egy kellemes belgrádi reggeli is belefér.

DSCF6722

A Budapest-Belgrád vonat Belgrádban.

Egy kis magyarázat a fenti táblázathoz: A *-al jelölt állomások határállomások, ezek az útlevél-ellenőrzés miatt kerültek feltüntetésre, amit leginkább az éjszakai vonatoknál kell figyelembe venni. A B opciónál értelemszerűen Szabadkán kell átszállni, a másik kettőnél Belgrádban. A Szabadka-Bar vonat is megáll Belgrádban, ha valaki ott akarna felszállni rá, csak nem a régi “Beograd” állomáson, hanem az új “Beograd-Centar” állomáson áll meg, és onnan 21:55-kor indul.

Bar-Budapest, vonattal

 

Bar-tól Szerbia felé szintén 2 vonat közlekedik egész évben, nyáron ezt egészíti ki a plusz egy szabadkai járat.

 ABC
Bar8:2016:5019:00
Sutomore8:4017:0519:16
Podgorica9:3017:5020:05
Bijelo Polje*11:2919:5722:04
Vrbniva/Prijepolje Teretna*12:0821:3023:37
Belgrád (érkezés)19:59-6:40
Belgrád (indulás)21:40-11:25
Szabadka (érkezés)-9:30-
Szabadka*1:3911:2115:19
Kelebia*2:3012:1616:16
Budapest-Keleti5:5016:0420:04

A: Bar-ból a nappali vonattal utazva alap esetben kényelmesen elérhetjük Belgrádban a budapesti éjszakai vonatot. Annyiból azonban megfontolandó, hogy egy komolyabb, 1 óra feletti késés esetén (ami azért Szerbiában nem elképzelhetetlen) már necces az átszállás. Mindenesetre a lehetőség adott :).

B: A csak nyári szezonban közlekedő Bar-Szabadka vonatról Szabadkán kell átszállni a reggeli Belgrád-Budapest járatra. A két járat közötti két óra egy utolsó szabadkai burekezésre pont elég.

DSCF8064

Bar vasútállomása.

C: A Bar-Belgrád éjszakai vonattal lehet igazán jól kihasználni a nyaralást. Még akár egy korai vacsora is belefér indulás előtt. A vonat elméletileg reggel 6:40-re érkezik Belgrádba. Az első Budapesti vonat 7:35-kor indul, ez az 55 perc elég kevés, ezért én a biztonság kedvéért inkább az eggyel későbbi, 11:25-ös vonattal számolnék.

A Bar-Szabadka vonat ezen az irányon is Beograd-Centar állomást szolgálja ki, ha valaki itt akarna leszállni róla. Én nem ajánlom, mert a 4:37-es érkezés nem épp baráti…

A fenti vonatok természetesen mindkét iránynál szabadon variálhatók, ha valaki ódzkodik az éjszakai vonatoktól, az megszállhat Belgrádban, és utazhat végig nappali vonattal, vagy akár fordítva, ha valaki szeretne egy napot eltölteni Belgrádban, az utazhat végig éjszakai vonatokkal is.

DSCF8132

Sutomore a másik tengerparti település, ahova közvetlen vonattal el lehet jutni.

Mennyibe kerül?

 

A Budapest-Belgrád út egy irányba 15, oda-vissza 26 euró, másodosztályú ülőkocsiban. Első osztályon 54 euróért utazhatunk oda-vissza. Éjszakai vonaton, fekvőkocsi választása esetén 6 ágyas fülkében 8 euró, míg 4 ágyas fülkében 10 eurót felárat kell fizetni a másodosztályú jegy mellé. A Budapest-Belgrád út oda-vissza tehát 26-54 euró között mozog attól függően, hogy milyen szolgáltatást választunk. Ha valaki Szabadkán szállna át, akkor egy irányba 16 eurót, oda-vissza 18 eurót kell fizetnie a Budapest-Szabadka jegyért.

iran 035

Érkezés vonattal Belgrád fő-pályaudvarára.

A Belgrád-Bar/Sutomore szakasz oda-vissza másod osztályon 42 euró, első osztályon pedig 63,6 euró. Ha valaki csak Podgoricáig utazna, az másodosztályon 38,4 eurót, első osztályon pedig 57,6 eurót kell fizessen a jegyért oda-vissza úton. Ezekre az árakra jönnek rá a különböző helyjegy-árak. Ez ülőkocsiban oda-vissza 3 euró, fekvőhelyes kocsiban, irányonként 6 vagy 9 euró, hálókocsiban pedig 3 ágyas fülkében 15 euró, 2 ágyas fülkében 20 euró, egy ágyas fülkében pedig 45 euró irányonként.  Hálókocsihoz, ha jól tudom első osztályú alapjegyet kell váltani.

DSCF6721

Montenegrói fekvőhelyes kocsi.

A Szabadka-Bar útért irányonként 27 eurót kell kifizetni másodosztályon, míg elsőn 41-et. Ezen felül a fent is részletezett helyjegyeket kell megfizetni. Így a Szabadka-Bar út oda-vissza 57 eurótól 172 euróig terjedő intervallumban vannak jegyek.

DSCF8128

Kilátás a vonatablakból Bar és Sutomore között.

A fentiek kombinációjából az jön ki, hogy a legolcsóbban, végig ülőkocsiban utazva Budapesttől Bar-ba, majd vissza 71 euróért juthatunk el. Ez kb. 22.000Ft, ami simán versenyképes árban a repülős eljutás költségeivel. Az árak aztán innen emelkednek, ha az út valamely szakaszán fekvő, netán hálókocsit vennénk igénybe. A legtöbbet akkor kell fizetni, ha mindkét szakaszon éjszaka utazunk, és a Belgrad-Bar szakaszt egyszemélyes hálófülkében kívánjuk megtenni. Ez esetben már alulról súroljuk a 200 eurót.  A legideálisabb azonban, ha az út egyik szakaszát fekvőkocsiban tesszük meg, ez esetben például 86 euróból jön ki az oda-vissza út. Nagyjából ez az ár a reális, ennyiből már kényelmesen lehet utazni, így ezzel érdemes számolni.

DSCF6723

Hálókocsi a Belgrád-Bar vonatban.

A Budapest-Belgrád és a Budapest-Szabadka jegyeket bármikor meg lehet venni, nem kell semmi speciális akció, gyorsan foglalni, hogy ennyiért utazhassunk. A Szerbiából Montenegróba szóló jegyekre is igaz, hogy ez az alap áruk, akár az indulás előtt 30 perccel is kaphatunk ennyiért jegyet. Viszont azért itt érdemes figyelembe venni, hogy a nyári nyaralószezonban főleg a hétvégi vonatokon bizonyos kocsik megtelhetnek az indulásra, tehát fel kell készülni, hogy ha az indulás napján akarunk jegyet venni, akkor mondjuk előfordulhat, hogy például fekvőkocsiba már nem lesz szabad hely. Ezt elkerülendő érdemes lehet indulás előtt 2-3 héttel egy napra kiugrani Szabadkára jegyet venni, ha nyári hétvégén akartok utazni. Az év többi időszakában azonban jellemzően vannak szabad helyek a vonatokon.

S6302223

Szabadka vasútállomása.

Egyéb tengerparti üdülőhelyek: Budva, Kotor, Herceg Novi

 

Montenegró talán legszebb természeti képződménye (bár a felhozatal elég erős) a kotori öböl, így nem csoda, ha sokan veszik erre az irányt. Tengerparti üdülőhelyekből talán a legnépszerűbbek  Budva környékén találhatók, de Herceg Novi környékén is több strand várja a fürdőzőket. Cetinje pedig a montenegrói történelem szempontjából igen fontos város. Vasút viszont már nem megy erre, így Podgoricától busszal kell tovább utazni. A buszok a podgoricai buszállomásról indulnak, mely közvetlenül a vasútállomással szemben található, így 2-3 perc alatt át lehet érni, ezáltal elméletileg vonatunk beérkezése után akár 10 perccel a buszon ülhetünk.

Kotori öböl7

A Kotori-öböl.

Budapesttől Herceg Novi-ig

 

 ABCC1
Budapest-Keleti7:5711:5722:15-
Podgorica (érkezés)7:498:4819:50-
Podgorica (indulás)9:139:5521:2822:45
Cetinje10:1010:3522:0623:25
Budva10:4311:1623:000:05
Kotor11:1812:0523:300:40
Herceg Novi12:1513:050:25-

Budapestről ezekbe a városokba való eljutás részleteit a fenti táblázatban láthatjátok. Az előző pontban már bemutattuk a Budapest-Podgorica szakasz részleteit, ebben a táblázatban bővebben csak a Podogoricából tovább induló buszok menetrendje szerepel. Ezek csak kiragadott járatok, melyek véleményem szerint a legkényelmesebben csatlakoznak a Szerbia felől érkező vonatokhoz. Budván át Kotorig szinte 20-30 percenként van busz, nem kell tehát feltétlenül ezeket a járatokat választanotok. Herceg Noviba már kicsit kevesebb járat van, de azért oda is van busz 40-50 percenként.

buszallomas

A podgoricai buszállomás.

A C verzióhoz tartozó busz a nap utolsó Podgorica-Herceg Novi járata. Ha a Belgrád-Bar vonat véletlenül több mint 1,5 órát késne, akkor a közelebbi célpontokra még van busz. Ezek közül a legutolsót tüntettem fel a C1 oszlopban. Ezt azért szinte biztos el lehet érni, hiszen még a vonat 2,5 órás késése is belefér.

Herceg Novi-tól Budapestig

 

 A1ABC
Herceg Novi-5:4513:1815:20
Kotor5:006:4014:2316:37
Budva5:557:3014:5817:20
Cetinje6:358:1515:4318:10
Podgorica (érkezés)7:309:0016:3518:50
Podgorica (indulás)-9:3017:5020:05
Budapest-Keleti-5:5016:0420:04

Akárcsak az odaúti járatok bemutatásánál, itt sem szerepeltetek minden buszt, akárcsak az odaútnál, itt is rengeteg járat van. Az A verzióhoz tartozó busz a nap első Herceg Novi – Podgorica járata, ezzel kicsit necces elérni a vonatot, aki Herceg Noviból jönne, annak ajánlom, hogy hazafele inkább az éjszakai vonattal menjen. Aki viszont Kotorból, vagy annál közlebbről jönne, annak van egy ennél korábbi járat (A1-es verzió), itt már kényelmes, 2 óra van a busz érkezése, és a vonat indulása között. A két esti vonatot viszont kényelmesen el lehet érni Herceg Noviból is.

Hercegnovi, tenger2

Kilátás a tengerre Herceg Novi-nál.

A buszjegy árak (egy irányba) a következőképpen alakulnak ezekre a célpontokra:

Podgorica-Cetinje: 2-3 euró

Podgorica-Budva: 4-5,5 euró

Podgorica-Kotor: 6-6,5 euró

Podgorica-Herceg Novi: 7-9 euró

Ezen felül sok buszon (talán mindegyiken) 1 eurót számolnak fel, ha az embernél nagyobb csomag van, amit a csomagtartóba kell tenni.

Montenegró hegyvidékei

 

Az ország persze nem csak tengerpartokból áll, már nevét is a hegyekről kapta. Ha Montenegróba látogatunk, akkor ajánlott bevenni magunkat a hegyekbe :). Erre a legjobb kiindulópont Montenegró második legnagyobb városa, Niksic, ami már elég közel van a híres hegyvidéki területekhez, mint pl. a Durmitor Nemzeti Park, a Tara-kanyon (ami egyébként az előbbi nemzeti park része) vagy épp a Piva-kanyon. Az alábbi táblázatokban a Niksicig való eljutást mutatom be, onnan a kisebb hegyi falvakat, szurdokokat, hegyeket már sokszor egyszerűbb szervezet túra keretében, vagy egyénileg autót bérelve megközelíteni. Persze sok helyre van busz tovább is, érdemes körülnézni a niksici buszállomáson. Természetesen az ország fővárosaként Podgoricából közvetlenül is lehet utazni a hegyekbe.

S6301158

Hegyvidéki táj.

 ABC
Budapest-Keleti7:5711:5722:15
Podgorica (érkezés)7:498:4819:50
Podgorica (indulás)9:1513:0520:55
Niksic10:1614:1121:53

Podgorica és Niksic között több vonat is közlekedik, de sajnos elég rossz menetrenddel, így a 3 vonatból kettőhöz nincs csatlakozás. Az A és a C opcióknál így a leginkább csatlakozó buszok menetrendjei kerültek feltüntetésre. Azok kedvéért, akik mindenáron vonattal akarnak utazni, a B opcióban feltüntettem egy járható megoldást. Ez a vonat persze azoknak is opció, akik az A verzió vonatával érkeznek Budapest felől. Aki viszont nem ragaszkodik a vonathoz, ennél sokkal korábban talál buszt a B opció esetén is. Aki viszont a nappali vonattal érkezik kora este (C opció), annak mindenképpen a busz az egyetlen lehetősége, mert aznap már nincs több vonat.

S6301217

Hatalmas kanyon az ország észak-nyugati részén.

 ABC
Niksic6:3014:3517:20
Podgorica (érkezés)7:3615:4518:26
Podgorica (indulás)9:3017:5020:05
Budapest-Keleti5:5016:0420:04

Ezen az irányon már sokkal barátibb a helyzet, minden Szerbia felé igyekvő vonathoz van csatlakozó vonat Niksic felől, így érdemes ezeket választani. A vonatjegy egy irányba, 2,8 euró, míg a buszokon 2,5-3 eurót kell fizetni, de ugye erre még sokszor rájön az 1 eurós csomagdíj, így általánosságban a vonat olcsóbb, és megbízhatóbb.

DSCF8149

Belföldi szerelvény Podgorica állomáson.

A fenti kis összefoglaló alapján talán már mindenki meg tudja tervezni utazását Montenegróba, de ha esetleg olyan helyre utaznátok, mely a fenti összefoglalók egyikében sem szerepel, akkor a ebben a cikkben találtok rövid útmutatót buszmenetrend-keresésre.

Fontos! A fenti menetrendek, és árak tájékoztató jellegűek! Az oldalt szabadidőben, munka mellett készítjük, ezért az adatok naprakészségéért nem tudunk felelősséget vállalni. Utazás előtt mindig tájékozódjatok a hivatalos menetrendekből is!

Utoljára frissítve: 2018.01.13.

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

6 gondolatok ezen: “Montenegró vonattal

  1. akos16

    Azért a Budapest-Belgrád vonatot éjszaka nem biztos hogy javasolnám. Nyílván egy éjszakát el lehet tölteni rajta de nemrég volt szerencsém megtenni és valami iszonyat… Egyrészről az összes kocsi tele van graffitizve amit nem igazán értek meg, miért engednek Szerbiába, de a másik dolog, hogy a szerb szakaszon rejtélyes oknál fogva kb 40-50 km/h a max sebessége a vonatoknak. Így azért egy fél óra késéssel minimum kell számolni, ezzel elmondható, hogy a ZSS-nek sikerült még a MÁV-ot is alulmúlnia (és nem csak a késések tekintetében).

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Szia!

      Egyik problémát sem értem igazából, hogy hogyan kapcsolódik az éjszakai vonathoz. Egyrészt, ha a vagon össze van graffitizve, az kívülről talán valóban nem túl esztétikus, de a graffitis vagonok ugyanúgy elvisznek A-ból B-be, mint a graffiti mentesek. Az utas szemszögéből, ráadásul belülről nem is látszik út közben, hogy a vagon kívülről össze van firkálva. Aztán írod, hogy a vonat Szerbiában 40-50-el megy. Ez igaz is, de a nappali vonat is ennyivel megy (sőt néhol 20-30-al csak). Ez valóban elég idegtépő tud lenni, de ha alszol közbe, akkor észre sem veszed, hogy mennyivel megy a vonat. Nappal viszont 2-3 órán át nézheted, ahogy csiga lassan araszol a vonat a bánáti pusztaságban. Engem az utóbbi jobban zavar. Ezt az utat többször is megtettem nappal is, éjszaka is, az éjszakai járat sokkal viselhetőbb. Én jellemzően 10-15 perc késéssel találkoztam az éjszakai vonaton (meg a nappalin is), ez szerintem ilyen hosszú úton belefér. De szerintem a fél óra sem vészes. Nem történik semmi, ha nem 6:17-re, hanem 6:47-re ér le valaki Belgrádba. Végülis a legtöbben Budapestről Belgrádba nem dolgozni járnak ezzel a járattal…

      1. akos16

        Valóban, nagyrészt igazad van csak hogy mondjam azért sikerült már vonattal felfedeznem a környező országokat, és ez azokhoz képest elég nagy csalódás volt. Nyílván a késés része nem is odafelé volt gond, hanem főleg visszafelé mikor is szintén vonattal jöttünk.
        Egyébiránt kifejezetten hasznosnak tartom a honlapot, mindig élvezettel olvasom a beszámolókat, sőt pár utazáshoz innen kaptam kedvet.

        1. ruba A Bejegyzés szerzője

          Hát ezt mondjuk megértem, a szerb vasút tényleg talán a legalacsonyabb színvonalú szolgáltatást nyújtja a közelünkben. Azt az érzést is ismerem, amikor az ember már jönne haza, szeretne túl lenni az út utolsó, már semmi izgalmat nem tartogató szakaszán, és akkor a vonat 20-30-al döcög, és késik. Elég idegölő tud lenni, amikor az ember már legszívesebben otthon lenne. Mondjuk én ezért kifejezetten nem szeretem a nappali Belgrád-Budapest vonatokat, mert eléggé zavar, amikor a bácskai pusztaságban 20-25km/órával vánszorog a nemzetközi vonat. Örülök, hogy tetszik a honlap, és az mindig külön öröm, ha konkrét utazás is lesz egy-egy cikk eredménye :).

  2. Sziszi58

    Valóban sajnálatos hogy az idén nem indul közvetlen járat a montenegrói tengerpartra/volt avala-montenegró express/.Kérdésemre a MÁV közölte hogy nem tudtak a vasúttársaságok megegyezni 2018-as témában.Ugyanez a helyzet idén a Bulgár tengerpartra való kijutással,mert oda sem lehet majd közvetlen utazni /volt nessebar express/De lehet hogy valami üzletpolitika van mögötte?

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      A probléma alapvetően az, hogy ezekbe a célországokba háló- vagy fekvőhelyes kocsikat kellene küldenie a MÁV-nak. Ilyen kocsikat utoljára több mint 20 éve vettek néhányat, az az előtti sorozat pedig a 80-as évek elején készült. Ezekből a régebbi kocsikból egyre kevesebb hadra fogható példány van, és mivel fel nem újítják őket, újakat se vesznek, így törvényszerűen kopnak ki a forgalomból, és ezáltal az általuk kiszolgált útvonalak egy része is eltűnik a menetrendből. Ezen felül probléma még, hogy a nemzetközi vonatok közlekedtetése nagyon bonyolult, sok cégnek kell megállapodnia, mindenféle érdekek-ellenérdekek vannak, ezekbe itt most nem mennék bele, mert kisregényt lehetne írni arról, hogy hogy is működik egy nemzetközi járat közlekedtetése, milyen háttéralkuk kellenek ehhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.