Intravel

Szárazföldön a Kaukázusba

A 3 kaukázusi ország, Grúzia, Örményország és Azerbajdzsán rengeteg érdekes látnivalóval szolgál az idelátogatóknak. Legyen szó tengerparti pihenésről, gasztronómiai felfedező-útról, hegymászásról, természetjárásról, történelmi helyek meglátogatásáról, nyelvészetről, kultúráról, zenéről, gyógy-üdülésről vagy egy nagyváros felfedezéséről mindenki találhat magának olyan helyet, mely kielégítheti érdeklődését. A Kaukázus 3 országának hihetetlen természeti, kulturális és gazdasági változatossága biztosítja, hogy egy percre se unatkozzunk, ha erre járunk. De hogyan lehet ide eljutni? Nyilvánvaló, hogy mehetünk repülővel, de a kalandvágyóbbak szárazföldön is megközelíthetik ezt a térséget, mi ez utóbbi lehetőségeket fogjuk bemutatni. A szárazföldi utazás előnye, hogy kaukázusi túránkat kiegészíthetjük Belgrád, Szófia, Plovdiv vagy Isztambul felfedezésével, melyek mind megérnek 1-1 napot (Isztambul sokkal többet is).

iran 165

Isztambult kár lenne kihagyni, a Kaukázus felé vezető úton!

Eljutás Budapesttől a grúziai Batumiig

 

Akárhova is mennétek a térségben, első lépésként Batumiig kell eljutni. Észak, azaz Oroszország felől is lehet menni, de ez időben nem rövidebb, és az orosz vízumkényszer miatt sokkal macerásabb, így mi mindenképpen a Törökország fele való utazást javasoljuk. A cikk végén azért röviden megemlékezünk arról is, hogy hogyan lehet elméletileg Törökország kihagyásával, de mégis repülés nélkül megközelíteni a kaukázusi országokat. Törökország ugyan mind a három országgal határos, de ebből 2 határ használhatatlan: Az Örményország felé vezető határátkelők a rendszerváltás óta zárva vannak, így erre nem lehet átjutni, Azerbajdzsánnak pedig csak a Nahicseváni Autonóm Köztársaságával határos Törökország, mely szinte minden irányból Örményországgal és Iránnal határos, így praktikusan szárazföldön Nahicsevánból nem lehet tovább utazni a térség egyéb részeire (az örmény-azeri határ szintén le van zárva a karabahi háború miatt).

S6302491

Török busz Samsunban.

A török-grúz határon kell tehát átmenni, ami egyáltalán nem nehéz, ezeken a határokon élénk forgalom zajlik. Tömegközlekedéssel azonban csak az egyik, a Batumi közelében található sarpi határátkelő járható jól, ezért érdemes első körben Bautmiba eljutni. A Budapesttől Isztambulig való eljutást már korábban bemutattuk, így azt itt nem részleteznénk ismét, ide kattintva elolvashatjátok a cikket: Isztambul busszal és vonattal. Isztambulból Batumiba jelenleg csak busszal lehet eljutni. Elméletileg meg lehet tenni az út egy részét vonattal is, de mivel ehhez többször is át kell szállni, így sokkal kényelmetlenebb ez a megoldás, mint a buszos.

iran 306

A sarpi határtkelő.

Odaút

 

Az Isztambul – Batumi vonalon közlekedő buszok egy része tovább közlekedik Tbilisziig, így ezekkel akár végig lehet menni a grúz fővárosig. Én ezt több okból sem javaslom:

    1. Már önmagában az Isztambul-Batumi út is elég hosszú, épp elég ezt a 15-18 órát egyben végig ülni buszon (lásd az éjszakai buszozás viszontagságait bemutató cikkünket: Éjszaka a buszon) . A Batumi – Tbiliszi már megtehető a sokkal kényelmesebb vonaton is.
    2. Batumi egy fantasztikus város, így ha Grúziába utaztok, mindenképpen érdemes itt is eltölteni egy kis időt. Ha pedig amúgy is mennétek Batumiba, akkor minek buszoznátok keresztül Batumin Tbilisziig, hogy utána visszajöjjetek?

 

iran 322

Batumii utcakép.

Ettől függetlenül, ha valaki szeretné, megteheti, hogy Grúzián belül máshova megy. Az ő kedvükért feltüntettem a belsőbb célállomásokra tartó buszok menetrendjét is.

 ABCDE
ÜzemeltetõMetro TurizmLüks KaradenizLüks KaradenizMetro TurizmMetro Turizm
Isztambul - Otogar10:3012:0015:00--
Gebze12:45--14:0020:15
Hopa6:30----
Batumi6:503:309:009:3015:30
Kutaiszi---10:0016:00
Tbiliszi-10:00-15:3021:30

Két nagyobb társaság közlekedik Grúzia felé, ezek a Metro Turizm és a Lüks Karadeniz, azt hogy melyik járatot melyik társaság üzemelteti, a táblázatban is feltüntettem. Mindkét vállalat kényelmes, modern buszflottával rendelkezik. A török buszokon alap az induláskor kiosztott pici süti és esetlegesen tea vagy gyümölcslé. A járatok Isztambul fő buszpályaudvaráról az Otogar-ról indulnak általában, de vannak buszok, melyek Isztambul keleti széléről, Gebzéből indulnak (hogy milyen nagy is Isztambul, azt jól mutatja, hogy több mint két óra alatt lehet egyiktől a másikig elérni). A jegyárak Tbilisziig 100 és 150 török líra között mozognak, ez jelenlegi árfolyamon (1TRY=72HUF) hét- és tizenegyezer forintra jön ki. Egy 1600 kilométeres útért nem is olyan sok ez. Batumiig viszont már 80 liráért eljuthatunk, és legfeljebb 140 lirát kell fizetni. Hasonlóan a légitársaságokhoz, a korábban megvett jegyek többnyire olcsóbbak, ahogy közeledik az indulás időpontja úgy mennek fel a jegyárak, de kifoghatunk olcsó jegyeket indulás előtt is, ha szerencsénk van.

iran 276

A Lüks Karadeniz társaság egyik busza.

Visszaút

 

Akárcsak odaúton, a visszaúton is lehetőségünk van mind Tbilisziből, mind Batumiból indulni.

 ABC
üzemeltetõLüks KaradenizLüks KaradenizMetro Turizm
Tbiliszi-9:3011:00
Gori--12:00
Kutaiszi-13:0015:00
Szamtredia--15:30
Batumi11:4016:0017:30
Isztambul-Otogar4:407:3016:30

A társaságok, és a szabályok ugyanazok, mint az odaúton. Érdemes mind az odaúti, mind a visszaúti jegyet előre, neten megvenni, mert ott a helyszínen előfordulhat, hogy nincs már szabad hely a buszra.

iran 176

Buszok várnak indulásra az isztambuli buszállomáson (Otogar)

A következő linkeken érhető el az egyes társaságok on-line jegyfoglaló rendszere:

Utazás a Kaukázus országain belül

Batumi – Tbiliszi

 

Akármi is legyen a végső úticélotok a három országban, először Tbiliszibe érdemes eljutni, mely a térség fő közlekedési csomópontja. Igaz, Grúzián belül a legtöbb település Batumiból is elérhető, viszont ha Örményországba, vagy Azerbajdzsánba szeretnétek tovább utazni, akkor mindenképpen a grúz fővárosban kell átszállnotok. Nyáron Jereván Batumiból közvetlenül is elérhető, erről bővebben lentebb, az Örményországról szóló bejegyzésben olvashattok.
S6302952

Tbiliszi pályaudvarának részlete.

A Batumi – Tbiliszi vonalon több vonat, és busz is választható.

 ABCDEFGH
buszvonatvonatbuszbuszvonatvonatvonat
Batumi indulás0:000:357:309:0012:0014:2017:0517:55
Tbiliszi érkezés6:306:0012:2515:3018:0019:2122:0022:05

A két város közötti utazásra alapvetően a vonatot javaslom, azonban vannak olyan, hosszabb időszakok, amikor egyáltalán nem indulnak vonatok, főleg a délelőtti, kora-délutáni órákban nincs egyáltalán vonat. Emiatt a táblázatban szerepelnek buszok is, melyek kitöltik a vonatok között tátongó űrt. Minden oszlop fölött szerepel, hogy az adott járat busz (a batumii buszállomásról indul), vagy vonat. Az “A” oszlopban szereplő éjszakai busz azért került feltüntetésre, mert a “B” oszlopban szereplő éjszakai vonat csak minden második napon (páros napokon) közlekedik. Ha valaki páratlan napon szeretne éjszakai járattal Tbiliszibe utazni, annak marad a busz. A buszokat a Törökországból már ismerős Metro Turizm helyi leányvállalata a Metro Georgia üzemelteti. A jegyek egységesen 30 grúz lariba kerülnek (a cikk írásának pillanatában egy grúz lari (GEL) 108Ft-ot ér). A vonatra a másodosztályú jegy 23-24 lari, az első osztályú pedig 40-55 lari vonattól függően.

S6304835

A Batumi-Tbiliszi éjszakai vonat szerelvénye (Csizmadia Réka fényképe).

A Kaukázus országaiban a nemzetközi vonatok, és a belföldi vonatok egy része még mindig a régi szovjet rendszer szerinti kocsiosztályokkal közlekedik, ezekről bővebben is olvashattok ide kattintva.

Tbiliszi – Batumi

 

A visszaúton azt alábbi járatok közül válogathattok:

 ABCDEFGH
vonatvonatvonatvonatbuszbuszvonatbusz
Tbiliszi indulás0:356:208:0010:3012:0015:0017:3523:59
Batumi érkezés6:0211:5912:5915:2918:3021:3022:346:30

Ezen az irányon inkább délelőtt erősek a vonatok, és délután lehet érdemes buszra szállni. Az egy szem éjszakai vonat (“A” oszlop) páratlan napokon indul Tbilisziből, ha ez nem felel meg, akkor a “H” oszlopban szereplő éjszakai busszal lehet utazni. Fontos, hogy a fenti táblázatok nem tartalmazzák az összes buszt az átláthatóság végett, illetve nem szerepel benne a csak nyáron közlekedő Jereván-Batumi vonat menetrendje. Amennyiben mindenképpen busszal szeretnétek menni, úgy érdemes ellátogatni a Metro Georgia honlapjára, itt meg is vehetitek a jegyeket előre. Ezen kívül több kisebb busztársaság és vállalkozó üzemeltet járatokat így érdemes lehet a buszállomásokon is körülnézni (A Metro Georgia buszai az Ortachala buszpályaudvarról indulnak, de meg lehet próbálni buszt keresni a Didube buszállomáson is). A Grúz Vasút (Georgian Railway/Sakhartvelos Rkinigza ;)) oldalán is nézhettek menetrendeket, és az on-line jegyvásárlásra is van lehetőség.

S6304851

Grúz vonat szerelvénye Mtszkheta állomáson (Csizmadia Réka fényképe)

Örményország – Jereván

 

Jerevánba két féle eljutási lehetőség van, az egyik a csak nyaraló-szezonban közlekedő közvetlen Batumi-Jereván járat, a másik a nyaraló szezonon kívül közlekedő Tbiliszi-Jereván járat. A nyaraló-szezon június közepétől szeptember végéig tart, de a pontos dátumok évente változnak, mert a vonat közlekedésének elejét és végét a hétvégéhez igazítják. Pontos információkat az örmény vasút (Haravkovkasyan Yerkatughi) oldalán olvashattok.
S6303525

A Jereván-Batumi vonat szerelvénye észak-Örményországban.

Mivel itt nincs olyan sok vonat, egy táblázatban szerepel az oda- és a visszaút. A táblázat első két oszlopa az odaút, itt felülről lefelé kell nézni az időpontokat, míg a második két oszlop a visszaút, itt alulról felfelé “jön a vonat”.

AB CD
-15:35Batumi7:10-
20:2022:16Tbiliszi0:127:50
22:020:16Szadakhlo22:255:00
23:401:11Ayrum21:503:45
2:202:50Vanadzor19:471:53
3:504:20Gyumri18:230:25
6:557:25Jereván15:3021:30

Az “A” és “D” jelű oszlopban a Tbiliszi-Jereván járat menetrendje látható. A vonat csak minden második napon közlekedik, Tbilisziből páratlan, Jerevánból pedig a páros napokon indul. Ez a járat csak a nyaraló szezonon kívül  (szeptember végétől június közepéig) közlekedik, nyaraló szezonban a Batumi-Jereván járattal lehet utazni Tbiliszibe is. A “B” és “C” jelű oszlop a Jereván-Batumi járat menetrendjét tartalmazza. Ez a vonat minden nap közlekedik, így itt kevésbé kell igazodni a vonathoz.

iran 953

A Jereván-Batumi vonat egyik kocsija.

Jegyárak

Jereván-Tbiliszi: Plackart: 7000-9000 AMD , Kupe: 11000-15000AMD, SzV: 18000AMD

Gyumri – Tbiliszi: Plackart: 6000-7000 AMD , Kupe: 9000-10000AMD, SzV: 12000AMD

Jereván – Batumi: Plackart: 10000-11000AMD, Kupe: 14000-17000AMD, SzV: 26000AMD

A pontos jegyárak függnek az időszaktól (szezonon kívül olcsóbbak a jegyek), illetve attól, hogy alsó, vagy felső ágyat vesz valaki magának. A felső ágyak picivel olcsóbbak, mint az alsók. 1 forint kicsivel kevesebb mint 2 örmény dramot (AMD) ér, az egyszerűség kedvéért érdemes a fenti árakat kettővel elosztani, hogy forintot kapjunk.

S6303223

A jereváni pályaudvar épülete (Csizmadia Réka fényképe)

Azerbajdzsán – Baku

 

A Tbiliszi-Baku járat minden nap közlekedik, egész évben. Tbilisziből 19:30-kor indul a vonat, ami másnap 9:15-re ér Bakuba. A visszaúton Bakuból 21:10-kor indul a vonat és másnap 10:40-re ér Tbiliszibe.  Az időzítésnek köszönhetően nyugodtan lehet aludni, ugyanis a határátkelés még emberi időben, a Tbiliszi-Baku irányon este 9 és 11 között a Baku-Tbiliszi irányban pedig reggel 7 és 9 között zajlik.

Jegyárak: Kupe: 65 GEL, SzV: 127 GEL (Ezen a vonaton közlekedő plackart kocsiról nem találtam információt, így vagy nincs, vagy nem kötik az ember orrára, hogy mennyi rá egy jegy).

SAM_1502

A bakui pályaudvar (Némethy András, alias “Világlátta” képe)

Alternatív útvonalak

 

A következőkben szigorúan elméleti alapon mutatok be még két alternatív útvonalat, ugyanis ezek egyikét sem tettem meg a valóságban. Ráadásul majd látni fogjátok, hogy ezek az útvonalak elég körülményesek a Törökország felé vezető úthoz képest.

Odessza-Batumi komp

 

Létezik egy kompjárat Odessza és Batumi között, amit bárki igénybe vehet. Az ukrajnai vonatos eljutásokat bemutató cikkemben már leírtam, hogy hogyan lehet Odesszába eljutni (ezt ide kattintva olvashatjátok: Ukrajna, vonattal legnagyobb szomszédunkhoz). A város mellett található Csernomorszk (régi nevén Iljicsevszk) kikötője, innen indulnak ezek a kompok Batumiba. Sajnos a pontos menetrendet mindig csak 2-3 hétre előre teszik közzé (az időjárás függvényében változó menetidő miatt nem tudnak ennél előbbre tervezni), így azért nehéz erre nyaralást tervezni.

A menetidő Csernomorszkból Batumiba 37-42 óra, míg Batumiból-Csernomorszokba 37-56 óra. A visszaúti nagyobb szórást az eredményezi, hogy bizonyos hajók ezen az irányon kikötnek a törökországi Samsunban. Ezen felül a menetidőt befolyásolhatja az időjárás, illetve a kikötő kapacitása. Ha nincs szabad móló, akkor előfordulhat, hogy a hajó a parttól néhány kilométerre, a nyílt tengeren várakozik. Olvastam olyan történetet, hogy a hajó kicsit megkésett egy vihar miatt, így viszont a neki fenntartott „időablakot” lekéste, és már beállt egy másik hajó a helyére, mikor megérkezett Batumiba, emiatt még további várakozásra kárhoztatták a hajót, végül összesen 5 nappal az elindulás után (melyből az utolsó 3-on már igazából a parttól néhány kilométerre vesztegeltek) lehetett leszállni.

DSCF3057

Az odesszai kikötő.

A jegyárak, osztálytól függően irányonként 95-215 USD között vannak. Ennyi pénzért az utazás ideje alatt jár a napi 3 étkezés. Ezt az eljutást csak azoknak ajánlom, akik nagyon kalandvágyók, és nagyon ráérnek. A hajó fedélzetén jó eséllyel nem lesz más nyugati turista, jellemzően ukrán és grúz kamionosok használják ezt a járatot. Részleteket az üzemeltető, UKRFerry oldalán olvashattok: http://www.ukrferry.com/

Harkov-Baku vonat

 

Hetente kétszer, kedden és pénteken közlekedik közvetlen vonat a kelet-ukrajnai Harkov és az azeri főváros között. Első lépésben tehát itt is Ukrajnába kell eljutni, csak nem Odesszába, hanem Kijevbe (a fent, Odesszánál linkelt cikkben a kijevi eljutásokról is olvashattok). Akármelyik vonattal is jöttök Budapestről, még délelőtt megérkeztek Kijevbe. Innen egy nappali vonattal kell továbbutazni Harkovba, mely 13:33-kor indul és 18:11-re ér Harkovba. Innen picivel éjfél után 0:35-kor indul el a vonat Bakuba (ez azt jelenti, hogy pl. a keddi indulás esetén hétfőn estére kell Harkovba érni, ehhez vasárnap reggel kell Budapestről elindulni, szombati indulás esetén be lehet iktatni egy napot Kijevben vagy Harkovban). A vonat menetideje igen hosszú, kicsivel több, mint két nap múlva, hajnali 4:10-re ér Bakuba. Azaz hétfő esti (kedd éjjeli) indulás esetén, csütörtökön hajnalban érkezhetünk meg Bakuba.

A visszaúton, kedden és szombaton indul Bakuból a harkovi járat, éjjel 1:35-kor. Ismét két nap vonatozás után éjjel 2:14-re ér a vonat Harkovba. Nem túl utasbarát megoldás… A reggeli első vonattal ez után tovább is lehet indulni Kijevbe, ez a vonat 7:22-kor indul és 12:02-re ér Kijevbe, ahonnan már gyerekjáték eljutni Budapestre.

SAM_1501

Azeri belföldi vonat szerelvénye Bakuban (Némethy András képe)

Ez a verzió a következő költségekkel jár:

A Budapest-Kijev vonatút, oda-vissza legolcsóbban kb. 17000Ft-ból hozható ki. A másodosztályú ülőhely a Kijev-Harkov járaton 251 ukrán grivnyába kerül, ami kb. 2750Ft, irányonként. Az első osztály 467 grivnya, azaz kb. 5000Ft. A Harkov-Baku járaton egy plackart jegy 2268 grivnyába, egy kupé jegy pedig 3179 grivnyába kerül, azaz kb. 25000 és 35000Ft a jegy irányonként. Ezen felül az orosz tranzitvízum nagyjából 20000Ft-os költségével is számolnunk kell. Így a teljes oda-vissza út a Budapest-Baku vonalon, ezzel a módszerrel 92500Ft-ra jön ki. Ez nem éppen olcsó, de ez az egyetlen megoldás jelenleg, mellyel Budapestről végig csak vonattal utazva el lehet jutni a Kaukázusba (Bakuból aztán tovább lehet menni Tbiliszibe, onnan pedig Jerevánba, vagy Batumiba szintén vonattal).

Jereván-Tbiliszi-Odessza busz

 

Aki igazán bevállalós /elvetemült, az busszal is eljuthat Örményországból Grúzián és Oroszországon át Ukrajnába. Ezt azonban érdemes nagyon átgondolni, ugyanis ezen a vonalon kis, 20 személyes marsrutkák (kisbuszok) közlekednek. Ezekben 1-2 órát lehet kényelmesen eltölteni, 5-6 órára még elfogadhatók, 1 éjszakás utat még ki lehet bennük bírni, de ennél többre nem igazán alkalmasak. Nos, ehhez képest egy ilyen út kb. 3 napig tart! A járatok általában este indulnak, majd két teljes napon át mennek, és a 3-ik éjszaka utáni reggel érkeznek meg a célállomásra. Ezek a járatok érintik Tbiliszit is, így oda is igénybe lehet őket venni, igaz, többségében nem épp a legideálisabb időpontokban érkeznek a városba (jellemzően az éjszaka közepén, 2-3 óra körül). A jegy egy irányba 6000 orosz rubelbe kerül, ami kb. 26000Ft-ot jelent. Erre még rájön az orosz tranzitvízum díja is. Jerevánból Odesszába szerdán és szombaton, 20:20-kor indulnak buszok, míg Odesszából Jerevánba hétfőn és csütörtökön, szintén 20:20-kor indulnak a buszok. További részletekről az üzemeltető, Hayreniq-Tour oldalán tájékozódhattok (orosz nyelven): http://hayreniqtour.ru/

Remélem a fenti kis összefoglaló alapján mindenki megtalálja a neki legmegfelelőbb eljutási módot a Kaukázus országaiba!

iran 307

A grúz határátkelő modern épülete a sarpi határátkelőnél.

Fontos! A fenti menetrendek, és árak tájékoztató jellegűek! Az oldalt szabadidőben, munka mellett készítjük, ezért az adatok naprakészségéért nem tudunk felelősséget vállalni. Utazás előtt mindig tájékozódjatok a hivatalos menetrendekből is!

Utoljára frissítve: 2017.08.05.

 

Ha tetszett, megosztásodat köszönjük!

Ez is érdekelhet

5 gondolatok ezen: “Szárazföldön a Kaukázusba

  1. Szlevente

    A Tbiliszi-Batumi éjszakai utazáshoz egy megjegyzés: az általatok jelölt vonatpár (860/859) nem éjszakai vonat, hanem sima gyorsvonat. Ha megnézed a grúz vasút honlapján, nem is a “Night passenger trains” szekcióban szerepel, hanem sima “Fast train”, tehát szerintem sima ülőkocsis.

    Van ellenben egy másik lehetőség, egy átszállásal Ozurgetiben el tudod érni a valódi tbiliszi éjszakai vonatot, ráadásul minden nap jár. Én kipróbáltam, jó megoldás.

    Batumi 18:45
    Ozurgeti 20:45
    Ozurgeti 21:35
    Tbiliszi 6:29

    Visszafele:

    Tbiliszi 21:45
    Ozurgeti 06:25
    Ozurgeti 07:55
    Batumi 10:00

    Vagy lehet marstrutkázni is Batumiból Natanebi állomásra, akkor vagy 3 órával rövidebb az út, viszont nem járod be a hangulatos ozurgeti mellékvonalat. 🙂

    1. ruba A Bejegyzés szerzője

      Köszi a kiegészítést, hamarosan frissítjük a cikket.
      Mi annó, amikor mentünk az éjszakai vonattal, az tisztes éjszakai vonat volt, hálókocsikkal. Igaz, az még minden nap közlekedett, és este 10-körül indult, reggel 6-os érkezéssel.

  2. Pingback: Metropolisz az Ararát lábánál: Jereván - Intravel

  3. Pingback: Villámlátogatás Goriban, Sztálin szülővárosában. - Intravel

  4. Pingback: Busszal Isztambultól Tbilisziig - Intravel

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.